AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 En av mine største frykter er å havne i en akuttsituasjon, som feks der jeg måtte utføre HLR på en med hjertestans. Dette fordi jeg tror jeg ikke ville taklet det noe bra, jeg hadde nok vert en av de som hadde blitt stresset, enormt usikker, ikke klart å gjøre noe i situasjonen osv. Så jeg lurer derfor på: Dere som har vert i en akuttsituasjon - Hvordan taklet du det? Og hvilken situasjon var det (om du ønsker å si noe om det)? Anonymkode: 06702...11b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Har vært i en HLR-situasjon en gang i livet utenfor jobb. Hjertestans på offentlig transport. Det som var mest skremmende var hvordan menneskene som satt i umiddelbar nærhet til personen (som åpenbart hadde et illebefinnende) trakk seg unna og latet som ingenting. Vi fikk startet HLR tidlig, men først da var det mulig å mobilisere folk for hjelp. Veldig skremmende. Anonymkode: 2bea0...db5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Jeg er som deg veldig redd for å havne i slike situasjoner. Som er litt rart, for jeg har vert i en slik situasjon og da taklet jeg det helt fint. Jeg var førstemann til en bilulykke med mulig ryggskade. Personen var både skadet, full og i sjokk. Det var ikke behov for HLR, men jeg måtte overtale personen til å holde seg i ro når de ville stikke av. Jeg for min del ble helt rolig og fokusert, ropte ordre om å sette ut varseltrekant og slikt til de som kom rett etter. Jeg holdt fatningen til ambulansepersonalet kom noen lange minutter senere. Etter det var jeg helt skjelven i mange timer etterpå. Kanskje det er derfor jeg er redd for å havne i noe lignende igjen, men det gikk helt fint altså. Anonymkode: 014f1...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Man vet aldri på forhånd hvordan man ville reagert. Jeg kan se for meg at jeg hadde reagert dårlig på enkelte situasjoner, men til nå blir jeg helt kald i akuttsituasjoner, helt rolig. Men jeg har ikke opplevd sånne veldig voldsomme ting. En gang skulle pappa skyte mamma, måtte hindre det. En gang måtte jeg ringe ambulanse for en dement dame som hadde gått seg vill. En gang deltok jeg i redningsaksjon etter drukningsulykke. Og så har jeg vært livstruende skadet selv ved et par anledninger. Anonymkode: 42531...5d6
Torader Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Et veldig godt spørsmål du stiller her, og som alle bør spørre seg selv om. Hva kan folk om førstehjelp? Og har de kikket i førstehjelpsmappa som de bør ha i bilen? Det viktigste er jo å ringe nødetater, de gir god veiledning. Det verste er å ikke gjøre noe. Jeg har opplevd å komme som nr 1 til bilulykke, og det som forundret meg var de bilene som kjørte videre uten å hjelpe til. Trist rett og slett.
tonebelinda Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 Jeg kan for lite om førstehjelp, og har aldri vært i en slik situasjon, heldigvis. Men jeg tror jeg hadde reagert og prøvd å hjelpe, håper da virkelig det. Ringer man nødhjelp får man også veiledning i førstehjelp
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 Jeg har ikke gjort annet enn å legge person i stabilt sideleie, og be tilskuere gå unna mens en annen med mere peiling enn meg overtok behandlingen av personen som lå på bakken. Anonymkode: 06c49...0f7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 Er kanskje litt tilfeldig hvordan man hadde taklet det? Tenker da på dagsform, tid på året, hva slags type situasjon osv? Anonymkode: 1d563...e14
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Det viktigste er at du gjør noe. Var nylig først i en alvorlig bilulykke og vi delte på oppgavene. Er veldig usikker på HLR selv, men her hjalp det at vi var to om det og kunne hjelpe hverandre. Overlevelesinstinktet tok helt over og rakk ikke å få panikk. Fikk dog et slags panikkanfall senere på kvelden da jeg fikk alt på avstand. Anonymkode: a22b7...7d2
Alltidpå Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 Har kun vært i akuttsituasjoner på jobb. Én veldig alvorlig med hjertestans, der handlet jeg rolig og gjorde det jeg skulle, startet HLR og fikk liv igjen i personen. Når ambulansepersonalet kom og tok over, klappa jeg helt sammen. Hadde ikke trodd jeg skulle klart å være så rolig i en så alvorlig situasjon.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 Har vært i flere akuttsituasjoner på hjemmebane. Hadde ikke trodd jeg skulle klare å være så rolig og holde hodet kaldt, men har klart å skru av "mammahjernen" og utføre akuttplanen og HLR på barnet til ambulansen kommer. Så akkurat HLR vet jeg at jeg kan og mestrer, men er ikke like rolig om det er brukte bein. Opplevd det noen ganger på jobb, og da er jeg glad vi er flere voksne. Anonymkode: 2a666...014
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 Jeg har vært i akuttsituasjoner tre ganger på jobb, to med livløs person med behov for HLR og en med livstruende skadet person som var bevisst. Da har jeg følt meg helt kald og rolig der og da, sånn i ettertid husker jeg det som om jeg hørte et fysisk "knepp" i mitt hode da kom til situasjonen og så ble jeg helt fokusert og gjorde det jeg skulle. Etter situasjonene har jeg følt meg kald (som i at jeg frøs og ikke at jeg var rolig mer) og ristet, antagelig pga. adrenalin i kroppen. Men dette er altså på jobb, jeg har aldri vært i noen akutt situasjon med egne familiemedlemmer. Jeg har kommet først til en bilulykke en gang, og da også kjente jeg meg rolig og fokusert, men personskadene viste seg heldigvis å ikke være veldig alvorlige. Anonymkode: 909af...51c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå