Gå til innhold

Sying - hjelp til valg av stoff

netpuppy

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har planer om å prøve å sy en jumpsuit, men sliter sånn med å velge stoff! 

Planen er å sy overdelen på den røde kjolen og underdelen på den gråbrune jumpsuiten. På mønsteret ser det ut som jeg kan velge hva som helst omtrent...

Jeg har funnet chiffon i en nydelig grønnfarge, men blir det veldig tynt og flimsete? Hva er eventuelt bedre? Bomull? Jersey? 

Jeg har sydd litt, men er fortsatt som relativt nybegynner å regne så det er en fordel at stoffet ikke er "umulig" å sy i...

Screenshot_20230124-194216_Chrome.jpg

Screenshot_20230124-181820_Chrome.jpg

Endret av netpuppy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du du er nybegynner ville jeg prøvd med bomullsmix, linmix eller litt tung viskose. Chiffong kan være vanskelig å sy, tynt, lett for å flise og mye bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, blåbærpai said:

Hvis du du er nybegynner ville jeg prøvd med bomullsmix, linmix eller litt tung viskose. Chiffong kan være vanskelig å sy, tynt, lett for å flise og mye bevegelse.

Ok, takk for svar! Vil for eksempel en av disse være grei? 

Screenshot_20230124-223355_Chrome.jpg

Screenshot_20230124-223800_Chrome.jpg

Endret av netpuppy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den taften der en vel noe stivere og mye tynnere enn jerseyen, så det blir to HELT forskjellige resultat. Spørs hvilken look du sikter deg inn på. Jerseyen er mer stretchy da, egner seg sikkert bedre til jumsuit. 

Se på vekten av stoffet pr. m2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for viskose uten stretch. Mykt og godt.

Anonymkode: fc74c...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør du sjekke om mønstret er laget til stoffer med eller uten stretch. Vanskelig å sy av fast stoff om mønsteret er laget til stretch.. 

Anonymkode: ee0bb...29c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mønsteret er laget for faste stoff, så du må ikke bruke jersey eller andre stoff med strech.

Taft er et glatt stoff, noe som er litt vanskeligere å sy med.

Litt tykkere bomull vil nok være morsommere å sy.

Anonymkode: f1994...a31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! viskose med stretch går helt fint til det mønsteret. det er verre om stoffet var til stretch og du ville sy i vevd stoff/uten stretch :) viskose får ett fint og tyngt fall. Alternativt er lin eller stødig bomull supert! du kan å sy en prøvemodell i billig bomullslerret feks for å kunne tilpasse passform feks.

håper du poster bilde av ferdig produkt!

ellers er gruppen Sygale på face super med masse kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
netpuppy skrev (På 24.1.2023 den 19.52):

Hei! 

Jeg har planer om å prøve å sy en jumpsuit, men sliter sånn med å velge stoff! 

Planen er å sy overdelen på den røde kjolen og underdelen på den gråbrune jumpsuiten. På mønsteret ser det ut som jeg kan velge hva som helst omtrent...

Jeg har funnet chiffon i en nydelig grønnfarge, men blir det veldig tynt og flimsete? Hva er eventuelt bedre? Bomull? Jersey? 

Jeg har sydd litt, men er fortsatt som relativt nybegynner å regne så det er en fordel at stoffet ikke er "umulig" å sy i...

Screenshot_20230124-194216_Chrome.jpg

Screenshot_20230124-181820_Chrome.jpg

Det kommer jo egentlig an på hvilke anledning du skal bruke plagget. Stoffet du har er jo perfekt til varme sommerdager. Skal du ha det til pentøy hele året er en tynn ull/tveed veldig fin

Uansett ikke noe problem å bruke det du har

Anonymkode: a872a...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...