AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Hei. Jeg har et barn på 8 år. Han er hos far 2 dager i uken. På mandager og torsdager. Det skjer veldig ofte at far sender melding på morgenen og sier at barnet er syk og at barnet ikke skal på skolen. Nå har det skjedd 5 ganger på 1mnd. Han sa at barnet har feber, vondt i halsen og hoster mye. HVER gang jeg henter barnet hos han etter jobb, er barnet i helt fin form, ingen hosting ingen feber. Jeg vet at barnet prøver seg og prøver å skulke skolen. Men jeg vet også at far er lat og synes det er mye mer behagelig å sove lenge på morgenen og slippe alt styret med å stå opp tidlig, lage matpakke og å levere barnet på skolen. Grunnet dette har jeg sagt til far at det er bedre han har barnet annenhver helg og ikke i ukedager. Han sier at han ikke kan ha barnet i helgene fordi han jobber hver helg. Men da må han faen meg ta seg sammen og gjøre det han skal når han har barnet og ikke tro at han er en hobbypappa på ferie. Jeg er drittlei av at far er så slask. At jeg ikke vet mer hva jeg skal gjøre. Har noen her noen gode råd til meg? Anonymkode: c5037...f22 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Ja, la barnet være hos deg på heltid inntil til far har sett lyset. Jeg hadde ikke blunket to ganger før jeg hadde gjennomført fullstendig kontroll på skole og hverdag for barnet Anonymkode: 4611e...95d 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, la barnet være hos deg på heltid inntil til far har sett lyset. Jeg hadde ikke blunket to ganger før jeg hadde gjennomført fullstendig kontroll på skole og hverdag for barnet Anonymkode: 4611e...95d Ja, men det går ikke. Far nekter å «gi fra seg» barnet. Altså, han mener at jeg ikke kan bestemme at han ikke får ha barnet de to dagene. Så jeg kommer ingen vei. Han vil hverken ha han i helgene og heller ikke gjøre det han skal i ukedagene. så hva gjør jeg? ts Anonymkode: c5037...f22
Crazydoglady Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Da får han sette barnet noen ettermiddager da.. Hente på skolen og levere til deg/du henter på kvelden igjen. Eller så får han droppe samvær. Hadde det vært snakk om en dag annenhver mnd så er det en ting, men en dag hver uke går ikke. Det er hans ansvar som forelder å sørge for at barnet blir ivaretatt, det inkluderer å komme seg på skolen og ikke få lov til alt de har lyst til. Og om han ikke greier det, så er det også hans ansvar som forelder å være ærlig med seg selv, innse egne begrensinger og sørge for at det ikke påvirker barnet negativt, om det så betyr å innrømme at han ikke kan ha ansvar for barnet. Jobbsituasjon kan vell også muligens endres på om viljen er der? Så det er vell også ett valg han tar. Noe som ikke burde gå utover barnet. Snakk med foreldrevernkontoret? Og evt barnevernet (de jobber jo med familier og hjelper folk å håndtere sine utfordringer)? Men så lenge det er sånn som dette, og så lenge du har noe du skulle sagt i situasjonen så hadde jeg iallefall ikke gått med på samvær med overnatting på hverdager. Så får det være opp til han om han vil ta seg sammen å greie å få sønnen på skolen og/eller forsøke å endre på jobbsituasjon slik at han heller kan ha helgesamvær evt. 1
fru Alving Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Jeg synes det er greit å "skulke" en sjelden gang. Selv hadde jeg flere år på barneskolen helt uten fravær. Er blitt oppdratt til å fullføre og stille opp. Som voksen ser jeg at det ikke kom uten omkostninger Til egne barn er jeg ikke så opptatt av det, tenker at barn og kan ha godt av en fridag innimellom. Særlig nå på vinteren er det mørkt, kaldt og en tung tid av året. Men selvfølgelig forstår jeg godt at det ikke går an at far har barnet hjemme fordi han er lat og ikke gidder stå opp.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 Skolen og barnevernet etterhvert evt. Du kan ikke fikse ham, men la de rette instanser legge merke til mønsteret og ta det opp med ham. Dokumenter alt! Start logg, noter dato og kort og konsist hva som skjedde. Kommuniser mest mulig skriftlig. Om du blir nødt til å ta barnefordeling til retten evt. Ingen barn er syke hver tirsdag og torsdag (eller hvilke dager far har). Du må spille det long game her, men dess mer tull far gjør, dess sterkere bygger han saken din. Anonymkode: e3c6d...073 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men det går ikke. Far nekter å «gi fra seg» barnet. Altså, han mener at jeg ikke kan bestemme at han ikke får ha barnet de to dagene. Så jeg kommer ingen vei. Han vil hverken ha han i helgene og heller ikke gjøre det han skal i ukedagene. så hva gjør jeg? ts Anonymkode: c5037...f22 Jeg hadde sendt melding til Barnevernet og informert om tingenes tilstand, og bedt de kalle inn til møte. ( det funker fordi jeg gjorde det når far og kjæreste mista vettet med partyfaktoren) Barnet hadde ikke blitt levert til far. Han hadde får skriftlig forklaring på hva som var problemet. Økt barnebidraget og heile pakka. Jeg hadde aldri gitt meg. Anonymkode: 4611e...95d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 Først hadde jeg bedt skolen om skriftlig oversikt over samvær, slik du har dokumentasjon i orden. Så hadde jeg bedt skolen kalle inn til foreldremøte med dere begge, der skolen legger frem mønsteret for dere og spør om dere som foreldre har noen tanker om hva årsaken kan være. Skolen minner dere på skoleplikt, og dere avtaler å se det an om nærværet bedrer seg. Om ingenting endrer seg er neste stoppested familievernkontoret. Ta med dokumentasjon fra skolen. Uansett så synes jeg det høres ut som far har lav omsorgsevne og at dette ikke er et bra sted å være for er barn som trenger rutiner, forutsigbarhet, sunn mat, noen som bryr seg. Så jeg hadde nok uansett tatt et møte på fvk og sammen blitt enig om å kontakte barnevernet slik far får hjelp og oppfølging om han vil fortsette å ha barnet på dagtid/overnatting. Det beste er nok timessamvær på ettermiddagen frem til videre. Det er ikke kvantitet men kvalitet som gjelder. Anonymkode: ed253...573 3 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde sendt melding til Barnevernet og informert om tingenes tilstand, og bedt de kalle inn til møte. ( det funker fordi jeg gjorde det når far og kjæreste mista vettet med partyfaktoren) Barnet hadde ikke blitt levert til far. Han hadde får skriftlig forklaring på hva som var problemet. Økt barnebidraget og heile pakka. Jeg hadde aldri gitt meg. Anonymkode: 4611e...95d Klapp på skuldra til deg🙄 Anonymkode: 0ba10...ebb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Klapp på skuldra til deg🙄 Anonymkode: 0ba10...ebb Hvorfor er du så passiv aggressiv ? Tror du det hjelper i dille og dalle med sånne idiotiske fedre som TS sliter med? La være å kommentere inntil du har et godt råd til TS som fungerer enda bedre 🤨 Anonymkode: 4611e...95d 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 Kan du melde bekymring til skole eller BV, også ville jeg nok sørget for å ha barnet sovende hos deg hver natt i ukedagene, slik at du får han på skolen, så får heller far ha han på ettermiddagene. Anonymkode: 1770c...7d5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei. Jeg har et barn på 8 år. Han er hos far 2 dager i uken. På mandager og torsdager. Det skjer veldig ofte at far sender melding på morgenen og sier at barnet er syk og at barnet ikke skal på skolen. Nå har det skjedd 5 ganger på 1mnd. Han sa at barnet har feber, vondt i halsen og hoster mye. HVER gang jeg henter barnet hos han etter jobb, er barnet i helt fin form, ingen hosting ingen feber. Jeg vet at barnet prøver seg og prøver å skulke skolen. Men jeg vet også at far er lat og synes det er mye mer behagelig å sove lenge på morgenen og slippe alt styret med å stå opp tidlig, lage matpakke og å levere barnet på skolen. Grunnet dette har jeg sagt til far at det er bedre han har barnet annenhver helg og ikke i ukedager. Han sier at han ikke kan ha barnet i helgene fordi han jobber hver helg. Men da må han faen meg ta seg sammen og gjøre det han skal når han har barnet og ikke tro at han er en hobbypappa på ferie. Jeg er drittlei av at far er så slask. At jeg ikke vet mer hva jeg skal gjøre. Har noen her noen gode råd til meg? Anonymkode: c5037...f22 Sikker på at han ikke misbruker barnet disse dagene? Anonymkode: ffee9...268
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå