Gå til innhold

Er det flaut å ha kun 3 ukers sommerferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns dere det er flaut at fire åringen kun tar de 3 ukene av ferie som er obligatorisk å ta?? Og utenom det går han på bhg som normalt?? 

Saken er det at vi driver å planlegger dagene i juli/aug. Mannen er på jobbreise og skal være borte i 7 uker. Jeg kommer til å ha 1 åring pluss 4 åring aleine. Itillegg til det skal jeg jobbe litt. Jobber i firmaet til mannen min så kan justere arbeidstiden selv. Så tenker at å ha begge barna hjemme + jobb blir litt vanskelig for meg. De 3 sammenhengende ukene som man må ta, det kan han ta mens mannen er hjemme. Slik at vi kan finne på noe sammen.

Syns dere det blir flaut at ungen kun tar de dagene som må tas, ellers blir han sendt i bhg som vanlig??? Hva vil bhg tenke om meg😪

Anonymkode: 9771c...d9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye ferie barnet får ellers i året. 

Anonymkode: d6e59...89b

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du selv jobber ser jeg ikke problemet. Om du derimot suller rundt hjemme, så bør selvfølgelig ungen få mer fri.

Anonymkode: d0f2a...83a

• Liker 2
Skrevet

Nei 

Skrevet

Barnehagen tenker ikke så mye om det gitt. I hvertfall ikke høyt, om de er bittelitt profesjonelle. 

Men å dra på 7 ukers jobbreise? Puuh! Blir svett bare av tanken!

Anonymkode: f3572...292

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer jo an på hvor mye ferie barnet får ellers i året. 

Anonymkode: d6e59...89b

Vi dro på 4 ukers ferie i okt/nov 2022 og vi har planer om reise igjen for 4 uker neste måned

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syns dere det er flaut at fire åringen kun tar de 3 ukene av ferie som er obligatorisk å ta?? Og utenom det går han på bhg som normalt?? 

Saken er det at vi driver å planlegger dagene i juli/aug. Mannen er på jobbreise og skal være borte i 7 uker. Jeg kommer til å ha 1 åring pluss 4 åring aleine. Itillegg til det skal jeg jobbe litt. Jobber i firmaet til mannen min så kan justere arbeidstiden selv. Så tenker at å ha begge barna hjemme + jobb blir litt vanskelig for meg. De 3 sammenhengende ukene som man må ta, det kan han ta mens mannen er hjemme. Slik at vi kan finne på noe sammen.

Syns dere det blir flaut at ungen kun tar de dagene som må tas, ellers blir han sendt i bhg som vanlig??? Hva vil bhg tenke om meg😪

Nei. Hvorfor skulle det være flaut? I de fleste yrker unntatt skolelærer, hvor en har nesten 3 mndr ferie, har en jo bare 5 ukers betalt ferie i løpet av et år, og da har mange ikke mulighet til å ta ut så mye mer sommerferie enn 3 uker, hvis de vil spare litt ferie til jul/påske osv.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi dro på 4 ukers ferie i okt/nov 2022 og vi har planer om reise igjen for 4 uker neste måned

Ts

Da har jo barnet mye mer fri enn de fleste andre :)

Anonymkode: 45710...c88

• Liker 5
Skrevet

Jeg er alene med barn og har kun 5 uker ferie. Må bruke en ferieuke på planleggingsdager og deler en ferieuke på jul og påske. Så ja, her har vi kun 3 uker om sommeren. 

Anonymkode: ad197...4c7

Skrevet

De aller fleste i helsevesenet får kun 3 uker sammenhengende.

Anonymkode: ffffd...b0f

Skrevet

Jeg syns ikke det er flaut? Veldig mange arbeidsplasser får kun 3 uker sammenhengende. Han får påskeferie og juleferie, så da har vi jo uansett ikke noe særlig ferie igjen 

Skrevet

Flaut? Det er vel ikke mening at medforelder skal ta ferie på forskjellige tidspunkt? Så barnet får 6 uker? Høres rart ut. Og ja de fleste har vel maks 5 uker i året så da er det vel kjedeligere for barnet om det er null ferie ellers i året.

Anonymkode: a359c...cdd

Skrevet

Nei, min får også bare 3 uker på sommeren. En uke juleferie, og så er det påske og diverse planleggingsdager og greier ellers. Jeg er alene og, så sånn blir det bare. 

Anonymkode: 09c20...382

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts

..To måneder med ferietur på under et halvt år ja..

Jeg har en mistanke om at TS stiller dette spørsmålet fordi hun er i en usedvanlig priveligert omgangskrets og totalt mangler bakkekontakt.

Anonymkode: 838b3...e68

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Flaut? nei. Dårlig gjort mot det stakkars barnet? Ja, dersom ikke grunnen er at dere tar ut mer ferie andre tider av året.

Anonymkode: 0713d...adf

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Flaut? Det er vel ikke mening at medforelder skal ta ferie på forskjellige tidspunkt? Så barnet får 6 uker? Høres rart ut. Og ja de fleste har vel maks 5 uker i året så da er det vel kjedeligere for barnet om det er null ferie ellers i året.

Anonymkode: a359c...cdd

Klart det er meningen at man må ta ferie på forskjellig tidspunkt! Bittelitt må man faktisk kunne ofre når man velger å få barn. Feriekabalen går stort sett ikke opp dersom du og "medforelderen" din må sitte på fanget til hverandre og være sammen hver eneste feriedag.

Blir helt matt over hvor kravstore enkelte småbarnsforeldre er...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts

Da er det helt uproblematisk.

Anonymkode: 0713d...adf

Skrevet

FLAUT? Herregud. Kan ikke folk leve sine liv uten å være så stressa for andre som ikke bryr seg!

Anonymkode: 7f242...00d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts

Hvis dere reiser med fly er det flaut. 

Rart du spør, dere har jo sykt mye mer ferie enn folk flest. 11 uker i løpet av et år?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er ikke flaut! Nå er det ikke alle som er så heldige å jobbe deltid/fleksitid og ta fri i tide og utide. Hos oss jobber begge foreldre 8-16, og så prøver vi så langt det lar seg gjøre å fordele ferien vår slik at barnet får fri både høstferie, juleferie og påskeferie. Men som regel tar vi sommerferie samtidig da vi vanligvis legger planer for hele familien da, (en uke på hytta på fjellet, en liten uke hos svigers og en uke i utlandet). Da er ferien brukt opp😅 heldigvis har vi besteforeldre som er deltidspensjonister og har mulighet til å være barnepassere noen dager i tillegg :) men ikke alle som har muligheten til det, og jeg orker heller ikke å legge meg borti hvordan folk fordeler ferien sin😂

Anonymkode: 0fbdb...0d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Syns det er rart at folk får barn om de vil være minst mulig med de. Dere har jo mer ferie til rådighet? Hva er problemet med å være med begge barna når pappaen er borte da? Du får vel ikke jobbet så mye med 1åringen uansett?

Anonymkode: 6b54a...dfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...