AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Foreldrene mine har sagt seg villige til å hjelpe meg på en eller annen måte med boligkjøp. Har noen forslag til den beste måten å gjøre det på? Ønsker å kjøpe rekkehus nybygg til 4 millioner. Jeg kan låne ca 2,2 millioner selv og har 500 000 i EK. Har også en samboer som skal betale husleie til meg (vet ikke om dette er med i beregningen, sikkert ikke). Noen råd om hva som er den beste løsningen? At de er kausjonist? Låner resten og at jeg betaler til de? Forslag? Anonymkode: a255c...52e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Lån så mye kan du kan av foreldrene dine. Regner med de gir deg en veldig godt rente. Anonymkode: cb0cc...344
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Hvis de har sparepenger så er privat lån fra de det beste. Om de ikke har sparepenger så er det best at de er kausjonister for deg, siste utvei at de tar opp lån for deg i tillegg til at du har lån, men det betyr at du må nedbetale på to lån samtidig noe som blir dyrt. Anonymkode: 9f2e0...ed4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis de har sparepenger så er privat lån fra de det beste. Om de ikke har sparepenger så er det best at de er kausjonister for deg, siste utvei at de tar opp lån for deg i tillegg til at du har lån, men det betyr at du må nedbetale på to lån samtidig noe som blir dyrt. Anonymkode: 9f2e0...ed4 De har ikke spesielt med sparepenger men har nedbetalt huset sitt. Kan de være kausjonister på resten av summen? Kan ikke så mye om dette enda 😅 Anonymkode: a255c...52e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Mine foreldre var kausjonister da jeg kjøpte min første bolig, siden jeg ikke hadde egenkapital og dermed måtte låne 100 %. Gikk fint da, for hadde god inntekt og null problem med å betale ned på lånet. I dag eier jeg en bolig hvor jeg har strukket meg ganske langt mtp gjeldsgrad, men har samtidig vesentlig høyere inntekt. Skulle jeg lånt 100 % i dag hadde jeg ikke klart å få det til å gå rundt med renteoppgangen som har vært og som vil komme videre. mitt poeng: selv om de er kausjonister skal du fortsatt betale ned på hele lånet Anonymkode: 7dd53...be5 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): De har ikke spesielt med sparepenger men har nedbetalt huset sitt. Kan de være kausjonister på resten av summen? Kan ikke så mye om dette enda 😅 Anonymkode: a255c...52e Nei, skal du kjøpe for mer enn hva du får av banken i lån så må de betale inn penger på lånet eller være medlånetakere. Kausjonist handler kun om sikkerhet og har ingenting om sum man kan kjøpe for å gjøre. Regner med du tjener veldig godt alene med tanke på at du tenker du skal sitte med 3,5 mill i lån alene, eller skal foreldrene dine betale deler av lånet for deg? Det første du må gjøre er uansett å kontakte banken for å høre hvor høy lånekapasitet du faktisk har alene, og finne ut om foreldrene dine skal ta opp lån på huset sitt for å gi pengene til deg eller om de skal binde seg til å ta lån sammen med deg og om de har økonomi til det. Anonymkode: afa0d...844 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, skal du kjøpe for mer enn hva du får av banken i lån så må de betale inn penger på lånet eller være medlånetakere. Kausjonist handler kun om sikkerhet og har ingenting om sum man kan kjøpe for å gjøre. Regner med du tjener veldig godt alene med tanke på at du tenker du skal sitte med 3,5 mill i lån alene, eller skal foreldrene dine betale deler av lånet for deg? Det første du må gjøre er uansett å kontakte banken for å høre hvor høy lånekapasitet du faktisk har alene, og finne ut om foreldrene dine skal ta opp lån på huset sitt for å gi pengene til deg eller om de skal binde seg til å ta lån sammen med deg og om de har økonomi til det. Anonymkode: afa0d...844 Jeg har råd til å betjene hele lånet, men får ikke lånt hele summen. Jeg har ikke barn, bil eller studielån så mesteparten av inntekt kan gå til å nedbetale lånet Anonymkode: a255c...52e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 Da jeg ble skilt og skulle kjøpe meg egen bolig var foreldrene mine med som medlåntakere på lånet. Jeg visste jeg kom til å klare å betjene det jeg ville ha i lån, men pga tre barn fikk jeg ikke det jeg ønsket (og visste jeg kom til å klare). Men fikk det siden foreldrene mine var medlåntakere. Og jeg betalte selvfølgelig de månedlige avdragene og rentene selv. Etter ett års tid klarte jeg å få foreldrene mine ut som medlåntakere. ☺️ Anonymkode: aa357...cb6 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har råd til å betjene hele lånet, men får ikke lånt hele summen. Jeg har ikke barn, bil eller studielån så mesteparten av inntekt kan gå til å nedbetale lånet Anonymkode: a255c...52e Men er det du som mener du har råd eller er det banken som har sagt at du kan låne 2,2 mill selv? Og har dine foreldre 1,3 mill å gi deg i cash mtp de resterende drøye 1,3 mill du mangler for å kjøpe for 4 mill? Eller er det sånn at foreldrene dine skal være med på lånet? Poenget er at du mangler 1,3 mill, så du må finne ut hvor det skal komme fra når du ikke kan låne de selv. Anonymkode: afa0d...844
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men er det du som mener du har råd eller er det banken som har sagt at du kan låne 2,2 mill selv? Og har dine foreldre 1,3 mill å gi deg i cash mtp de resterende drøye 1,3 mill du mangler for å kjøpe for 4 mill? Eller er det sånn at foreldrene dine skal være med på lånet? Poenget er at du mangler 1,3 mill, så du må finne ut hvor det skal komme fra når du ikke kan låne de selv. Anonymkode: afa0d...844 Er det ikke nettopp det TS spør om da? Anonymkode: 7dd53...be5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke nettopp det TS spør om da? Anonymkode: 7dd53...be5 Jo, men TS spør også om foreldrene kan kasjonere for 1,3 mill som mangler i regnestykket uten å vite hva det vil si å kausjonere, så jeg prøver å understreke at problemet ikke er sikkerheten mtp kausjon men at hun må snakke med foreldrene om hvordan de har tenkt å bidra med 1,3 mill cash. Det kan jo ikke vi her inne svare på, det må hun nesten snakke med foreldrene om. Og mtp at de ikke har disse pengene så er det banken som må regne på hva mulighetene er. Det virker heller ikke som at TS forstår at hun må betale for et lån på 3,5 mill ene og alene, men det kan hende jeg tar feil. Anonymkode: afa0d...844
Bondenisse Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, men TS spør også om foreldrene kan kasjonere for 1,3 mill som mangler i regnestykket uten å vite hva det vil si å kausjonere, så jeg prøver å understreke at problemet ikke er sikkerheten mtp kausjon men at hun må snakke med foreldrene om hvordan de har tenkt å bidra med 1,3 mill cash. Det kan jo ikke vi her inne svare på, det må hun nesten snakke med foreldrene om. Og mtp at de ikke har disse pengene så er det banken som må regne på hva mulighetene er. Det virker heller ikke som at TS forstår at hun må betale for et lån på 3,5 mill ene og alene, men det kan hende jeg tar feil. Anonymkode: afa0d...844 Om du leser litt nøyere så har hun en samboer som skal betale husleie. Så hun blir ikke å betale alene. Du mangler litt på å ha 15% egenkapital så det du mangler må du spare, låne av foreldre eller de kausjonerer for det. For å få ett høyere lån trenger du en medlåntaker. Enten en av foreldrene dine eller samboer.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, men TS spør også om foreldrene kan kasjonere for 1,3 mill som mangler i regnestykket uten å vite hva det vil si å kausjonere, så jeg prøver å understreke at problemet ikke er sikkerheten mtp kausjon men at hun må snakke med foreldrene om hvordan de har tenkt å bidra med 1,3 mill cash. Det kan jo ikke vi her inne svare på, det må hun nesten snakke med foreldrene om. Og mtp at de ikke har disse pengene så er det banken som må regne på hva mulighetene er. Det virker heller ikke som at TS forstår at hun må betale for et lån på 3,5 mill ene og alene, men det kan hende jeg tar feil. Anonymkode: afa0d...844 Jo takk, akkurat det forstår jeg Jeg har vært i banken og fått vite hvor mye jeg kan låne (2,2) og vi har regnet på at jeg klarer å betjene hele lånesummen alene (altså med de resterende 1,3). Det jeg lurer på er HVA som er lurest å gjøre og hvordan andre i lignende situasjon har løst det. Anonymkode: a255c...52e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo takk, akkurat det forstår jeg Jeg har vært i banken og fått vite hvor mye jeg kan låne (2,2) og vi har regnet på at jeg klarer å betjene hele lånesummen alene (altså med de resterende 1,3). Det jeg lurer på er HVA som er lurest å gjøre og hvordan andre i lignende situasjon har løst det. Anonymkode: a255c...52e Som sagt, da må enten dine foreldre låne 1,3 mill å gi deg eller de må gå sammen på lånet med deg. Bondenisse skrev (7 minutter siden): Om du leser litt nøyere så har hun en samboer som skal betale husleie. Så hun blir ikke å betale alene. Du mangler litt på å ha 15% egenkapital så det du mangler må du spare, låne av foreldre eller de kausjonerer for det. For å få ett høyere lån trenger du en medlåntaker. Enten en av foreldrene dine eller samboer. Og det er vel og bra, men hun skal fortsatt klare å betale den dagen han evt stikker en annen plass og ikke betaler mer. Hun må likevel være i stand til å betale på lånet helt alene fordi hun blir juridisk ansvarlig for det. Men nå svarer jo TS at hun mener hun klarer det, så det er jo greit. Anonymkode: afa0d...844
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og det er vel og bra, men hun skal fortsatt klare å betale den dagen han evt stikker en annen plass og ikke betaler mer. Hun må likevel være i stand til å betale på lånet helt alene fordi hun blir juridisk ansvarlig for det. Men nå svarer jo TS at hun mener hun klarer det, så det er jo greit. Anonymkode: afa0d...844 Stemmer det, husker den ene banken jeg snakket med først sa at det telte positivt i en helhetsvurdering men at det ikke har direkte innvirkning på lånesummen fordi det er samboerskap og lånet skal stå i mitt navn. Anonymkode: a255c...52e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå