Minmy Skrevet 19. desember 2005 #1 Del Skrevet 19. desember 2005 Jeg går med "småplaner" om å starte for meg selv, en butikk på internet. Planen er å drive dette som et enkeltmannsforetag. Uten å gå altfor mye inn på detaljene :kgblunk: vil jeg gjerne höre andres synspunkter/efaringer om dette.... Jeg er ganske klar over hva som kreves av praktiske saker (registrering, programvarelösninger etc.), det jeg er mer interessert i å höre om är "den daglige driften"... Hmm, litt uklart spörsmål dette ser jag, skal forsöke å forklare bedre: Jag tror at jag har en ganske bra oppfatning om hva det vil si å drive eget, men jeg kan jo ta helt feil og derfor vil jeg ha andres synspukter på dette. Den grunnleggende årsaken til at jeg vil drive for meg selv er fleksibiliteten. Jeg har ingen drömmer om å tjene uforskammet mye penger, derimot håper jeg å kunne leve av min hobby for å si det sånn. Jeg har ingen höyere utdannelse, men har i dag en jobb med mye ansvar og ganske okey lönn, tanken er altså å beholde inntekten på omtrendt samme nivå. Jeg har bena altfor godt plantet på jorda for å si opp jobben min og starte selv. Tanken er å smygstarte litt på hobbybasis for så å ta steget når jeg har mammapermisjon (er ikke gravid, men håper å bli det innom närmeste framtid). På den måten har jeg jo inntekt under tiden. Hva tror dere om forutsettningene for å lykkes? Viktige saker jeg bör tenke på? Jeg kan jo også legge til at jeg har en mann som jobber mye på veldig ubestemte tider, men som også tjener bra. Uansett om jeg er ansatt eller selvstendig vil vi (med den livsstilen vi har idag) väre avhengige av hans intekt. Vi har også muligheten til å leve bare på hans inntekt. På grunn av hans jobb vil det väre vanskelig for meg å ha en "vanlig" fulltidsjobb når vi en dag får barn, derfor tror jeg at eget foretag der jeg kan jobbe hjemmefra vil väre en god lösning for meg. Hva tror dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #2 Del Skrevet 19. desember 2005 Jeg driver både nettbutikk og butikk, og er kjempeglad for at jeg hoppet i det, og tok sjansen. Jeg koser meg veldig med å drive for meg selv, styre mitt eget løp. Det positive er som sagt at det er jeg som bestemmer. Når det går bra kan jeg ta all øre selv, samt godene av de. Men siden jeg har et enkeltmannsforetak, så er det også jeg som må ta det økonomiske hvis det går dårlig. Klarer jeg ikke betale husleien må jeg bruke av min egen lomme, det samme gjelder andre regninger. Skal du drive med slag må du jo ha et varelager og de fleste må låne penger til dette. Før hadde jeg varelageret hjemme, jeg hadde problemer med å sette grense, eks jeg jobber fra 9-16, men tok bestillingene etterhvert, svarte på mail når de kom var, oppdaterte varelageret på kveldstid etc. Nå har jeg flyttet varelageret og har en konkret arbeidstid, ihvertfall nesten. Kunder forventer service, og jeg merker at det å få raskt svar på mailer og spørsmål er viktig. Jeg svarer fremdeles på mail hele døgnet, 7 dager i uken. Jeg lever av kundene mine, og det er fort gjort for de å finne en annen butikk på nettet, for de finnes det mange av! Det er hard konkurranse, kundene er veldig prisbevisste, og setter krav til gratis porto, evt veldig billig porto. Det har tatt meg 9 mnd å bygge opp en skikkelig kundemasse, og 9 mnd før jeg har kunnet tatt ut lønn. Men nå går det nesten av seg selv. Men jungeltelegrafen går. En dårlig erfaring og det blir kringkastet utover div forum. Håper jeg slipper å oppleve det. Jeg har ikke konkrete råd, annet enn at visst du synes din forretningside virkelig er tingen så KJØR PÅ! Da har du ihvertfall prøvt, istedet for å gå resten av livet og gremme deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minmy Skrevet 21. desember 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 21. desember 2005 Takk for bra svar! Interessant å höre andres erfaringer på området! Kan jeg spörre hvilken bransje du driver i? Hvor lenge har du holdt på for deg selv? Om du vil får du gjerne sende meg et PM med adressen til butikken din... Hvilken programvarelösning har du valgt for butikken din? Positive/negative erfaringer? Ble mange spörsmål på en gang dette. Hyggelig om du tar deg tid til å svare, men jeg forstår om du ikke vil fortelle alt for inngående her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå