Gå til innhold

Utfordringer knyttet til oppdragelse av partner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det andre som har utfordringer knyttet til det å oppdra partneren sin? 

Snakker først og fremst om atferdskorrigering. 

Anonymkode: 536e2...d1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du oppdrar ikke en partner. Voksne mennesker som fortsatt ikke har oppdragelse kan ikke endres. En kan ikke lære gammel hund nye triks sies det 

Anonymkode: b6907...479

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei,

Det går et NRK program som heter fra bølle til bestevenn. Der kan du nok plukke opp noen tips.

Endret av Katta Strofe
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Katta Strofe skrev (1 minutt siden):

Det går et NRK program som heter fra bølle til bestevenn. Der kan du nok plukke opp noen tips.

Hundepsykologien er vel basert på 70 år gamle behaveorismen. Tenkte mer en variant av følelsestyrt og kognitiv tilnærming på vedkommende. 

Forstår det bare ikke, hun har vært enkel å oppdra i alle år, men så snart samfunnet ga grønt lys etter corona har alt sklidd ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei,

Aldri hatt noe hell på det punktet dessverre. Det har vært en enveis greie uansett hva det gjelder. Enten har jeg måtte akseptere det uansett hvor ekkelt/bissart eller så er det bare å gå videre. Skjønner ikke helt at noen ser for seg at to forskjellige individer skal bo og fungere sammen helt uten tilpasning eller innsats, og det gjør åpenbart ikke disse menneskene jeg har vært borti heller, for de hadde jo åpenbart også visse ønsker/forventninger som jeg skulle tilpasse meg. Naturlig nok. Handler jo ikke om å forandre hvem folk er, men å kunne fungere sammen på ett vis som funker for begge. 

Hjelper det ikke med en prat så er det fordi vedkommende mangler medfølelse, forståelse, interesse eller bare generelt er uvillig til å endre på noe og forventer at resten tilpasser seg dem. Da er det lite vits i å stå å stang hodet i veggen og håpe på noe som neppe er realistisk. 

Skrevet (endret)

Hva mener du egentlig med å oppdra. En partner kommer man til felles enighet med og man skal på ingen måte oppdra hverandre. Tipper du troller!

Endret av Useless
Skrevet

Jah. Er det fri på trolleskolen i dag?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hundepsykologien er vel basert på 70 år gamle behaveorismen. Tenkte mer en variant av følelsestyrt og kognitiv tilnærming på vedkommende. 

Forstår det bare ikke, hun har vært enkel å oppdra i alle år, men så snart samfunnet ga grønt lys etter corona har alt sklidd ut. 

Ja mulig hundedressur har gått ut på dato. Man har jo ikke en gang lært de å plukke opp dritten etter seg og vi er i 2022. Det holder ikke.

Da foreslår jeg super Nanny. De får skikk på de mest umulige barn. Det er helt ufattelig å se barn man skulle tro var ungene til selveste djevelen bli snille som engler.

Man skulle jo tro at disse ungene ble banket både gule eller blå, eller at man bruker elektrosjokk og tortur, men nei, det er helt volds fritt og ser faktisk ut til å virke.

Der er det nok mye følelsestyrt og kognitiv tilnærming i tillegg til dyp kunnskap om menneskets fysiske og psykiske natur, vil jeg tro. De går også på foreldrene da de ser at foreldrenes adferd ofte påvirker barna negativt, så her kan man risikere å få boomerang opplevelse mitt i fleisen.

Sklidd ut sier du? Umiddelbart vil jeg tenke på et sidesprang. Har du tenkt på den muligheten? Mye dårlig innflytelse fra slike fremmede beilere. Ikke trenger vi flere postmenn heller.

• Nyttig 1
Skrevet

Er det skikkelig gøy å kødde med at man er en kvinneundertrykker? Mommy-issues much?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er det skikkelig gøy å kødde med at man er en kvinneundertrykker? Mommy-issues much?  

Det er vel ingen som tar dette seriøst. Følte du deg støtt av noe?

Skrevet
Katta Strofe skrev (3 minutter siden):

Det er vel ingen som tar dette seriøst. Følte du deg støtt av noe?

Nei, jeg er oppriktig nysgjerrig. Må det være sånn at man er støtt av noe bare fordi man stiller et spørsmål? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, jeg er oppriktig nysgjerrig. Må det være sånn at man er støtt av noe bare fordi man stiller et spørsmål? 

Jeg tror faktisk at man kan endre menneskers adferd, først og fremst ved forståelse, og så ved en følelsesmessig kognitiv tilnærming. Kognitiv er det som har med erkjennelse, oppfatning og tenkning å gjøre.

Mulig ordet oppdra var noe uheldig brukt, men oppdrar ikke kvinnen også mannen?

Ts sier at vedkommende har sklidd ut etter pandemien og er ikke seg selv. Det finnes mennesker som trenger en fast partner, uavhengi av kjønn. Det er ikke godt å si med så lite informasjon, eller om alt er bare tull. For min egen del tok det kanskje litt av, men ja, det var gøy:)

Jeg tror også oppriktig at man kan hente kunnskap om mennesket ved å se på NRK programmet, også Supernanny som jo er et hint til at uønsket eller feil adferd kan skyldes en selv, eller være medvirkende.

Beklager om noen ble støtt. Kvinneundertrykking eller mannsundertrykking burde aldri ha eksistert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...