Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjemmetjenesten leverer skikkelig dårlig kvalitet. Kan jeg leie inn en ekstra au pair til å hjelpe henne?

Anonymkode: 41fc0...741

Skrevet

Hvorfor en au pair? Hvorfor ikke en snekker eller flykaptein?

Anonymkode: 598ae...a93

• Liker 1
Skrevet

Hva eksakt tenker du au pairen skal gjøre? 

Tror enkelte av firmaene som formidler au pairer har som krav at det må være en familie med barn. Du kan blant annet lese mer her.

Sitat

En enslig person uten barn kan ikke være vertsfamilie til en au pair i Norge

https://energyaupair.no/s/ac0edae0d4507ab795f9d73a12f2d023552ad8c8.pdf

Anonymkode: 0f1fc...4b2

Skrevet

Jeg vurderer det når jeg selv blir gammel. Det står nederst i artikkelen at man ikke trenger barn for å ha aupair. 

Anonymkode: adae2...96b

Skrevet

Var faktisk ganske smart. Da kan aupairen gjøre husarbeid og lage mat. Ellers ha fri, og ta norsk kurs hvis vedkommende ønsker. Mye billigere enn hjemmehjelp.

Anonymkode: 19e80...89d

• Liker 1
Skrevet

Dette er grunnen til at au pair-ordningen snart forsvinner. Den blir misbrukt til billig arbeidsinnvandring og sosial dumping.

Anonymkode: 0e1e2...dd5

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor en au pair? Hvorfor ikke en snekker eller flykaptein?

Fordi flykapteinen flyr fly, snekkeren snekrer og au pairen kontaktes for tilsyn og omsorgsoppgaver... 

Det er faktisk en god ide. Au pairen får sjansen til å lære masse norsk i samspill med den eldre i tillegg til omsorgsdelen. Tenk så mye trygghet av å ha en aupair boende. Den eldre får mer tilsyn enn den noengang ville fått og likevel har au pairen mulighet til en god del fritid i tillegg..

Anonymkode: 12084...f22

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi flykapteinen flyr fly, snekkeren snekrer og au pairen kontaktes for tilsyn og omsorgsoppgaver... 

Det er faktisk en god ide. Au pairen får sjansen til å lære masse norsk i samspill med den eldre i tillegg til omsorgsdelen. Tenk så mye trygghet av å ha en aupair boende. Den eldre får mer tilsyn enn den noengang ville fått og likevel har au pairen mulighet til en god del fritid i tillegg..

Du vet åpenbart ikke hva en au pair er.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er grunnen til at au pair-ordningen snart forsvinner. Den blir misbrukt til billig arbeidsinnvandring og sosial dumping.

Anonymkode: 0e1e2...dd5

Det er ikke sosial dumping. Folk tenker så svart hvitt nå til dags og tror alle kan få 300 kr timen men da utgår endel jobber og blir heller ugjort, og mange mennesker mister muligheten til å tjene penger. For de fra Filippinene så er dette en fin mulighet. Muligheten til å tjene noe som helst der er minimal. Skal du fortelle dem at det er bede de tjener kr 0 på Filippinene enn 7k + kost og losji her? 

Den største grunnen til at jeg syntes avviklingen av au pair ordningen og utsagn som dine er tåpelige er at jeg, som mange andre, har sterkt vurdert i ung alder å bli au pair i USA. Bra betalt, nei, men en opplevelse og en mulighet som ellers ikke ville vært tilstede. Jeg endte med å ikke dra men kjenner flere som gjorde det og hadde en flott opplevelse. Men det er liksom greit fordi USA er spennende? Ha du tenkt at Norge er like spennende for en fra Filippinene som det USA er for en fra Norge? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vet åpenbart ikke hva en au pair er.

Au pairen må ikke jobbe med barn. I andre land kan de drive med hushold, omsorg og gårdsarbeid. Det vet jeg for det var au pair på ranch jeg søkte på og spesifisert til arbeid med hest og kveg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke sosial dumping. Folk tenker så svart hvitt nå til dags og tror alle kan få 300 kr timen men da utgår endel jobber og blir heller ugjort, og mange mennesker mister muligheten til å tjene penger. For de fra Filippinene så er dette en fin mulighet. Muligheten til å tjene noe som helst der er minimal. Skal du fortelle dem at det er bede de tjener kr 0 på Filippinene enn 7k + kost og losji her? 

Den største grunnen til at jeg syntes avviklingen av au pair ordningen og utsagn som dine er tåpelige er at jeg, som mange andre, har sterkt vurdert i ung alder å bli au pair i USA. Bra betalt, nei, men en opplevelse og en mulighet som ellers ikke ville vært tilstede. Jeg endte med å ikke dra men kjenner flere som gjorde det og hadde en flott opplevelse. Men det er liksom greit fordi USA er spennende? Ha du tenkt at Norge er like spennende for en fra Filippinene som det USA er for en fra Norge? 

Jeg synes det er forskjell på unge personer uten særlig relevant utdanning, og voksne mennesker med forsørgeransvar og kanskje også utdanning. At en 18-åring reiser for å jobbe litt og lære språk og kultur et annet sted i verden mot ganske dårlig lønn er helt ok. At voksne kvinner med barn og familie drar til et annet sted i verden for å sende penger hjem, samtidig som en norsk familie som hadde hatt råd til å betale skikkelig får alt for billig arbeidskraft,er ikke ok. Ikke si at filippinske kvinner i 30-40 årene med barn hjemme blir i Norge i mange år og passer bortskjemte norsk barn fordi de synes det er spennende. 

Anonymkode: bf637...10f

• Liker 3
Skrevet

Det er jo en kjempegod ide. Vet ikke om det er mulig men det er absolutt en måte å løse utfordringene innen eldreomsorgen.

Anonymkode: 25b62...e38

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er forskjell på unge personer uten særlig relevant utdanning, og voksne mennesker med forsørgeransvar og kanskje også utdanning. At en 18-åring reiser for å jobbe litt og lære språk og kultur et annet sted i verden mot ganske dårlig lønn er helt ok. At voksne kvinner med barn og familie drar til et annet sted i verden for å sende penger hjem, samtidig som en norsk familie som hadde hatt råd til å betale skikkelig får alt for billig arbeidskraft,er ikke ok. Ikke si at filippinske kvinner i 30-40 årene med barn hjemme blir i Norge i mange år og passer bortskjemte norsk barn fordi de synes det er spennende. 

Anonymkode: bf637...10f

Så fordi du har hørt at noen aupair har barn, så har alle sammen barn?🙄

Anonymkode: adae2...96b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva eksakt tenker du au pairen skal gjøre? 

Tror enkelte av firmaene som formidler au pairer har som krav at det må være en familie med barn. Du kan blant annet lese mer her.

Anonymkode: 0f1fc...4b2

Det er nok mest for å hindre single menn i å skaffe seg en au-pair de tenker å bruke til noe helt annet enn husarbeid. 🙄

Anonymkode: 88f3d...a73

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Selvsagt er det sosial dumping, ikke fremstill det som en form for veldedighet. I Norge skal man ha norsk lønn for utført arbeid, uavhengig av hvor man kommer fra. 

Anonymkode: 88f3d...a73

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Selvfølgelig er det sosial dumping når du henter inn billig arbeidskraft forkledd som kulturutveksling (og i tillegg framstiller det som at du gjør dem en tjeneste) i stedet for å betale noen med skikkelig arbeidsavtale en respektabel lønn for å gjøre jobben. Det finnes private helsetjenester i Norge, og det er det TS i praksis er ute etter.

Norske ungdommer reiser ut som au pairer for å få et friår og oppleve noe annet. Filippinske kvinner (som regel eldre) reiser hit for å tjene penger. Hvis du tror de to er sammenliknbare er du enten naiv eller uvitende. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjemmetjenesten leverer skikkelig dårlig kvalitet. Kan jeg leie inn en ekstra au pair til å hjelpe henne?

Anonymkode: 41fc0...741

Tenker du hjemmetjenesten skal passe på henne 24/7. Hva slags oppgaver mener du dem gjør dårlig. Kanskje det er du som er storforlangende. Regner med du vet at en au-pair jobber ikke døgnet rundt. Du kan ev hjelpe henne selv.

Anonymkode: 73cd3...d76

Skrevet

Finnes det private selskaper man kan kjøpe hjemmehjelptjenester av i Norge?

Anonymkode: aad76...510

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sykehjem/omsorgsbolig heter det

Anonymkode: d6ef2...2bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja. Bare å google

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...