AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Or maybe not.... Anonymkode: 00acd...288 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Da skal jeg hamstre aksjer istedenfor matvarer😅 Anonymkode: c0f71...a15 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Bra at den stupende nybyggsprisen ikke påvirker pris på bruktboliger på nooooen måte da. Tror prisen på brukte boliger skal opp 30 % eller 50 % innen 2024. Alle vet jo det at hvis nyprisen på en Tesla bil stuper, så påvirker det på iiiiiiiiiiiiiiiiingen måte bruktbilprisen på en gammel tesla. Anonymkode: a0191...02a 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 Så er det bare å vente på meglerne og andre med behov for å snakke opp boligmarkedet, som kommer inn med innlegg om at dette har ingenting å si og at boligprisene aaaaaldri sånn egentlig kan synke og at alle som tror noe annet er "krakknisser" som bor i en kjeller og har leid i x antall år og bla bla bla.. 🤪 Anonymkode: b68ac...4fe 4
Portia Catonis Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 Boliger kan aldri synke i verdi, og er en 100% sikker investering. Hilsen KG 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bra at den stupende nybyggsprisen ikke påvirker pris på bruktboliger på nooooen måte da. Tror prisen på brukte boliger skal opp 30 % eller 50 % innen 2024. Alle vet jo det at hvis nyprisen på en Tesla bil stuper, så påvirker det på iiiiiiiiiiiiiiiiingen måte bruktbilprisen på en gammel tesla. Anonymkode: a0191...02a Nei nettopp. Meget godt poeng. Om prisen på en bil fra 2021 stuper så er jo prisen på 2017 bilene 100% ukorrelert. Det er jo basic økonomi, det skjønner jo aaaaaaaaaalle. Anonymkode: 00acd...288 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bra at den stupende nybyggsprisen ikke påvirker pris på bruktboliger på nooooen måte da. Tror prisen på brukte boliger skal opp 30 % eller 50 % innen 2024. Alle vet jo det at hvis nyprisen på en Tesla bil stuper, så påvirker det på iiiiiiiiiiiiiiiiingen måte bruktbilprisen på en gammel tesla. Anonymkode: a0191...02a Jeg tror bruktboligmarkedet skal opp 850% iløpet av 2023. Jeg har snakket med en megler som er enig også. Mye positiv makro å se på for tiden. BNP er jo kjeeeeeeeeempe høy og kronen er kjeeeeeeeeempe sterk. Inflasjonen er også kjeeeeeeeeempe lav. Anonymkode: 00acd...288 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 For noen år siden, før korona tiden, så visste jeg ikke så mye om hva som var i vente. Økonomien er så skakkjørt at folk har ikke anelse, og mye takket være media som folk flest leser som ikke forteller om det. Har ikke noen spurt seg selv hvorfor all elendigheten de siste 3 årene har skjedd på rekke og rad? Tror virkelig folk dette er ren uflaks og tilfeldigheter? Har noen spurt seg om hvem som bestemmer hva du skal lese i media? Altså hva du skal tro på? Kan anbefale folk å forberede seg på en omstilling innen få år. Det skremmende er at folk vil venne seg til å ikke eie noe lenger, og godta det. Anonymkode: b75c8...7ee 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 Det ble solgt rundt 90 000 boliger i 2022. Så 17 000 enheter tilsvarer rundt 18% av årlig volum I HELE NORGE, og de 17 000 enhetene er bare Selvaag sine Meldes ikke akkurat om gull-rush etter OBOS leiligheter heller. Anonymkode: 00acd...288 1
Gjest Tutte Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (49 minutter siden): For noen år siden, før korona tiden, så visste jeg ikke så mye om hva som var i vente. Økonomien er så skakkjørt at folk har ikke anelse, og mye takket være media som folk flest leser som ikke forteller om det. Har ikke noen spurt seg selv hvorfor all elendigheten de siste 3 årene har skjedd på rekke og rad? Tror virkelig folk dette er ren uflaks og tilfeldigheter? Har noen spurt seg om hvem som bestemmer hva du skal lese i media? Altså hva du skal tro på? Kan anbefale folk å forberede seg på en omstilling innen få år. Det skremmende er at folk vil venne seg til å ikke eie noe lenger, og godta det. Anonymkode: b75c8...7ee Og the great reset er bare konspirasjon og tull sier folk, samtidig som alt de har blir revet sakte men sikkert ut av hendene på dem. Ingenting av det som har skjedd de siste 3 årene er tilfeldig nei. Og koronatiden med isolasjon, karantener og restriksjoner gjorde mange svakere og mer vant til å la seg kontrolleres av staten. Var en god start det. For 3 år siden hadde jeg aldri trodd at jeg kunne skrive noe sånt som dette. Mye har skjedd siden da. Endret 24. januar 2023 av Tutte
Tomas77 Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: For noen år siden, før korona tiden, så visste jeg ikke så mye om hva som var i vente. Økonomien er så skakkjørt at folk har ikke anelse, og mye takket være media som folk flest leser som ikke forteller om det. Har ikke noen spurt seg selv hvorfor all elendigheten de siste 3 årene har skjedd på rekke og rad? Tror virkelig folk dette er ren uflaks og tilfeldigheter? Har noen spurt seg om hvem som bestemmer hva du skal lese i media? Altså hva du skal tro på? Kan anbefale folk å forberede seg på en omstilling innen få år. Det skremmende er at folk vil venne seg til å ikke eie noe lenger, og godta det. Anonymkode: b75c8...7ee Dette hadde hengt på greip om det ikke var sånn at mange av oss har bedre økonomi enn vi hadde for tre år siden. Covidperioden førte til store oppsparte midler og gjeldssletting. De voldsomme boligprisene har gjort mange av oss bra velstående uten å gjøre noe annet enn å arve. At nyboligsalget svikter mens bruktboligsalget går bra er ikke det minste rart. Når du kjøper bruktbolig så kjøper og selger du i samme marked. Når du kjøper nybolig på prospekt forplikter du deg i år X å betale en pris for boligen i år Y. At folk er svært tilbakeholdne med å gjøre det i et volatilt marked er høyst forståelig. 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 Det er begrensa hvor mange som har millionlønn, rett og slett. Det må man faktisk ha om man skal kjøpe en ny leilighet alene, eller to millionlønninger om man skal kjøpe nytt og barnevennlig. Noen har kanskje litt arv også, men nyoppførte boliger er sikkert for dyre for 90% av de potensielle boligkjøperne. Mange steder er også bruktboliger dyre, men nybygg har likevel kvadratmeterpriser som ligger 50-100% høyere. Anonymkode: 598d7...02a 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er begrensa hvor mange som har millionlønn, rett og slett. Det må man faktisk ha om man skal kjøpe en ny leilighet alene, eller to millionlønninger om man skal kjøpe nytt og barnevennlig. Noen har kanskje litt arv også, men nyoppførte boliger er sikkert for dyre for 90% av de potensielle boligkjøperne. Mange steder er også bruktboliger dyre, men nybygg har likevel kvadratmeterpriser som ligger 50-100% høyere. Anonymkode: 598d7...02a «Det må man faktisk ha». Nei, det må man faktisk ikke. Anonymkode: 7ba61...b3f 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #16 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): «Det må man faktisk ha». Nei, det må man faktisk ikke. Anonymkode: 7ba61...b3f Nettopp. Jeg er gradert ufør og kjøpte alene. Er ikke fett men det går✨ Anonymkode: 43918...777 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #17 Skrevet 25. januar 2023 9 hours ago, Portia Catonis said: Boliger kan aldri synke i verdi, og er en 100% sikker investering. Hilsen KG "Krakket er her!" Hilsen enkelte KG-brukere, daglig siden 2008 Anonymkode: 7afab...b45 6
Snok1 Skrevet 25. januar 2023 #18 Skrevet 25. januar 2023 Portia Catonis skrev (9 timer siden): Boliger kan aldri synke i verdi, og er en 100% sikker investering. Hilsen KG Hvis du ser de lange linjene og bruker en generasjonshorisont, så har dette stemt helt siden jordbruksrevolusjonen da vi gikk fra å være jegere og samlere til å bli stedbundne jordbrukere. Så med visse reservasjoner for kortvarige krakk så stemmer dette. Grunnpremisset under dette er selvsagt kostnaden av grunnen boligen står på. Grunn er det ultimate knapphetsgode. Det lages ikke mer grunn. Skaff deg grunn i det som vil være et pressområde de nærmeste tiår, og barna dine slipper å bekymre seg for økonomi. 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #19 Skrevet 25. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: «Det må man faktisk ha». Nei, det må man faktisk ikke. Anonymkode: 7ba61...b3f Man må det der jeg bor, om man skal ha nyoppført bolig. Treroms som jeg og barnet ser på koster ca. 4 millioner og oppover – men da snakker vi eldre bygg. Nye leiligheter man faktisk kan bo i starter over 5 og går opp til 17 millioner for normale størrelser – ikke luksus. 8-900000 holder kanskje om man vil bo veldig trangt, men man må opp på rundt millionen per voksen for å få grei nok plass. Anonymkode: 598d7...02a 2
Portia Catonis Skrevet 25. januar 2023 #20 Skrevet 25. januar 2023 2 hours ago, Snok1 said: Hvis du ser de lange linjene og bruker en generasjonshorisont, så har dette stemt helt siden jordbruksrevolusjonen da vi gikk fra å være jegere og samlere til å bli stedbundne jordbrukere. Så med visse reservasjoner for kortvarige krakk så stemmer dette. Grunnpremisset under dette er selvsagt kostnaden av grunnen boligen står på. Grunn er det ultimate knapphetsgode. Det lages ikke mer grunn. Skaff deg grunn i det som vil være et pressområde de nærmeste tiår, og barna dine slipper å bekymre seg for økonomi. Innlegget var ment som humor. Jeg har mer grunn enn de fleste, og jeg har ikke barn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå