Gå til innhold

Barn i bil - fremovervendte 2åringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to venninner som begge snudde barnet sitt fremovervendt like etter fylte 2år. Vet ikke om de har påvirket hverandre til å tro at det er greit, men jeg har kommentert det, og da bare ler de av meg. Er dette normalt nå? Jeg har en på snart 4år, som fortsatt sitter bakovervendt, og trodde det var det som var normalen??

Anonymkode: 0e012...3cb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje de har den nye bilstolen som er fremovervendt? 

• Liker 2
Skrevet

Min på 3 1/2 sitter bakovervendt i isofixstol og vi kan ikke kjøre mer enn 5-10min før han er skikkelig ukomfortabel/har vondt og gråter. Så skjønner mange godt. Vi lar være å dra ut på handling etc fordi det ikke funker (går ikke buss og der er det jo ikke sikring i det hele tatt). 

Anonymkode: 5618d...569

• Liker 2
Skrevet

Vår er litt over 2år. Han sitter framover. Alternativet er at han kaster opp etter 5min. Hver gang. 

Anonymkode: 90da0...ac7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har to venninner som begge snudde barnet sitt fremovervendt like etter fylte 2år. Vet ikke om de har påvirket hverandre til å tro at det er greit, men jeg har kommentert det, og da bare ler de av meg. Er dette normalt nå? Jeg har en på snart 4år, som fortsatt sitter bakovervendt, og trodde det var det som var normalen??

Loven sier at det er greit hvis de er x høy og x alder. Så du har vist ikke ye å si gitt 

Anonymkode: 9e8a4...77a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En anbefaling er ikke en lov. Ingen liker en besserwisser veninne heller foresten, du trenger ikke kommentere alt liksom… 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Snudde ungen da ho var 3. Da var ho stor nok i kroppen

Anonymkode: e77b5...37d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snudde ungen da ho var 3. Da var ho stor nok i kroppen

Mek ikke i skjelettet

Anonymkode: db43f...286

• Liker 14
Skrevet

Jeg fatter ikke at man spiller russisk rulett mee barna sine, men hver sin lyst. Min store gutt på litt over 3 år sitter selvsagt bakovervendt 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

Datteren min på snart 4 sitter bakovervendt og har ingen planer om å snu enda 

Skrevet

Folk kan si hva de vil. Om ikke barnet er plaget av kvalme eller av fysiske årsaker ikke kan sitte bakovervendt, så er bakover det absolutt tryggeste, til barnet er ca 6år. Først da er skjelettet sterkt nok til å tåle en kraftig front mot front kollisjon. Om et to, tre år gammelt barn sitter forovervendt i en slik kollisjon, er det faktisk veldig stor sjanse for nakkefraktur (innvendig hals hogging, som noen har kalt det). Barn som sitter bakovervendt har vist seg å få null til lette skader ved frontkollisjoner. De forovervendt har betydelig mer skader. 

Anonymkode: cc43c...e87

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mek ikke i skjelettet

Jo, faktisk. Det var ho. Ho var på størrelse med en 5-6-åring og veide deretter. Normalvektig, men kraftig bygget. 

Nå er ho 9 år og på størrelse med en 12-åring. Noen er tidlig ute med å vokse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fatter ikke at man spiller russisk rulett mee barna sine, men hver sin lyst. Min store gutt på litt over 3 år sitter selvsagt bakovervendt 

Selvsagt. Da er han ikke så stor likevel 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, faktisk. Det var ho. Ho var på størrelse med en 5-6-åring og veide deretter. Normalvektig, men kraftig bygget. 

Fortsatt ikke sterk nok i skjelettet om det blir kollisjon så nei hun var ikke det

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Folk kan si hva de vil. Om ikke barnet er plaget av kvalme eller av fysiske årsaker ikke kan sitte bakovervendt, så er bakover det absolutt tryggeste, til barnet er ca 6år. Først da er skjelettet sterkt nok til å tåle en kraftig front mot front kollisjon. Om et to, tre år gammelt barn sitter forovervendt i en slik kollisjon, er det faktisk veldig stor sjanse for nakkefraktur (innvendig hals hogging, som noen har kalt det). Barn som sitter bakovervendt har vist seg å få null til lette skader ved frontkollisjoner. De forovervendt har betydelig mer skader. 

Anonymkode: cc43c...e87

Uenig. Er ungen stor nok, så er ungen stor nok. Tror jeg forhørte meg med folk som kan noe om det før ungen min ble snudd også.

Jeg ser jo andres 3-åringer er bittesmå. Og i 4.klasse ser noen av dem ut som 1.klassinger. I benbygningen også. 

Unger er forskjellige. 

• Liker 3
Skrevet

Selvsagt. Da er han ikke så stor likevel 

Eh hæ? 

Skrevet

Skjelettet er ikke like modent som en 6-åring selv om vekt og høyde er det. Hodet størrelse ift kroppen er også vesentlig større ved 3 år enn 6 år, og når voksne mennesker får whip lash i en kollisjon, i 50kmt kan du tenke deg til hva som skjer med et barn hvis hode er dobbelt så stort, ift kroppen, enn hos voksne. 

Anonymkode: 88249...9c3

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Det normale er å ha de bakover til de er rundt 4. Men så er vi en liten gruppe som snur barna tidligere av forskjellige grunner, og man må bare stole på at foreldre flest har tenkt over saken selv.

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, nordlending said:

Kanskje de har den nye bilstolen som er fremovervendt? 

Eg hadde ikkje stolt på den eit sekund. Nakken knekke forsatt under ein kollisjon. Den har heller ikkje utvida kræsjtestar.

"Trygg Trafikk fraråder bruk av forovervendt stol med pute foran. Vi har ikke sett nødvendige tester som viser hvilken belastning det vil bli på barnets mage ved en kollisjon." 

Kilde: 
https://www.tryggtrafikk.no/kjore/bil/sikring-av-barn/sporsmal-og-svar/

Eg synest det er veldig rart at foreldre ikkje velje det som er best og tryggast for barna sine. Kunnskap er makt. Veit at mange sikkert tolke detta som mammapoliti. Det er faktisk viktig å sikra det kjæraste vi har på best måte.

Min 4 åring kjem til å sitta bakover fleire år til. Men definitivt ikkje til 12 år, det er litt latterlig.

• Liker 6
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...