AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #21 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får prøve deg en uke i barnehage , lykke til! Anonymkode: b0373...046 Akkurat den attituden der er utrolig provoserende, og utrolig mange av dere ytrer dere slik. Det er små barn vi snakker om, som har krav på trygghet og sikkerhet, ikke minst VERN mot fysisk og psykisk skade mens de er i barnehagen. At et barn har blitt bitt 10 ganger på et halvt år, burde få deg til å bli rasende. Ikke frekk og jævlig. Anonymkode: a8bb7...68e 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #22 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Akkurat den attituden der er utrolig provoserende, og utrolig mange av dere ytrer dere slik. Det er små barn vi snakker om, som har krav på trygghet og sikkerhet, ikke minst VERN mot fysisk og psykisk skade mens de er i barnehagen. At et barn har blitt bitt 10 ganger på et halvt år, burde få deg til å bli rasende. Ikke frekk og jævlig. Anonymkode: a8bb7...68e Den eneste som er frekk er deg. Anonymkode: b0373...046 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #23 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den eneste som er frekk er deg. Anonymkode: b0373...046 Selvsagt - svarer på alt annet enn emnet man diskuterer. Klassisk. At du kan forsvare at et lite barn blir blitt mer enn ti ganger på et halvår, til blods og med blodutredelser, ved å gjemme deg bak "for dårlig bemanning" - det sier skremmende mye om holdningene dine. Stakkars barn. Jeg håper ikke dette er representativt for barnehageansatte rundt omkring - det er intet annet enn rystende. Anonymkode: a8bb7...68e 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #24 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvsagt - svarer på alt annet enn emnet man diskuterer. Klassisk. At du kan forsvare at et lite barn blir blitt mer enn ti ganger på et halvår, til blods og med blodutredelser, ved å gjemme deg bak "for dårlig bemanning" - det sier skremmende mye om holdningene dine. Stakkars barn. Jeg håper ikke dette er representativt for barnehageansatte rundt omkring - det er intet annet enn rystende. Anonymkode: a8bb7...68e 🙄 sjarmerende Anonymkode: b0373...046 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #25 Skrevet 24. januar 2023 Meld fra til ped.leder/styrer om avvik fra barnehageloven, kapittel VIII § 41 at barnehagen ikke skal godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Ditt barn har blitt krenket gjentagende ganger. Så krev en tiltaksplan på hvordan de skal følge opp dette. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/barnehagemiljo/ Selv om biting er normalt på en småbarnsavdeling, så skal det allikvel ikke aksepteres. Hvis barnehagen ikke klarer å finne de riktige tiltakene, så må de be om veiledning av f.eks tverrfaglig veiledningsteam, ppt eller lignende som de har i kommunen. Anonymkode: e89af...6fd 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #26 Skrevet 25. januar 2023 Høres ut som en dårlig barnehage. Jeg har hatt barn i to ulike barnehager, og de håndtere biting veldig forskjellig. Ene var som du beskriver, de fikk ikke engang med seg bitingen alltid, så vi fikk hjem unge med bitemerke vi oppdaget uten at de ante hva som skjedde. De skjøv også bemanningsargumentet foran seg hele tiden, i stedet for å se på hva de kunne endre i sine rutiner. Den andre barnehagen hadde også bitere, men håndterte det helt annerledes - selv om de ikke hadde noe bedre bemanning. Det hendte jo det ble bitt der og, men svært sjelden sammenlignet med den andre barnehagen. Anonymkode: 9a2ba...aae 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #27 Skrevet 25. januar 2023 Om ungen min ertet ett annet barn og mitt barn hadde så bitt hen gjentatte ganger, og hen enda ikke forstod at man ikke skal erte, ville jeg virkelig forsøkt å snakke med ungen min. Og tenke godt over hva slags atferd vi foreldre har i hjemmet som gjør at hen tenker det er greit å oppføre seg slikt mot andre. Anonymkode: 918f1...42f 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #28 Skrevet 25. januar 2023 Vår barnehage setter alltid inn tiltak hvis et barn jevnlig biter. Dette innebærer at en voksen alltid skal være så tett på at eventuelle forsøk på bitt blir stoppet, observere i hvilke situasjoner det skjer, og tilrettelegge for at det blir minst mulig av disse situasjonene. Det er litt stressende, og det går på bekostning av de andre barna i form av at en voksen blir opptatt på ett barn, men sånn må det bare være. Ofte går bitinga over etter en kort periode når man er tett på og veileder barnet ofte, og gir de alternative måter å uttrykke seg på. Barn som biter er ikke «slemme» (fælt ord) og det kan være mange grunner til at de biter. Ofte er det mangel på språk som gjør at de uttrykker seg gjennom biting. Noen biter når de blir sint, andre når de blir oppglødde og de leker herjelek. Anonymkode: 6c369...5f4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #29 Skrevet 25. januar 2023 Legger til: det trenger virkelig ikke ha noe med oppdragelsen å gjøre!!! Hilsen barnehagelærer Anonymkode: 6c369...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #30 Skrevet 25. januar 2023 Jeg har forstått det sånn at små barn som biter gjør det pga frustrasjon av mangel på språk. De har ikke lært seg å prate skikkelig enda, og da koker topplokket under lek. Det er vel en liten periode dette foregår ? Men uansett desse biterene blir vel fulgt med? Løsningen er vel at barnet får bite tilbake sånn at den andre lærer at dette handler om smerte Anonymkode: 46ce9...dc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå