Gå til innhold

Jeg er så fortvila over min 8 åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt...tøyer strikken så sykt, i alle mulige situasjoner. Jeg skjønner ikke hvorfor ho orker!! 

Jeg gjør alt jeg kan får å være en tydelig voksen, anerkjenne følelser, men følge opp det som er bestemt. Når ho får valg, så er det mellom 2 valg. Alt annet blir vanskelig for henne.

Hun har dårlig impulskontroll, og viljen til å gjøre som hun vil er sterk.

Jeg har aldri sagt stygge ting eller vært fysisk annet enn å lede ho inn på rommet sitt. Kun med time out klarer ho å bli i bedre humør/hente seg inn.

Kaller meg: hore, fitte, stygge, vil ha en annen mamma, verste i verden, vil at jeg skal dø en tidlig død osv. Tar " du er ikke glad i meg" kortet.

Jeg lar det gå inn det ene øret, og ut det andre, men inni meg gjør det vondt, og jeg blir innmari fortvila.

Jeg har tryglet og bedt ppt om hjelp. De er inni bildet, men det er så mye sykemeldt osv, og det tar tid. Jeg har bedt de konkret om å utrede for ADHD. 

jeg har en del utdanning innenfor feltet og jobber med spes ped. Men det blir annerledes i møte med sitt barn.

Kan noen gi meg råd??

Anonymkode: af188...0fd

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kommunen et familieteam eller andre veiledere som du kunne pratet med? Skjønner godt du er fortvila, hørtes veldig slitsomt ut ❤️

Anonymkode: eb66e...764

• Liker 1
Skrevet

Ville heller gått via fastlegen og bedt om henvisning til BUP. Om kommunen har et pmto-kurs så anbefaler jeg det. 

Kjempeslitsomt når barnet utagerer sånn. Det er vanskelig å være en tydelig rolig voksen når det er ens eget barn. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har kommunen et familieteam eller andre veiledere som du kunne pratet med? Skjønner godt du er fortvila, hørtes veldig slitsomt ut ❤️

Anonymkode: eb66e...764

Ja, kommunen har flere stillinger knyttet opp mot dette. Er helsesøster og psykriatisk sykepleier på skolen, men det virker ikke som om det haster. Ho oppfører seg ganske så greit der, og jeg er ærlig og presiserer hva vi har utforinger med. Men..hvorfor tar det så tid?? Jeg vet det er flere elever med utfordringer.

Jeg er så fortvila nå, men gjør mitt beste på å holde ut :-) 

ts

Skrevet
Piggsopp skrev (6 minutter siden):

Ville heller gått via fastlegen og bedt om henvisning til BUP. Om kommunen har et pmto-kurs så anbefaler jeg det. 

Kjempeslitsomt når barnet utagerer sånn. Det er vanskelig å være en tydelig rolig voksen når det er ens eget barn. 

Takk for tips :-) jeg gjør mitt beste på å være rolig, men..man er jo så glad i ungen sin,  jeg vil jo bare at ho skal "oppføre seg"...mye følelser. 

Her om dagen rant tårene. Ho lurte på hvorfor. Jeg forklarte hvorfor. Da ble Ho litt paff. 

Ts

• Hjerte 2
Skrevet

Hvorfor skal du la henne kalle deg hore og verre ting uten at du viser reaksjon? 
Selv om barnet har ADHD/ADD så er det ingen unnskyldning for å være stygg i munnen. 
Jeg har to med ADHD som tilleggsdiagnoser, og de kan prøve seg på å kalle meg en hore. 
Nå er de voksne/ ungdom og barneoppdragelsen  gjaldt for dem også. 
En skal passe seg for at barnet ikke blir sånn som med gjøkungen. 
De blir mere og mere krevende, og til slutt er det ikke plass for andre 

Anonymkode: f1504...c7e

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Sjekk godt samspill på instagram

Anonymkode: befab...2a6

• Liker 1
Skrevet

Så hvor har hun lært disse ordene?! Blir hun ertet på skolen? 

Anonymkode: 666f8...9af

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvorfor skal du la henne kalle deg hore og verre ting uten at du viser reaksjon? 
Selv om barnet har ADHD/ADD så er det ingen unnskyldning for å være stygg i munnen. 
Jeg har to med ADHD som tilleggsdiagnoser, og de kan prøve seg på å kalle meg en hore. 
Nå er de voksne/ ungdom og barneoppdragelsen  gjaldt for dem også. 
En skal passe seg for at barnet ikke blir sånn som med gjøkungen. 
De blir mere og mere krevende, og til slutt er det ikke plass for andre 

Hva gjør du om barnet kaller deg hore? Eller hadde kallet deg det? Hvilke konsekvenser kjører du på stygt språk? Alt som ikke er naturlig konsekvens er jo som straff å regne. 

Anonymkode: 88cb9...0bf

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke noe råd, men vil gjerne gi deg en virtuell klem, dette høres helt grusomt tøft ut ❤️

Anonymkode: ef15b...91d

• Liker 3
Skrevet

Uff så forferdelig! 

Ville ha snakka med helsestasjonen. De kan henvise deg til psykolog. Mange kommuner har lavterskeltilbud uten henvisning til psykolog med spesialitet på barn med liten eller ingen ventetid .

Barnepsykologen kan gi deg råd, og også snakke sammen med deg og barnet i konsultasjon. Verdt å prøve den veien, det er raskere enn bup. Om ikke din kommune har dette tilbudet knyttet til helsestasjonen har helsesykepleier ofte god kompetanse på dette. 

Anonymkode: 1d0ad...a32

• Liker 1
Skrevet

Ok jeg har en datter på 11 år, og hun vet ikke hva hore er for noe engang. Hvem har hun lært disse stygge ordene fra?

Anonymkode: 9138a...699

• Liker 5
Skrevet

jaggu bra det ikke er meg som står i den situasjonen.. allerede ved å lese dette her får meg til å ville smelle den jævla ungen vegg-i-mellom! 

(og ingen grunn til panikk dere - jeg har ikke barn i det hele tatt, så det blir med visualiseringen) 

Anonymkode: 2151a...d62

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør du om barnet kaller deg hore? Eller hadde kallet deg det? Hvilke konsekvenser kjører du på stygt språk? Alt som ikke er naturlig konsekvens er jo som straff å regne. 

Det har faktisk aldri skjedd, men om noe sånt hadde skjedd så hadde de faktisk vært klar over at det ville komme konsekvenser  og en grundig innføring i hvordan en oppfører seg mot hverandre. 
Det hadde ikke kommet noe reprise heller. 
Til info så har jeg heller aldri kalt min mor for noe lignende heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har faktisk aldri skjedd, men om noe sånt hadde skjedd så hadde de faktisk vært klar over at det ville komme konsekvenser  og en grundig innføring i hvordan en oppfører seg mot hverandre. 
Det hadde ikke kommet noe reprise heller. 
Til info så har jeg heller aldri kalt min mor for noe lignende heller. 

Men hvilke konsekvenser hadde du gitt for slik stygg språkbruk? Timeout? Flere dager uten internett? Hva ville du gjort?

• Liker 3
Skrevet

Jeg anbefaler cos-p på det varmeste. Det som umiddelbart slår meg er to ting, jenta di tester vannet for hva hun kan bestemme og når. Det er flott, et ledd i løsrivelse og videre utvikling. Det andre, og det viktigste, oppførselen hennes er et stort blinkende neonskilt som viser behovene hennes, og hun trenger trygghet med store bokstaver. 

Hvorfor bruker du timeout? 

Datteren din er tydelig ofte utenfor toleransevinduet sitt og alderen tilsiee at hun trenger hjelp til å regulere seg selv, ikke straff fordi hun føler som hun gjør og ikke har blitt lært de riktige verktøyene for seg og sin fungering. 

Anerkjennelse av følelser og time out er to ting som overhodet ikke hører sammen.

Anonymkode: f5882...a0a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ofte funker prinsippet "det du vanner vokser".

Overse, ikke inngå i diskusjoner/munnhuggeri med en 8-åring.. valider ønsket atferd, men på en subtil og naturlig måte.

Takk for at du hengte opp jakken din.

Det er så koselig å se på film sammen med deg. (Punktum. Ikke sleng på kommentarer som; for en gangs skyld. Eller; se så koselig vi har det når du oppfører deg).

Les bok sammen på sengekanten. 

Lag mat sammen, gi subtil ros; det der har du dreisen på. 

Le sammen.

Lek med fysisk kontakt. 

Har hun småsøsken, i så fall finn på noe kun dere to.

Dropp konsekvensene for språkbruk, det har to funksjoner, lette på frustrasjon og irritere deg slik hun får en reaksjon.

Anonymkode: f5882...a0a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men hvilke konsekvenser hadde du gitt for slik stygg språkbruk? Timeout? Flere dager uten internett? Hva ville du gjort?

Jeg hadde tatt utgangspunktet i at barnet tydeligvis ikke forstår hva som skjer når en kaller andre for stygge ting.
Hva skjer når en er slem mot andre?  
Jo, det er ingen som vil være sammen med en da feks 
Hvis en vil ha venner og en mamma som er glad , og vil ha det kjekt sammen med barnet sitt, ja da må en ikke si sånne ting. 
At en blir lei seg , samme som barnet kan bli. 
Har en gjort en avtale om noe en skulle gjøre sammen så utgår det inntil barnet sier unnskyld og viser anger og forståelse for hva som har blitt forklart 
Hvis det er flink og oppfører seg bra kan dere gjøre en ny avtale etter noen dager. 
Skjer det samme spetakkelet igjen, så utgår avtalen igjen. 
Samtidig så må en prøve å finne ut hva som ligger bak dette behovet for å være stygg i munnen. 
Det er også veldig viktig med ros når det skjer en positiv forandring. 
Be det kjenner etter hvor mye hyggeligere det er når vi er flinke til å høre etter og gjøre det en skal. 
Er det noe spesielle utfordringer som gjentar seg så bør en undersøke det nærmere. 
Men aldri la barnet kjøre på med styggesnakk uten at det får forståelsen av at det er stygt og sårende å bli snakket til sånn

• Liker 1
Skrevet

Hei alle sammen, og takk for flere gode råd og innspill! :-) 

jeg leser at deg er flere som stiller spm om hvor ho har lært språkbruken. Det har ho lært av klassekamerater som gsr eldre søsken. Ho vet det er stygt å si, men ikke alltid hva det betyr. 

så vil jeg gjerne poengtere at jeg er innmari glad i barnet mitt. Så veldig også! Så det kommer nok frem i teksten at det bedrives time out samtidig som bekreftelse av følelser, og det er sikkert ikke riktig, men  det er ikke lett å være en mamma og en forelder som prøver å veilede når det brenner som bare det.

å overse dårlig oppførsel går an til et visst punkt. Da blir ho rådvill, står og kjefter, hyler og truer med å ødelegge ting hvis jeg ikke svarer. Hvor i huleste har ho det fra?? Ho tester så innmari.

Vi har jentetur, dvs spille spill, litt ps4, tegne sammen etc ganske ofte. Men selv da koker det for ho. Sist tapte ho i ludo. Dere kan tenke dere hvordan ho tok det!

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her om dagen rant tårene. Ho lurte på hvorfor. Jeg forklarte hvorfor. Da ble Ho litt paff. 

Ts

Dette.

Hvorfor late som ingenting?

Hvordan skal du lære bort hvordan man viser følelser, om du ikke gjør det selv?

Du må så klart være voksen og fattet, men hun har bare godt av å se hvordan ord påvirker andre mennesker.

Anonymkode: 4acf2...992

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...