Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis du var i denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere planla barn, du ble gravid men dere ble enige om å ta abort fordi det ble påvist downs syndrom. Du tar aborten, dere starter å prøve igjen etter en stund og blir etter hvert gravide på ny. Så viser det seg at dette fosteret også har etter all sannsynlighet downs syndrom. Tar du abort på ny?

Anonymkode: 6816a...826

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok det, desverre.

Kjenner til en del som har barn med ds, og de er slitne. Har noen i familien med barn i 40 årene med ds, hun er enke og pensjonist, men får aldri fri. Selv om barnet bor på institusjon, så er hun bundet.

Og jeg vokste opp med et søskenpar hvor den ene hadde ds, og delte sorgen da han gikk bort i ung alder.

Det er så vondt, begge deler, abort og et liv som downsyndrom-pårørende.

Man kan aldri vite hvor pregede barn man får heller, og alle sykdommene som kan følge med.

Anonymkode: 7bcb3...ed8

• Liker 14
Gjest Raptuss
Skrevet

Jeg ville tatt abort på ny og sterkt vurdert å ikke prøve mer. Det er hva jeg ville gjort for meg personlig og ikke ett generelt råd til andre.

Skrevet

Ja. 

Av erfaring med diagnosen. Glansbildet som gjerne kommer frem i media er oftest det, et glansbilde...

Anonymkode: d303b...d7c

• Liker 7
Skrevet

Rapportert, lær deg regler rundt overskrift.

Anonymkode: cf094...242

Skrevet

Hadde tatt abort uansett ved Downs eller lignende tilstander.

Kjenner både foreldre og søsken til barn med spesielle behov som Downs og lignende og det er TUNGT for alle uansett hvor "velfungerende" de er. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden stenges snart pga manglende overskrift.

Anonymkode: 859e1...61e

Skrevet

Hadde tatt abort igjen ja. Har ikke kapasitet til å ta meg av et barn med spesielle behov. 

Anonymkode: 0fbfc...e32

• Liker 1
Skrevet

Hadde tatt abort igjen, ja. Også hadde jeg lest meg opp på reglene angående overskrift på kvinneguiden.

Anonymkode: 8d02b...4b3

Skrevet

Det kommer veldig an på hvordan livssituasjon jeg var i. I den livssituasjonen jeg er i nå med full jobb og ellers lite overskudd,samt savn etter å utfolde egne interesser og hobbyer, reise mer osv så hadde jeg tatt abort. Hadde jeg derimot vært rik og hjemmeværende med god helse, masse overskudd og på en måte fått levd ferdig den friheten jeg trengte så ville jeg kunnet vært positiv til å ha ansvar for et barn med downs:) 

Anonymkode: 93e80...9f1

Skrevet

Hadde også tatt abort igjen, og vurdert sterkt om jeg ville prøvd på nytt. Ville heller sett etter andre måter å få barn på. Er det noe hos deg eller hos barnefar som gjør dere ekstra utsatt for å få barn med Downs? Kan de risikoene elimineres med andre metoder å bli gravide på?

Alle jeg vet som har barn med Downs, er utslitte. Det står ikke noe hjelpeapparat klart for å gi hjelpemidler eller avlastning, man må slåss med helsevesen og NAV om å få tilrettelegging for selv de enkleste hjelpemidler. Og jeg vet man sier at man får ett "sorteringssamfunn" ved å fjerne fostre med Downs, men man må få lov til å tenke på seg selv også. Er det rett å ofre seg selv for å bidra til mangfold i samfunnet? Og tenker folk virkelig nok igjennom hva slags liv den Downs-rammede selv har? Husk at "Tangerudbakken" viser de absolutt mest velfungerende. 

Anonymkode: 22005...355

• Liker 4
Skrevet

Hadde tatt abort og prøvd igjen en tredje gang. Dersom det ble påvist DS for tredje gang, ville jeg søkt hjelp. Er det f.eks mulig å øke sannsynligheten for et friskt foster med IVF?

Anonymkode: 6a0f7...85d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det kommer veldig an på hvordan livssituasjon jeg var i. I den livssituasjonen jeg er i nå med full jobb og ellers lite overskudd,samt savn etter å utfolde egne interesser og hobbyer, reise mer osv så hadde jeg tatt abort. Hadde jeg derimot vært rik og hjemmeværende med god helse, masse overskudd og på en måte fått levd ferdig den friheten jeg trengte så ville jeg kunnet vært positiv til å ha ansvar for et barn med downs:) 

Anonymkode: 93e80...9f1

Et barn er bare et barn noen få år. Så blir det en tenåring. Og så en voksen. 

100% av de med downs får følgetilstander.

https://tidsskriftet.no/2013/02/oversiktsartikkel/helse-og-sykdom-hos-voksne-med-downs-syndrom

"..Endret atferd med tap av ferdigheter, tilbaketrekking, psykomotorisk retardasjon og mutisme er hyppig fra 30 års alder og kan være symptomer på psykisk lidelse eller begynnende Alzheimers demens."

Anonymkode: d303b...d7c

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville tatt abort igjen 

Anonymkode: 198c8...0a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også tatt abort igjen. 

Anonymkode: 0e124...d69

• Liker 1
Skrevet

Jepp uten tvil. 

Anonymkode: 38054...e76

• Liker 1
Skrevet

Ja.

Jeg har sett hva det krever med to psykisk utviklingshemmede i relativt nær familie. 

Anonymkode: 4474c...d28

Skrevet

Hadde også tatt abort igjen. 

Anonymkode: ac585...f53

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Matas, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...