AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Jeg har aldri vert til lege med fysisk sykdom, psykisk sykdom der i mot har jeg klippekort. Både hos fastlege og legevakt. Det gjør at jeg er veldig redd for å ikke bli tatt på alvor om jeg skulle bli fysisk syk. Jeg lurer derfor på: Du med psykisk sykdom hvordan har du blitt møtt av fastlege/legevakt med fysisk sykdom? Anonymkode: 39509...2ff 1
Topsi Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Jeg ble sendt hjem fra legevakt med et brev om at jeg faket, hadde gallestein. 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Det skal du ikke være redd for. Det viktigste er at du husker å beskrive til legen hvor du har vondt, beskriv symptomene dine godt, så vil legen finne ut hva som feiler deg. Ikke bare si at du er "sliten" osv., men vær helt konkret og si hvor i kroppen du kjenner det og hva du kjenner. Da blir du tatt på alvor. Anonymkode: 9868a...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det skal du ikke være redd for. Det viktigste er at du husker å beskrive til legen hvor du har vondt, beskriv symptomene dine godt, så vil legen finne ut hva som feiler deg. Ikke bare si at du er "sliten" osv., men vær helt konkret og si hvor i kroppen du kjenner det og hva du kjenner. Da blir du tatt på alvor. Anonymkode: 9868a...4eb Nei det blir man ikke. Du skal ha god kontakt med legen din og ha en god lege for å bli trodd. Så bør det gi utslag på blodprøver med en gang og du bør ikke ha andre mangler de kan skylde på. Vet om en som lenge gikk med smerter i nakke og mistet all styrke i armer. D vitamin skyldte legen på i mange år. Tok blodprøve på blodprøve uten at han fikk noe hjelp. Han gikk privat og han har prolaps i nakken. Anonymkode: 2829a...d3e 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Har en datter som kuttet seg da hun var 14 år, og slet psykisk i ca 1 år. Men har vært bra i flere år, og ikke kuttet seg siden hun var 14 år. Er i dag 23 år, og har vært 2 ganger på legevakta uten meg, og blir behandlet skikkelig dårlig, legger all skyld på psykisk sykdom. Er jeg med, tar de henne mer seriøst. Hun har takk og pris en fastlege som tar henne veldig seriøst, så glad det var til han vi dro, da det var blindtarmen, for da ble hun jo sendt rett på sykehus for operasjon. Anonymkode: 0da37...017 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 Jeg skjønner ikke hvorfor de skulle tenke på den psykiske sykdommen når man kommer med somatiske problemer? Jeg har en psykisk diagnose, men ingen sier noe om den når jeg kommer med somatiske problemer. Tror ikke de ser i journalen ang det i det hele tatt. Virker ikke som noen vet det engang. Anonymkode: 26699...322 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Jeg hadde en "historie"med innleggelse både på psyk og Dps døgn,men ble tatt så godt i mot da jeg kom akutt på sykehuset når magesekken min revnet.Og det var ikke noe problem at jeg brukte Sobril og Imovane.Jeg fikk det jeg trengte og alle var bare alle tiders.Jeg husker en sykepleier på intensiven som vasket meg på ryggen,det var nydelig godt etter mange dager i senga. Anonymkode: 95b2a...d3a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 Jeg har en datter som har ME. Hun har vært på legevakta med diverse sykdommer, feks kraftig halsbetennelse. Blir avvist, fordi hun har ME. Så det er ikke alltid like lett å få hjelp av helsevesenet. Anonymkode: 0b9cc...254 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Jeg har slitt hele livet med angst og depresjon og utbrenthet, som nå i en alder av 39 viste seg å skyldes udiagnostisert adhd. Ble lettet og tenkte at nå vil jeg bli tatt mer på alvor i helsevesenet, men den gang ei... Jeg har også fibromyalgi, som sikkert har kommet som enda et resultat av ubehandlet adhd. For noen måneder siden slet jeg med kraftige magesmerter, og ble først avvist av fastlege og fikk ikke time. Andre gang fikk jeg komme, men ble sendt hjem med beskjed om at "lå i hodet". Tredje gang jeg tok kontakt, forlangte jeg å bli tatt blodprøver av, og hadde da høy crp og ble innlagt på sykehuset. Viste seg at jeg hadde kraftig betennelse i tykktarmen og trengte antibiotika.... Var nylig til fastlegen igjen med fysiske symptomer, og da himlet han nesten med øynene, og gikk motvillig med på å ta noen blodprøver. Han kikket så vidt i min retning i løpet av timen, og undersøkte ingen av de symptomene jeg klaget på (bl.a. svært stiv nakke, kraftig hodepine, øyne som svir og renner konstant...). Nå har jeg gått lenge med en føflekk som klør og blør, men jeg tør ikke ta det opp med fastlegen i frykt for å bli "gjort narr av" og sett på som hypokonder.... Anonymkode: 894c7...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Nå har jeg gått lenge med en føflekk som klør og blør, men jeg tør ikke ta det opp med fastlegen i frykt for å bli "gjort narr av" og sett på som hypokonder.... Anonymkode: 894c7...7ad Du kan jo ikke la deg selv dø av kreft fordi du er redd for at legen skal himle med øynene. Jeg ville egentlig sagt bytt fastlege, men jeg vet at det ikke er lett å få til for tiden. Bestill den timen! Anonymkode: 132f7...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 Min samboer er bipolar, men blir alltid tatt seriøst når han har vært fysisk syk i tillegg. Nå har han som regel vært innom fastlege før legevakt så jeg vil si at det er viktig å ha en god og forståelsesfull fastlege. Anonymkode: 78913...94d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har en datter som har ME. Hun har vært på legevakta med diverse sykdommer, feks kraftig halsbetennelse. Blir avvist, fordi hun har ME. Så det er ikke alltid like lett å få hjelp av helsevesenet. Anonymkode: 0b9cc...254 Den er ordentlig vond den der. Vi som har ME vet når noe er annerledes og unormalt, og vi fortjener samme hjelp som alle andre. Det er kjempeviktig med behandling så ME-en ikke blir verre. Hårreisende faktisk at det skjer så ofte. Jeg har selv måtte få min mor, selv om jeg er voksen, til å snakke hardt til helsepersonell når jeg har hatt infeksjoner for å få hjelp. Jeg har ikke krefter selv til de samtalene. Anonymkode: af5e1...fac
ops2 Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: ---- Var nylig til fastlegen igjen med fysiske symptomer, og da himlet han nesten med øynene, og gikk motvillig med på å ta noen blodprøver. Han kikket så vidt i min retning i løpet av timen, og undersøkte ingen av de symptomene jeg klaget på (bl.a. svært stiv nakke, kraftig hodepine, øyne som svir og renner konstant...). Nå har jeg gått lenge med en føflekk som klør og blør, men jeg tør ikke ta det opp med fastlegen i frykt for å bli "gjort narr av" og sett på som hypokonder.... Anonymkode: 894c7...7ad Går det an å melde legen til noe etisk råd eller lignende? Jeg er heldigvis alltid tatt på alvor. Når jeg fikk en føflekk som blødde i kanten, så kom jeg inn på sykehuset, den ble fjernet og sendt til undersøkelse og det var føflekkreft, melanom. Heldigvis er føflekkreft en veldig mild kreftform, men du blir fulgt opp med undersøkelser i flere år etterpå. Jeg har fått overfladisk hudkreft også, det er enda mildere enn føflekkreft, men det er noe plagsomt med kløe og sår.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2023 #14 Skrevet 20. juni 2023 ops2 skrev (På 25.1.2023 den 19.46): Går det an å melde legen til noe etisk råd eller lignende? Jeg er heldigvis alltid tatt på alvor. Når jeg fikk en føflekk som blødde i kanten, så kom jeg inn på sykehuset, den ble fjernet og sendt til undersøkelse og det var føflekkreft, melanom. Heldigvis er føflekkreft en veldig mild kreftform, men du blir fulgt opp med undersøkelser i flere år etterpå. Jeg har fått overfladisk hudkreft også, det er enda mildere enn føflekkreft, men det er noe plagsomt med kløe og sår. Mild? Har hørt det er den mest aggressive hudkreften du kan få. Anonymkode: 66a86...607 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 Jeg fikk ny fastlege for en stund siden og første gang jeg var hos denne legen sier h*n med en gang jeg setter meg ned « du er ikke alvorlig syk, hadde du vært det, hadde du ikke sittet her i dag» 🙄😳 Anonymkode: ce890...c02
Yodas Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 On 1/25/2023 at 3:01 PM, AnonymBruker said: Jeg har en datter som har ME. Hun har vært på legevakta med diverse sykdommer, feks kraftig halsbetennelse. Blir avvist, fordi hun har ME. Så det er ikke alltid like lett å få hjelp av helsevesenet. Anonymkode: 0b9cc...254 Men ME er vel ikke en psykisk sykdom?
Rotemor Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 22.59): Nei det blir man ikke. Du skal ha god kontakt med legen din og ha en god lege for å bli trodd. Så bør det gi utslag på blodprøver med en gang og du bør ikke ha andre mangler de kan skylde på. Vet om en som lenge gikk med smerter i nakke og mistet all styrke i armer. D vitamin skyldte legen på i mange år. Tok blodprøve på blodprøve uten at han fikk noe hjelp. Han gikk privat og han har prolaps i nakken. Anonymkode: 2829a...d3e Vel, vel. Andres historier mangler ofte helheten. Prolaps går over…
Rotemor Skrevet 21. juni 2023 #18 Skrevet 21. juni 2023 Yodas skrev (4 minutter siden): Men ME er vel ikke en psykisk sykdom? De lærde strides. Men regnes ofte som en sekkebetegnelse for psykisk sykdom.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #19 Skrevet 21. juni 2023 Jeg er ikke psykisk syk. Men leger som ikke har oppdatert seg på sykdommen har lett for å legge andre symptomer på diagnosen min. Selv om de symptomer jeg har, ikke har noe med diagnosen å gjøre. Så jeg har forberedt meg på forhånd. Og drar privat. Dog er det ganske skjeldent det skjer. Men av og til. Sist fikk jeg syste på eggstokken og måtte ringe ambulanse, da jeg svimte av 8 ganger på rad mellom do og sofa. Og sterke smerter. Legen leste på papirene mine hvilke diagnose jeg hadde og sendte meg rett hjem igjen. Selv om jeg sa dett ikke hadde noe med diagnosen å gjøre. Dagen etter ringte jeg privat lege. Timen kom på 800kr. Men jeg gjorde det av to grunner, det ene var at jeg visste det kunne være farlig og når du svimer av uten dokumentasjon på hva, da mister du fører kortet. Glad er jeg for at jeg gjorde det. Samme dag jeg fikk dokumentasjon fra privat klinikk, så fikk jeg beskjed om å møte opp til vurdering av førerkort. Da jeg sendte dokumentasjon trengte jeg ikke møte opp. Denne legen jeg var hos, mistet legelisensen sin litt senere fordi hun tok mange feilvurderinger. Så det var ikke pga meg. Men jeg leverte inn klage på legen. Som nektet å høre på at symptomene ikke hørte diagnosen min til. Jeg vet egen ikke har fått klager bare fra meg Anonymkode: 3e0b6...cdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå