Gå til innhold

Faste sitte plasser på sofa og spisebord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er snart 18 år om ikke lenge og bor hjemme hos foreldrene mine. Føler jeg blir utrolig lei av dette «dette er min plass, flytt deg» som faren min mener i spise bordet «faste plasser» bare teit.. 

sitter så godt av og til i sofaen da kommenter mor «lise du burde flytte deg siden faren din vil nok sitte der».. er det virkelig så normalt med «faste plasser?» for meg er dette så teit og unødvendig står ikke noe navn på stolene eller sofaen som mener at dette er «min far» sin plass..

jeg vil ikke hele tiden flytte på meg fordi faren min mener at det er «sin plass..»  

er det jeg som er urimelig at «faste plasser» er teit og unødvendig? Også med at faren min har sinne problemer og blir fort når han ikke får viljen sin 

Anonymkode: 32319...dd1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei jeg er snart 18 år om ikke lenge og bor hjemme hos foreldrene mine. Føler jeg blir utrolig lei av dette «dette er min plass, flytt deg» som faren min mener i spise bordet «faste plasser» bare teit.. 

sitter så godt av og til i sofaen da kommenter mor «lise du burde flytte deg siden faren din vil nok sitte der».. er det virkelig så normalt med «faste plasser?» for meg er dette så teit og unødvendig står ikke noe navn på stolene eller sofaen som mener at dette er «min far» sin plass..

jeg vil ikke hele tiden flytte på meg fordi faren min mener at det er «sin plass..»  

er det jeg som er urimelig at «faste plasser» er teit og unødvendig? Også med at faren min har sinne problemer og blir fort når han ikke får viljen sin 

Vi hadde faste plasser når jeg vokste opp. Bare ble sånn… pappa hadde fast plass i lenestolen, fast plass ytterst nærmest komfyren på kjøkkenet, og samme på hyttene. jeg har fast plass i sofaen og på kjøkkenet nå som godt voksen og jeg bor alene også. Fast plass på spisebordet på jobb og. Liker faste plasser . Hva er grunnen til at du absolutt skal ha plassen til faren din, er det bedre utsikt til TV-en eller noen konkret grunn? 
egentlig er jo alle plasser faren din ( foreldrene dine) sin plass. Blir nok greit og flytte hjemmefra så får du mulighet til og bytte på plasser siden det er viktig , eller kanskje du finner fast plass i ditt nye hjem? 

Anonymkode: 92071...3a6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi hadde faste plasser når jeg vokste opp. Bare ble sånn… pappa hadde fast plass i lenestolen, fast plass ytterst nærmest komfyren på kjøkkenet, og samme på hyttene. jeg har fast plass i sofaen og på kjøkkenet nå som godt voksen og jeg bor alene også. Fast plass på spisebordet på jobb og. Liker faste plasser . Hva er grunnen til at du absolutt skal ha plassen til faren din, er det bedre utsikt til TV-en eller noen konkret grunn? 
egentlig er jo alle plasser faren din ( foreldrene dine) sin plass. Blir nok greit og flytte hjemmefra så får du mulighet til og bytte på plasser siden det er viktig , eller kanskje du finner fast plass i ditt nye hjem? 

Anonymkode: 92071...3a6

Trodde bare alle skal få sitte hvor de vil og føle seg hjemme

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi er vanemennesker og har våre faste plasser. Da mine foreldre levde så var det en selvfølge at de fikk sine faste plasser. 

Anonymkode: a26f8...754

• Liker 8
Skrevet

Vi har faste plasser- til vi flytter sofa eller soisebord, da endres det litt.  Har litt med hvem som bruker sofaer/stoler mest…

Anonymkode: 62dc9...d77

• Liker 3
Skrevet

Jepp , faste plasser her hjemme... og fast plass i sofan hjemme hos mamma: alle andre plasser enn der stefar har sin plass😅

Anonymkode: 29452...e8a

• Liker 4
Skrevet

Har du ikke lært det ennå? Er bare å innfinne seg med det så lenge det ikke er du som eier boligen. 

• Liker 3
Skrevet

Helst pappa som har fast plass i sofaen. Vi andre er fleksible. 

Er dette et gubbefenomen? 

Anonymkode: 08512...201

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi er vane mennesker og dette med faste sitteplasser gjør det enkelt for oss, vi slipper å tenke når vi kommer inn i et rom, "Der sitter jeg og der sitter du"! , vi mennesker trives med rutiner. Dess flere ting vi slipper å tenke og overtenke på igjennom en dag dess enklere for oss mennesker.. Vi liker valg men vi liker ikke å velge og mange vaner vi ilegger oss skjer i "reptil hjernen", vi prosseserer så mye igjennom en dag at det er enklest å sitte der en alltid har satt av vane sånn ferdig med det.. Spesielt hjemme hos seg selv. Jeg har absolutt fast plass rundt både middagsbord og sofa,  men jeg lager ikke orkan i et vannglass om noen sitter der, det tar bare noen sekunder for hjernen å registrere at "å ja der er det opptatt" men i mitt eget hjem har jeg min plass (den beste plassen) og i mitt hjem er det jeg som bestemmer så jeg forstår utmerket godt din far.. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
Skrevet

Det rare her er jo at du velger å sette deg på plassen du vet faren din foretrekker. Hvorfor gjør du det når du vet det blir en sak ut av det? Det er som du ønsker å skape konflikt. Folk er vanemennesker og faste plasser er helt vanlig. Vi kan snakkes om noen år når du har ditt eget hjem så skjønner du hva vi mener. 

Anonymkode: 23f24...ec5

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Trodde bare alle skal få sitte hvor de vil og føle seg hjemme

Det er nettopp det man gjør når man har fast plass. Når noen tar plassen din kan man jo føle seg utstøtt...

https://youtu.be/sxkJamP3Xjs

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det rare her er jo at du velger å sette deg på plassen du vet faren din foretrekker. Hvorfor gjør du det når du vet det blir en sak ut av det? Det er som du ønsker å skape konflikt. Folk er vanemennesker og faste plasser er helt vanlig. Vi kan snakkes om noen år når du har ditt eget hjem så skjønner du hva vi mener. 

Anonymkode: 23f24...ec5

Er ikke med å lage sak men skal aldri noen andre få sitte der? Da burde «vanefolk» også lære seg og bytte og dele på..

Skrevet

Faste plasser på, alle tre her. Både rundt spisebord og sofa.
Bare katten her som tester forskjellige plasser😺

Anonymkode: f6f31...59d

• Liker 2
Skrevet

Vi har faste plasser og hadde fast plass når jeg vokste opp. Hvorfor må du akkurat sitte på plassen til faren din?

Anonymkode: 4d643...23f

• Liker 4
Skrevet

Dette har jo med det sosiale samspillet i en familie å gjøre. Vi har rutiner og uskrevne regler for at flyten i familien skal gå så lett som mulig.

Du vet at faren din har sine foretrukne plasser. Da lar du være å sette deg på disse slik at det ikke blir konflikter. Når du får ditt eget hjem, vil du oppdage at du har din foretrukne plass, og at faren din må rette seg etter det.

Her hjemme har vi plasser som vi foretrekker alle sammen. Kommer det gjester lager vi selvfølgelig ikke fuss ut av dette, men familien forholder seg til disse plassene uten at vi trenger å si noe om det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er ikke med å lage sak men skal aldri noen andre få sitte der? Da burde «vanefolk» også lære seg og bytte og dele på..

Nei. Selvfølgelig ikke. Han sitter der han sitter igjen i hans hus er det han som bestemmer.

Anonymkode: 03b6d...10e

Skrevet

Her har vi faste plasser både ved kjøkkenbord og stuebord.

Rart det der med nordmenn og faste plasser. Jeg var på en konferanse nylig med 300 deltakere. Etter lunsj satte jeg meg på en annen stol enn der jeg satt før lunsj og da kom det en kar og mente jeg tok plassen hans. Jeg måtte gå og stolen jeg satt på før lunsj var fortsatt ledig.....

Skrevet

Ja, vi har faste plasser. 
Det hadde vi, og har enda hjemme hos foreldrene mine. Jeg, mann og barn har også faste plasser hjemme hos oss. 

Jeg blir grinete om noen tar plassen min i sofaen på kvelden når jeg kan sette meg ned. Da får de finne seg en annen plass🫣 Jeg skjønner faren din, la han ha plassene sine i fred...

Anonymkode: 86091...65b

• Liker 1
Skrevet

Mennesker er vanedyr. 
Her har vi faste plasser ved spisebordet, men ikke i sofaen. 
Og hos begge besteforeldre setter vi oss automatisk også på samme plass. Vi har også faste plasser ved spisebordet på jobb. Det har aldri vært avtalt, men det har bare blitt sånn. 

Ser det samme når jeg er på konferanser over flere dager også. Alle setter seg automatisk på den samme plassen neste dag, som de satt på i går. Vanedyr..

Anonymkode: 9f19a...68c

Skrevet

Tilsvarende eksempel er at vi har samme plass i senga. Selv om vi sover på hotell etc. ligger alltid jeg på venstre side, og mann på høyre. Noe annet blir helt feil. 

Vi sitter på faste plasser i bilen. 

Faste knagger til jakkene i gangen. 

Skal vi sove ute et sted vi har vært før fester vi også hengekøyene i de samme trærne, med samme rekkefølge som sist. Teltet settes samme sted, vendt samme vei. 

Anonymkode: 9f19a...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...