mammahjarte Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Hei. Om eg kjem meg til termindato så får eg tilbod om å bli satt i gong. Det kan vere at eg blir satt i gong lenge før den tid også pga medisinske ting. Eg er i utgangspunktet positiv altså, samtidig litt "skeptisk". Er andregongs, hadde styrtfødsel første gongen ein månad før termin. Er det nokon som kunne tenkja seg å dela erfaringar med induksjon? Eg tåler å høyra det som det er. Korleis var det for deg?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #2 Skrevet 25. januar 2023 Som du sikkert er klar over så finnes det ulike grep man kan gjøre for å bli satt i gang. Med mindre kroppen er helt klar må man mest sannsynlig gjennom flere av de, og hva man starter med kommer nok an på hvor moden man er ved igangsettelse. Jeg var førstegangs og umoden da jeg ble satt i gang, så jeg måtte gjennom hele bøtteballetten (ballongkateter, stikkpiller, at de tar vannet, riestimulerende drypp). Kunne gjort alt dette igjen bortsett fra riestimulerende. 😅 I riestimulerende blir det gitt kunstig oxytocin, noe som gjør at kroppen ikke produserer det naturlig lengre. Oxytocin blir utløst naturlig når man har vanlige rier og fungerer som smertestillende/avslappende mellom riene, men denne effekten avtar når man får det kunstig. I tillegg øker riestimulerende sjansen for stormrier, og fødsler med riestimulerende regnes derfor som en god del tøffere enn fødsler uten. Anonymkode: 0ac48...785 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #3 Skrevet 25. januar 2023 Jeg ble igangsatt med ballongkateter, modningspiller osv. Ballongkateter var litt ubehagelig men det var bare maks et halvt minutt. Modningspillene ga meg sterke menssmerter som var rieliknende i en kort periode. Jeg slapp mer enn 2 tabletter for da startet fødselen. Jeg fikk stormrier nesten med en gang vannet gikk, og siden jeg ikke hadde noe pause mellom så ble jeg anbefalt epdiural. Jeg fikk epidural men så stanset fødselen, og det ble behov for riestimulerende. Babyen var ikke så fan av dette. Fødselen halte ut fordi jeg måtte stadig ha pause fra riestimulerende og så vente å se. Fikk økt etterhvert og gikk da til 10 cm rimelig kjapt. Så ble det stående der og fikk høre riene ikke var sterke nok for å få babyen ut. Men hadde pressetrang et par timer hvor jeg ikke fikk lov å presse. Det var skikkelig slitsomt. Jeg hadde 15 timer aktiv fødsel men det endte i HKS. Og ja det føltes ekstra kjipt det endte med HKS siden jeg hadde gjennom flere dager gått gjennom prosessen med å starte fødsel samt i det hele tatt gått gjennom en hel fødsel bortsett fra fasen med å få babyen ut. Hele prosessen var utrolig slitsom, men skal være sagt jeg hadde svangerskapsforgiftning så var allerede ganske sliten i kroppen og hadde vært innlagt noen dager i forkant. Anonymkode: 89e92...ba5 2
Arkana Skrevet 25. januar 2023 #4 Skrevet 25. januar 2023 Mine to igangsatte fødsler var de klart beste og begge fine opplevelser. Med nr 2 ble jeg satt i gang på termindato. Jeg kom inn om morgenen og var så moden at jordmor bare kunne ta vannet. Jeg fikk stormrier omtrent med en gang og to timer etter var han født. Kjapt og intenst, men veldig greit. Med nr 3 skulle jeg bli satt i gang en uke før termin. Der var det stappfullt på føden da vi kom inn tidlig om morgenen så jeg fikk en modningstablett og skulle vente på obs-posten til det ble ledig fødestue. Vi ventet hele dagen uten at noe skjedde og det ble ikke ledig fødestue før nærmere kl 19 den kvelden. Jeg ble trillet inn og mens to jordmødre diskuterte om de kunne starte fødselen ved å ta vannet eller om jeg skulle få drypp gikk vannet plutselig av seg selv og stormrier kom som kastet på meg. Deretter gikk det slags i slag og hun ble født 24 minutter etter vannavgang. Heftig, men så uendelig mye bedre enn en lang fødsel. Lykke til med fødselen. Du er jo andregangs så jeg tror det kommer til å gå veldig greit.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 Jeg ble satt i gang 11 dager etter termin, var ikke moden i det hele tatt. Fikk ballong, stikkpiller og etter to dager gikk vannet. Da var jeg i aktiv fødsel, og de satte i gang riestimulerende drypp. Det var ikke noe artig opplegg, det kan jeg i hvert fall si. Det var vondt, det tok dritlang tid (aktiv fødsel i 23 timer) og ungen måtte til slutt ut med vakuum. Av alt så var festinga av vakuum-koppen det absolutt vondeste. Jeg har ikke noe pent å si om igangsetting, annet enn at babyen i hvert fall kom ut til slutt. Men det er jo så forskjellig, det kan bli en kjempefin fødsel og Anonymkode: 8385d...d5b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 mammahjarte skrev (8 timer siden): Hei. Om eg kjem meg til termindato så får eg tilbod om å bli satt i gong. Det kan vere at eg blir satt i gong lenge før den tid også pga medisinske ting. Eg er i utgangspunktet positiv altså, samtidig litt "skeptisk". Er andregongs, hadde styrtfødsel første gongen ein månad før termin. Er det nokon som kunne tenkja seg å dela erfaringar med induksjon? Eg tåler å høyra det som det er. Korleis var det for deg? Du tåler å høre det som det er? Okay 😚 Det er HELT JÆVLIG å bli satt i gang. Min andre fødsel var indusert. GJØR DET ALDRI, ALDRI, ALDRI IGJEN. Jeg kan virkelig ikke anbefale det. Jeg skriver det for å hjelpe deg. La naturen gå sin gang så langt det overhodet er mulig! La kroppen kjøre sitt eget løp! Ikke si ja med mindre du MÅ si ja! Jeg fødte førstemann helt naturlig. Uten smertelindring. Gikk okay bortsett fra at morkaka satt fast og måtte dras ut. Med andremann ble jeg indusert/satt i gang. Jeg har aldri kjent en så intens smerte, kroppen jobbet kraftig imot hele fødselen og jeg gråt og skrek. Det var noe helt annet, helt unaturlig og jeg har traumer. Fødselen varte akkurat like lenge (typ 16 timer), og jeg skalv og hadde det så forjævlig. Måtte trygle om epidural, det hjalp. Men i ettertid har jeg fått nerveproblemer i ryggen. Sååå ja. Anbefales IKKE. Anonymkode: 107e2...037 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som du sikkert er klar over så finnes det ulike grep man kan gjøre for å bli satt i gang. Med mindre kroppen er helt klar må man mest sannsynlig gjennom flere av de, og hva man starter med kommer nok an på hvor moden man er ved igangsettelse. Jeg var førstegangs og umoden da jeg ble satt i gang, så jeg måtte gjennom hele bøtteballetten (ballongkateter, stikkpiller, at de tar vannet, riestimulerende drypp). Kunne gjort alt dette igjen bortsett fra riestimulerende. 😅 I riestimulerende blir det gitt kunstig oxytocin, noe som gjør at kroppen ikke produserer det naturlig lengre. Oxytocin blir utløst naturlig når man har vanlige rier og fungerer som smertestillende/avslappende mellom riene, men denne effekten avtar når man får det kunstig. I tillegg øker riestimulerende sjansen for stormrier, og fødsler med riestimulerende regnes derfor som en god del tøffere enn fødsler uten. Anonymkode: 0ac48...785 Samme her, med at jeg gikk gjennom alle stegene. Men selv riedryppene hjalp ikke, så etter er døgn med de andre det i keisersnitt. Var på sykehuset totalt 72t med igangsetting. 🤪 Anonymkode: 22f0a...5f3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme her, med at jeg gikk gjennom alle stegene. Men selv riedryppene hjalp ikke, så etter er døgn med de andre det i keisersnitt. Var på sykehuset totalt 72t med igangsetting. 🤪 Anonymkode: 22f0a...5f3 Dumme autocorrect. *Etter ett døgn med de (riedryppene) endte det i keisersnitt Anonymkode: 22f0a...5f3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Ble satt i gang med de to siste. Hadde 3 naturlige, ikke satt igang før det. Nr 4 kom jeg inn, en mnd før termin på kontroll, ble sjekket, hadde 3 cm åpning, så de satte drypp. 6 timer etter var baby ute. Gikk fort og greit. Nr 5 ble jeg satt i gang 5 uker før termin, satte ballong, uten effekt. Ble satt for langt inn 😵💫 dagen etter kl 10 tok de vannet, ble kjørt inn på fødestue, 2 timer etter ble baby født. Ingen vet hvor lenge jeg var i aktiv fødsel, siden de ikke sjekker så mye lengre. Men ble sjekka, og fikk beskjed om å presse 😆 Jordmora ble litt overraska... Men nå skal det sies at jeg har ikke lagt lengre enn 6-7 timer med noen av mine 5, fra første tegn til ungen var ute. Anonymkode: 3645a...70a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 Jeg ble satt i gang. Ikke moden, så da var det ballong, piller i to døgn før de så tok vannet og kjørte i gang riestimulerende drypp. På kvelden dag 4 ble det hastekeisersnitt fordi det var dårlig fremdrift og barnet ikke kom seg ned i bekkenet. Barnet likte heller ikke dryppet og fikk høy puls. Tok 89 timer fra start til slutt, men i tillegg så ble det komplikasjoner både under selve operasjonen og også i ettertid. Ikke noen drømmefødsel akkurat, men de tre første døgn med ballong og piller var ikke så fryktelig vondt. Hadde rier av og på, men ikke så heftig. Etter jeg fikk drypp var det helt pyton, og jeg måtte ha epidural selv om jeg egentlig kunne tenkt meg å gjøre det uten. Anonymkode: 5f07d...1dd
Rainbow91 Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 Førstegangs. Hos meg startet de med ballong, det var ubehagelig å sette men ikke vondt, jeg måtte sette den to ganger fordi den første sprakk før jeg fikk satt ned beina 😅. Den satt inne i 3 timer før den falt ut, da hadde jeg hadd murringer fra første minutt, så den var effektiv. Da var det blitt sent på kveld, så jeg fikk en pillekocktail som gjorde at jeg fikk sove noen (få) timer. Fikk rier i løpet av tiden jeg sov, ble flyttet til fødeavdelingen midt på natta og fra der fikk jeg totalt 3 piller siden riene dabbet av (oralt) før kroppen gjorde resten selv. Fra jeg fikk satt ballong og til jenta var ute tok det 34 timer. Helt overkommelig siden de første timene handlet om å få kroppen til å jobbe. Trengte ikke mer hjelp for å få kroppen igang. Jeg hadde behov for lystgass stort sett fra vi kom på fødeavdelingen da riene tok ganske hardt fra første stund.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 Har hatt to induserte fødsler, og tredje kom i gang selv. De igangsatte fødslene har vært lange og gått sakte. De har også vært vonde. Ble satt i gang med ballong, med første måtte jeg også ha hormonkrem et par ganger før jeg fikk fødestue og de tok vannet. Siden det skjedde lite, fikk jeg drypp, ganske mye drypp. Svært sterke smerter, med første fikk jeg stormrier da noe først skjedde, og jeg måtte ha epidural. Epiduralen gjorde at jeg klarte å hente meg inn og fullføre fødslene. Jeg var ikke moden ved noen av de igangsatte fødslene. Jeg følte at man presset på kroppen en fødsel som den ikke var klar for, og at det var som kroppen strittet imot og ikke ville føde. Kanskje derfor gjorde det så forferdelig vondt. Er likevel glad jeg ble satt i gang, for det var jo en god grunn til det. Håper du er mer moden dersom du blir igangsatt. Da kan det hende at du bare trenger et lite dytt for å komme i gang ❤ Anonymkode: 6ced0...540 1
mammahjarte Skrevet 26. januar 2023 Forfatter #13 Skrevet 26. januar 2023 On 1/25/2023 at 4:50 AM, AnonymBruker said: Som du sikkert er klar over så finnes det ulike grep man kan gjøre for å bli satt i gang. Med mindre kroppen er helt klar må man mest sannsynlig gjennom flere av de, og hva man starter med kommer nok an på hvor moden man er ved igangsettelse. Jeg var førstegangs og umoden da jeg ble satt i gang, så jeg måtte gjennom hele bøtteballetten (ballongkateter, stikkpiller, at de tar vannet, riestimulerende drypp). Kunne gjort alt dette igjen bortsett fra riestimulerende. 😅 I riestimulerende blir det gitt kunstig oxytocin, noe som gjør at kroppen ikke produserer det naturlig lengre. Oxytocin blir utløst naturlig når man har vanlige rier og fungerer som smertestillende/avslappende mellom riene, men denne effekten avtar når man får det kunstig. I tillegg øker riestimulerende sjansen for stormrier, og fødsler med riestimulerende regnes derfor som en god del tøffere enn fødsler uten. Anonymkode: 0ac48...785 Ja nettopp, håper eg er ganske moden på termindato då 😅 On 1/25/2023 at 5:16 AM, AnonymBruker said: Jeg ble igangsatt med ballongkateter, modningspiller osv. Ballongkateter var litt ubehagelig men det var bare maks et halvt minutt. Modningspillene ga meg sterke menssmerter som var rieliknende i en kort periode. Jeg slapp mer enn 2 tabletter for da startet fødselen. Jeg fikk stormrier nesten med en gang vannet gikk, og siden jeg ikke hadde noe pause mellom så ble jeg anbefalt epdiural. Jeg fikk epidural men så stanset fødselen, og det ble behov for riestimulerende. Babyen var ikke så fan av dette. Fødselen halte ut fordi jeg måtte stadig ha pause fra riestimulerende og så vente å se. Fikk økt etterhvert og gikk da til 10 cm rimelig kjapt. Så ble det stående der og fikk høre riene ikke var sterke nok for å få babyen ut. Men hadde pressetrang et par timer hvor jeg ikke fikk lov å presse. Det var skikkelig slitsomt. Jeg hadde 15 timer aktiv fødsel men det endte i HKS. Og ja det føltes ekstra kjipt det endte med HKS siden jeg hadde gjennom flere dager gått gjennom prosessen med å starte fødsel samt i det hele tatt gått gjennom en hel fødsel bortsett fra fasen med å få babyen ut. Hele prosessen var utrolig slitsom, men skal være sagt jeg hadde svangerskapsforgiftning så var allerede ganske sliten i kroppen og hadde vært innlagt noen dager i forkant. Anonymkode: 89e92...ba5 Eg tenkte prøva meg utan epidural, men kjem til å høyra på kva som er annbefalt i situasjonen. Uff høyrest slitsomt ut ❤️ On 1/25/2023 at 8:03 AM, Arkana said: Mine to igangsatte fødsler var de klart beste og begge fine opplevelser. Med nr 2 ble jeg satt i gang på termindato. Jeg kom inn om morgenen og var så moden at jordmor bare kunne ta vannet. Jeg fikk stormrier omtrent med en gang og to timer etter var han født. Kjapt og intenst, men veldig greit. Med nr 3 skulle jeg bli satt i gang en uke før termin. Der var det stappfullt på føden da vi kom inn tidlig om morgenen så jeg fikk en modningstablett og skulle vente på obs-posten til det ble ledig fødestue. Vi ventet hele dagen uten at noe skjedde og det ble ikke ledig fødestue før nærmere kl 19 den kvelden. Jeg ble trillet inn og mens to jordmødre diskuterte om de kunne starte fødselen ved å ta vannet eller om jeg skulle få drypp gikk vannet plutselig av seg selv og stormrier kom som kastet på meg. Deretter gikk det slags i slag og hun ble født 24 minutter etter vannavgang. Heftig, men så uendelig mye bedre enn en lang fødsel. Lykke til med fødselen. Du er jo andregangs så jeg tror det kommer til å gå veldig greit. Så bra Takk, ja det går sikkert fint uansett. Og om det ikkje går fint, så går det over 🤣 On 1/25/2023 at 8:55 AM, AnonymBruker said: Jeg ble satt i gang 11 dager etter termin, var ikke moden i det hele tatt. Fikk ballong, stikkpiller og etter to dager gikk vannet. Da var jeg i aktiv fødsel, og de satte i gang riestimulerende drypp. Det var ikke noe artig opplegg, det kan jeg i hvert fall si. Det var vondt, det tok dritlang tid (aktiv fødsel i 23 timer) og ungen måtte til slutt ut med vakuum. Av alt så var festinga av vakuum-koppen det absolutt vondeste. Jeg har ikke noe pent å si om igangsetting, annet enn at babyen i hvert fall kom ut til slutt. Men det er jo så forskjellig, det kan bli en kjempefin fødsel og Anonymkode: 8385d...d5b Au au. Ja det er veldig forskjellig On 1/25/2023 at 8:58 AM, AnonymBruker said: Du tåler å høre det som det er? Okay 😚 Det er HELT JÆVLIG å bli satt i gang. Min andre fødsel var indusert. GJØR DET ALDRI, ALDRI, ALDRI IGJEN. Jeg kan virkelig ikke anbefale det. Jeg skriver det for å hjelpe deg. La naturen gå sin gang så langt det overhodet er mulig! La kroppen kjøre sitt eget løp! Ikke si ja med mindre du MÅ si ja! Jeg fødte førstemann helt naturlig. Uten smertelindring. Gikk okay bortsett fra at morkaka satt fast og måtte dras ut. Med andremann ble jeg indusert/satt i gang. Jeg har aldri kjent en så intens smerte, kroppen jobbet kraftig imot hele fødselen og jeg gråt og skrek. Det var noe helt annet, helt unaturlig og jeg har traumer. Fødselen varte akkurat like lenge (typ 16 timer), og jeg skalv og hadde det så forjævlig. Måtte trygle om epidural, det hjalp. Men i ettertid har jeg fått nerveproblemer i ryggen. Sååå ja. Anbefales IKKE. Anonymkode: 107e2...037 Åh harregud, det høyrtest jævlig ut 😨. On 1/25/2023 at 8:59 AM, AnonymBruker said: Samme her, med at jeg gikk gjennom alle stegene. Men selv riedryppene hjalp ikke, så etter er døgn med de andre det i keisersnitt. Var på sykehuset totalt 72t med igangsetting. 🤪 Anonymkode: 22f0a...5f3 Det var lenge! On 1/25/2023 at 9:07 AM, AnonymBruker said: Ble satt i gang med de to siste. Hadde 3 naturlige, ikke satt igang før det. Nr 4 kom jeg inn, en mnd før termin på kontroll, ble sjekket, hadde 3 cm åpning, så de satte drypp. 6 timer etter var baby ute. Gikk fort og greit. Nr 5 ble jeg satt i gang 5 uker før termin, satte ballong, uten effekt. Ble satt for langt inn 😵💫 dagen etter kl 10 tok de vannet, ble kjørt inn på fødestue, 2 timer etter ble baby født. Ingen vet hvor lenge jeg var i aktiv fødsel, siden de ikke sjekker så mye lengre. Men ble sjekka, og fikk beskjed om å presse 😆 Jordmora ble litt overraska... Men nå skal det sies at jeg har ikke lagt lengre enn 6-7 timer med noen av mine 5, fra første tegn til ungen var ute. Anonymkode: 3645a...70a Det høyrtest heilt overkommelig ut da. On 1/25/2023 at 9:18 AM, AnonymBruker said: Jeg ble satt i gang. Ikke moden, så da var det ballong, piller i to døgn før de så tok vannet og kjørte i gang riestimulerende drypp. På kvelden dag 4 ble det hastekeisersnitt fordi det var dårlig fremdrift og barnet ikke kom seg ned i bekkenet. Barnet likte heller ikke dryppet og fikk høy puls. Tok 89 timer fra start til slutt, men i tillegg så ble det komplikasjoner både under selve operasjonen og også i ettertid. Ikke noen drømmefødsel akkurat, men de tre første døgn med ballong og piller var ikke så fryktelig vondt. Hadde rier av og på, men ikke så heftig. Etter jeg fikk drypp var det helt pyton, og jeg måtte ha epidural selv om jeg egentlig kunne tenkt meg å gjøre det uten. Anonymkode: 5f07d...1dd Uff ❤️ On 1/25/2023 at 9:37 AM, Rainbow91 said: Førstegangs. Hos meg startet de med ballong, det var ubehagelig å sette men ikke vondt, jeg måtte sette den to ganger fordi den første sprakk før jeg fikk satt ned beina 😅. Den satt inne i 3 timer før den falt ut, da hadde jeg hadd murringer fra første minutt, så den var effektiv. Da var det blitt sent på kveld, så jeg fikk en pillekocktail som gjorde at jeg fikk sove noen (få) timer. Fikk rier i løpet av tiden jeg sov, ble flyttet til fødeavdelingen midt på natta og fra der fikk jeg totalt 3 piller siden riene dabbet av (oralt) før kroppen gjorde resten selv. Fra jeg fikk satt ballong og til jenta var ute tok det 34 timer. Helt overkommelig siden de første timene handlet om å få kroppen til å jobbe. Trengte ikke mer hjelp for å få kroppen igang. Jeg hadde behov for lystgass stort sett fra vi kom på fødeavdelingen da riene tok ganske hardt fra første stund. Det er lystgass der eg skal føde. Det er ganske digg. On 1/25/2023 at 9:55 AM, AnonymBruker said: Har hatt to induserte fødsler, og tredje kom i gang selv. De igangsatte fødslene har vært lange og gått sakte. De har også vært vonde. Ble satt i gang med ballong, med første måtte jeg også ha hormonkrem et par ganger før jeg fikk fødestue og de tok vannet. Siden det skjedde lite, fikk jeg drypp, ganske mye drypp. Svært sterke smerter, med første fikk jeg stormrier da noe først skjedde, og jeg måtte ha epidural. Epiduralen gjorde at jeg klarte å hente meg inn og fullføre fødslene. Jeg var ikke moden ved noen av de igangsatte fødslene. Jeg følte at man presset på kroppen en fødsel som den ikke var klar for, og at det var som kroppen strittet imot og ikke ville føde. Kanskje derfor gjorde det så forferdelig vondt. Er likevel glad jeg ble satt i gang, for det var jo en god grunn til det. Håper du er mer moden dersom du blir igangsatt. Da kan det hende at du bare trenger et lite dytt for å komme i gang ❤ Anonymkode: 6ced0...540 Ja håper det Etter det eg har lest her så håper eg at eg slipper unna svangerskapsforgiftning denna gongen og at fødselen starte av seg sjølv rett før termindato, evt på termindato men fleste blir ikkje født då.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #14 Skrevet 26. januar 2023 Først tre naturlige (hvorav 2 styrtfødsler) og så en igangsatt fødsel. Gruet meg helt sinnsykt og var på tur til å snu i døra! Var helt umoden, fikk ballong. Den falt ut etter to timer. Fikk to runder med modningspiller, før vannet under tvil kunne prøve å tas (det var ikke sikkert det var klart nok). Både med ballong og modningspiller slappet vi av, spilte kort, spiste take away og så på serier. Veldig fint og avslappende. Fikk umiddelbart rier etter at vannet var tatt. Gode, effektive og jevnlige rier. Men det var, i motsetning til mine naturlige styrtfødsler,pauser imellom dem hele veien. Følte jeg hadde god kontroll og ble overrasket da pressriene kom. Gikk 1 t og 22 min fra vannavgang til babyen var ute. Kanskje min beste fødselsopplevelse. Anonymkode: 1b9b3...629
Mymlen Skrevet 27. januar 2023 #15 Skrevet 27. januar 2023 37 timer lang smertefull latensfase da jeg ble satt i gang. Var førstegangs, og ble satt igang noen få dager før termin. Selve presse-delen gikk fint og varte bare i 12 minutter, fikk føde knestående. Hvis de anbefaler å sette deg i gang, takk ja. Det er faktisk ikke bra å gå langt over tiden, ha begynnende svangerskapsforgiftning eller ha for stort barn.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #16 Skrevet 27. januar 2023 Har 2 mislykkede igangsettelser. Første endte i akutt keisersnitt etter 5 døgn med ballong, modningpiller, pausedag og drypp. Andre ble og keisersnitt etter 2 døgn med ballong og modningpiller. Null modning/åpning noen av gangene. Igangsatt pga preklampsi begge ganger. Anonymkode: 4d467...5f4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #17 Skrevet 27. januar 2023 Jeg ble satt i gang 10 dager før termin. Tvillingfødsel og seteleie, de måtte ut fordi tv2 hadde sluttet å ta til seg næring. Dagen før konstanterte lege at jeg var moden så dette skulle gå greit. Neste dag, på føden, fant neste lege at jeg ikke var moden og jeg fikk spørsmål om jeg ville ha keisersnitt og beskjed om at en naturlig fødsel sannsynligvis ville ende i hastekeisersnitt. Jeg valgte naturlig (hadde en veldig fin fødsel med førstemann). De begynte med å ta vannet, ventet en time for å se om noe skjedde. Det gjorde det ikke så da ble det riestimulerende drypp. Det var helt j...vondt. Fikk petidin og det hjalp noe men ikke nok. Fikk så epidural som jeg ikke ville ha men jeg måtte pga risikoen for hastekeisersnitt. Jordmor skudde på med petidin og det var helt fantastisk. 6 timer etter at de tok vannet var begge babyene ute. Den ene var påvirket av petidinen så han ble overvåket ett døgn. Han ble født med barnemigrene. Anonymkode: 192cf...4df
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #18 Skrevet 27. januar 2023 Jeg ble igangsatt 38+0. Var førstegangs, jeg tror det gjorde at det tok ekstra lang tid. Kroppen var ikke klar, og det var ikke banet vei fra før😅var innlagt fra jeg fikk ballong pga sykdom. Torsdag: ballongkateter ble satt inn. Sjukt ubehagelig, de endte med å minske mengden vann etter noen timer, jeg klarte ikke bevege meg omtrent. Fredag: ballongen ble tatt ut etter et døgn, 1-2 cm og umoden livmorhals fortsatt. Begynte med modningspiller (orale) og smertestillende. Mye ubehag. Lørdag: mye jobbing pg modningsrier fra 10-11 på morgenen. På kvelden begynte vi å ta tiden på de vonde riene, var mellom 3-5 min mellom. Likevel ingen økning i åpning. Natt til søndag tok det seg opp, ba om å bli sjekka og måtte vente helt til morgenen med det😅 Det gjorde sjukt vondt Søndag: 3 cm åpning ved 8-tida. Fikk beskjed om at vi snart skulle få komme til føden. Kom dit 11. Riene tok seg opp, fikk lystgass når jeg kom dit. Fikk en epidural som ble satt feil, og drypp for å få i gang riene mere. Hadde noen grusomme rier før jeg tilslutt fikk ny epidural. Himmel! Da lå vi og slappet av på føderommet fra typ 14-23 og følte det var ganske chill å føde😂 Kjente ikke riene, men fikk tilslutt 10 cm. Når jeg endelig skulle få lov å presse (ds gjorde det ordentlig vondt igjen), var livmoren og kroppen ganske så sliten. Babyen lå langt oppe i bekkenet i tillegg lå han skjevt med hodet, og hele greia (etter å ha presset i 45 min) endte i keisersnitt. Kunne prøvd med sugekopp, men jeg var så utslitt på eet tidspunktet og riene var ineffektive. Jeg lå og ønsket å presse men det var liksom ikke noe tak. Så.. 4 dager med rimelig intense smerter som endte i KS😳 Føltes bortkastet 😂 Men trøsten er at veien er ganske banet til evt neste induksjon (må alltid settes i gang ved fødsel) Anonymkode: 68e67...d2d
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #19 Skrevet 27. januar 2023 Blitt satt i gang begge gangene og det gikk relativt knirkefritt. Første: to modningspiller så tok de vannet. Fra første modningspille til han var ute tok det 12 timer. Andre: ballongkateter, det falt ut samme natt. På kontrollen dagen etter tok de vannet og han er født seks timer etter vannavgang. Mye mer intenst enn første gang, rier hvert andre minutt. Men der har ikke opplevdes negativt å bli satt i gang for min del lykke til! Anonymkode: 13970...e70
Lille Py Skrevet 27. januar 2023 #20 Skrevet 27. januar 2023 Førstegangsfødende i fjor høst. Ble strippet 37+6. Da hadde jeg 2 cm åpning. Det ble satt inn ballongkateter 38+1. Jeg synes det var ganske så vondt å sette inn dette, samt at det var ubehagelig/ekkelt å ha det der. Etter noen timer fikk jeg noen rier/rieliknende smerter, men dette dabbet av igjen. Fikk en pillecocktail før jeg sovnet. Tidlig om morgenen ble ballongen nappet ut (mindre enn 12 timer etter den ble satt inn). Dette var også veldig ubehagelig, men jeg tenkte at det likevel ikke var noe sammenliknet med fødsel. 4 cm åpning. Fikk deretter modningspille oralt, og da begynte jeg å kjenne murringer som raskt tok seg opp. Fikk modningspille nr. 2, men denne rakk nok ikke fungere, for jeg begynte å kaste opp. Ikke lenge etter gikk vannet spontant. Med stormrier ble jeg trillet fra obs-posten til fødeavdelingen. Barnet ble født 33 minutter etter jeg ankom fødeavdelingen, og aktiv fødsel er angitt å ha vært 2 timer. Veldig heftig mens det sto på. På grunn av stormriene sank pulsen til babyen og den ble til slutt tatt med vakuum. Babyen ble altså født ca. 25 timer etter ballongkateteret ble satt inn. Selv om det ble intens styrtfødsel og litt dramatisk siden babyens puls sank, så synes jeg det var en fantastisk opplevelse. Ønsker å bli satt igang neste gang også, men det er først og fremst grunnet risikoen for ny styrtfødsel og jeg synes det virker betryggende å da være på sykehuset fra første tegn til fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå