AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Vil bare forhøre meg litt da det gjelder biting i barnehagen. Min datter på 3 år blir stadig bitt av et jevngammelt barn. Det har skjedd mer enn 10 ganger det siste halve året og vi som foreldre er fortvilet. i oktober var det felles foreldremøte angående dette og hvordan foreldre bør gå frem, det er nå mange mnd siden og jenta mi kom hjem med blodmælt flekk på ryggen etter biting på fredag og idag blod på armen etter bitt. Barnehagen sier «det skjer så fort» «sp leit» osv. Vet at jenta mi ikke er uskyldig, for hun «erter», men å bite gjentatte ganger er ikke greit. Vi har nå ei jente som gruer seg for bhg og sånn skal ikke en treåring ha det! hvordan få barnehagen til å ta litt mer ansvar? Anonymkode: 6e32d...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Dette er dessverre en utfordring for oss som jobber i bhg når biting oppstår. Vi står midt mellom to parter som er for små til å forstå,-og mellom fortvilte foreldre på begge sider. Og biting kan ofte skje når de leker tett sammen (se for deg at de leker herjelek/brytelek/lekeslåss), og da kan ikke vi ansatte ligge mellom dem på gulvet for å forhindre det. Og jeg kan forsikre deg at de ansatte garantert prøver sitt aller beste for å forhindre det, men de kan ikke se på ett enkelt barn 8 timer i strekk. Men hva kan de gjøre? Snakke med barna og være klare (!) på hva som er lov og hva som ikke er lov å gjøre. Og gjenta dette. Mange mange ganger. Anonymkode: 74928...277 5 6 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Er barnehagen dårlig bemannet? Når det skjer så ofte er det faktisk ganske sløft av barnehagen å ikke stoppe dette. Jeg jobber selv i barnehage der vi følger med på de barna som trenger ekstra tilsyn og da er det snakk om ett uhell i året. Ikke 10 på kort tid. Her må du sette foten ned. For det din datter opplever er vold og krenkelser selv om det kommer fra et annet barn. Anonymkode: e6a73...f1c 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er barnehagen dårlig bemannet? Når det skjer så ofte er det faktisk ganske sløft av barnehagen å ikke stoppe dette. Jeg jobber selv i barnehage der vi følger med på de barna som trenger ekstra tilsyn og da er det snakk om ett uhell i året. Ikke 10 på kort tid. Her må du sette foten ned. For det din datter opplever er vold og krenkelser selv om det kommer fra et annet barn. Anonymkode: e6a73...f1c Sløvt? Altså nesten så jeg ikke tror du jobber i barnehage Anonymkode: b0373...046 10
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Har det andre barnet dårlig språk? er det andre ting som gjør at det biter ? Mye som kan ligge bak biting feks vanskjelig hjemme, Nettop flyttet, utestengt fra lek osv Det er fortvilende for alle parter når biting skjer , men er det flere bitere på en avd så er det ikke lett å klare å stoppe all biting eller være i forkant , det er ikke nok bemanning til det rett og slett. Helt garantert at bhg prøver å få slutt p det, men de kan heller ikke dele med dere om hvordan de jobber med biterne Anonymkode: b0373...046 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 Om mitt barn ertet ville jeg forlvrig også snakket med eget barn om hvordan vi skal være mot andre Anonymkode: b0373...046 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 Dette er absolutt for sløvt av barnehagen! Selvfølgelig er dette noe som kan skje, men når det oppstår så ofte som det har gjort i dette tilfelle her ville jeg ha bedt om en samtale med pedleder på avdelingen! Har jobbet i barnehage i mange år og dette er selvfølgelig ukomfortabelt for alle parter, men noen må faktisk ta ansvar å sette inn tiltak. De må ha tettere oppfølging rundt lekesituasjonen o.l til barna som er involvert, og de må faktisk være såppas tett på at de har muligheten til å forhindre det. Og dere som sier at det ikke er bemanning nok til å stoppe alle som biter. Det handler mye om hvor man plasserer seg, det går faktisk ant å skape lekesituasjoner rundt seg slik at man har kontroll på både biteren og mange andre barn. I dette tilfellet er det snak om et barn som gjentakende biter samme barnet. Da skal det være fullt mulig å følge ekstra med slik at disse to ikke nødvendigvis havner i en slik situasjon gang på gang. Jeg ville ikke forventet at de hadde klart å stoppe alle biteepisodene, men ihvertfall at de klarte å redusere de betraktelig. Anonymkode: cacb5...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er barnehagen dårlig bemannet? Når det skjer så ofte er det faktisk ganske sløft av barnehagen å ikke stoppe dette. Jeg jobber selv i barnehage der vi følger med på de barna som trenger ekstra tilsyn og da er det snakk om ett uhell i året. Ikke 10 på kort tid. Her må du sette foten ned. For det din datter opplever er vold og krenkelser selv om det kommer fra et annet barn. Anonymkode: e6a73...f1c Nei, dette er helt vanlig. Man klarer ikke alltid være i forkant. Anonymkode: 6c5dc...6e4 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Dette er ikke greit, det skal settes inn tiltak. Anonymkode: 3d8c5...edb 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette er absolutt for sløvt av barnehagen! Selvfølgelig er dette noe som kan skje, men når det oppstår så ofte som det har gjort i dette tilfelle her ville jeg ha bedt om en samtale med pedleder på avdelingen! Har jobbet i barnehage i mange år og dette er selvfølgelig ukomfortabelt for alle parter, men noen må faktisk ta ansvar å sette inn tiltak. De må ha tettere oppfølging rundt lekesituasjonen o.l til barna som er involvert, og de må faktisk være såppas tett på at de har muligheten til å forhindre det. Og dere som sier at det ikke er bemanning nok til å stoppe alle som biter. Det handler mye om hvor man plasserer seg, det går faktisk ant å skape lekesituasjoner rundt seg slik at man har kontroll på både biteren og mange andre barn. I dette tilfellet er det snak om et barn som gjentakende biter samme barnet. Da skal det være fullt mulig å følge ekstra med slik at disse to ikke nødvendigvis havner i en slik situasjon gang på gang. Jeg ville ikke forventet at de hadde klart å stoppe alle biteepisodene, men ihvertfall at de klarte å redusere de betraktelig. Anonymkode: cacb5...3bf Nei det handler ikke bare om hvor man plasserer seh, sier seg seøv. 22 barn og 4 voksne, bare det at de aldri omtrent er 4 voksne . Anonymkode: b0373...046 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, dette er helt vanlig. Man klarer ikke alltid være i forkant. Anonymkode: 6c5dc...6e4 Jo, det gjør man hvis man har nok folk. Et barn skal ikke oppleve 10 bitt som fører til blåmerker og blod. Da er det noe feil noen steder. Anonymkode: e6a73...f1c 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Vil bare forhøre meg litt da det gjelder biting i barnehagen. Min datter på 3 år blir stadig bitt av et jevngammelt barn. Det har skjedd mer enn 10 ganger det siste halve året og vi som foreldre er fortvilet. i oktober var det felles foreldremøte angående dette og hvordan foreldre bør gå frem, det er nå mange mnd siden og jenta mi kom hjem med blodmælt flekk på ryggen etter biting på fredag og idag blod på armen etter bitt. Barnehagen sier «det skjer så fort» «sp leit» osv. Vet at jenta mi ikke er uskyldig, for hun «erter», men å bite gjentatte ganger er ikke greit. Vi har nå ei jente som gruer seg for bhg og sånn skal ikke en treåring ha det! hvordan få barnehagen til å ta litt mer ansvar? Anonymkode: 6e32d...f3e Først og fremst: Få jenta di til legen. Menneskebud som går gjennom huden behandles ofte med antibiotika. Så er det det bitende barnet. En eller to ganger er dessverre vanlig og kan skje. Ti ganger? Da har dette barnet et biteproblem og biter sannsynligvis flere også. Da kan man forvente at barnehagen er i forkant. Jobber selv som lærer i 1.klasse og har 28 barn. Ett barn bet mye og da måtte en ekstra voksen inn for å trygge de andre barna, for å kunne være i forkant og for å hjelpe barnet med å finne andre alternativer til bitingen. Ikke lett for noen part såklart, men man skal kunne forvente at barn som biter så ofte får oppfølging slik at det ikke går ut over de andre barna. Anonymkode: f7a79...13a 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Først og fremst: Få jenta di til legen. Menneskebud som går gjennom huden behandles ofte med antibiotika. Så er det det bitende barnet. En eller to ganger er dessverre vanlig og kan skje. Ti ganger? Da har dette barnet et biteproblem og biter sannsynligvis flere også. Da kan man forvente at barnehagen er i forkant. Jobber selv som lærer i 1.klasse og har 28 barn. Ett barn bet mye og da måtte en ekstra voksen inn for å trygge de andre barna, for å kunne være i forkant og for å hjelpe barnet med å finne andre alternativer til bitingen. Ikke lett for noen part såklart, men man skal kunne forvente at barn som biter så ofte får oppfølging slik at det ikke går ut over de andre barna. Anonymkode: f7a79...13a Jeg mente selvfølgelig menneskebitt som går gjennom huden.. (autocorrect) Du kan lese mer om bitt av mennesker her. https://www.barnehage.no/foreldre-hanne-kvalosaeter-helse/menneskebitt-kan-vaere-farligst/104324 stivkrampevaksinen beskytter nemlig ikke mot mange av bakterien som finnes i munnhulen til mennesker. Men dette skal jo barnehagen vite og opplyse deg om når de ringer og forteller om bittet, eller ved henting om det skjer rett før du henter. Anonymkode: f7a79...13a 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er dessverre en utfordring for oss som jobber i bhg når biting oppstår. Vi står midt mellom to parter som er for små til å forstå,-og mellom fortvilte foreldre på begge sider. Og biting kan ofte skje når de leker tett sammen (se for deg at de leker herjelek/brytelek/lekeslåss), og da kan ikke vi ansatte ligge mellom dem på gulvet for å forhindre det. Og jeg kan forsikre deg at de ansatte garantert prøver sitt aller beste for å forhindre det, men de kan ikke se på ett enkelt barn 8 timer i strekk. Men hva kan de gjøre? Snakke med barna og være klare (!) på hva som er lov og hva som ikke er lov å gjøre. Og gjenta dette. Mange mange ganger. Anonymkode: 74928...277 Det er jo NOE dere kan gjøre da, vår barnehage skilte mitt barn og ett annet på slutten av dagen da begge var slitne, for eksempel. Anonymkode: 4ce6d...67f 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det handler ikke bare om hvor man plasserer seh, sier seg seøv. 22 barn og 4 voksne, bare det at de aldri omtrent er 4 voksne . Anonymkode: b0373...046 Da organiserer dere dere for dårlig. 22 barn og 3-4 voksne er normalen da det alltid er noen syk, møter, ubundet, pause osv. Men man plasserer ikke 22 barn i et rom, uansett hvor mange voksne man er. Da ber man jo om konflikter. Da må man dele seg i mindre grupper. Anonymkode: 67162...8da 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da organiserer dere dere for dårlig. 22 barn og 3-4 voksne er normalen da det alltid er noen syk, møter, ubundet, pause osv. Men man plasserer ikke 22 barn i et rom, uansett hvor mange voksne man er. Da ber man jo om konflikter. Da må man dele seg i mindre grupper. Anonymkode: 67162...8da 🙄 Anonymkode: b0373...046
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #17 Skrevet 24. januar 2023 Hvis det er det samme barnet som biter, så må man aktivt dele barnegruppen hele dagen slik at barnet som blir bitt får pause fra bitingen. I tillegg må man ha en voksen som følger spesielt med på barnet som biter gjennom dagen, kan gjerne rotere på den voksne som skal passe på. Da får man større muligheter til å gripe inn når man ser situasjonen eskalere. Man kjenner barna på sin avdeling og man ser hvilke situasjoner som kan føre til biting, type f.eks overgangssituasjoner hvor voksne ofte ikke mulighet til å få med seg alt. Man løser det bl.a ved å ta med seg "biteren" med på det man (koste sammen f.eks ved opprydding etter måltid) gjør slik at man har kontroll på at det ikke skjer noe i rommet når man er en mindre voksen på gulvet etc. Det finnes mye man kan gjøre, men det krever ekstra innsats fra personalet, og den ene som følger med på barnet som biter må være "på" i alle situasjoner barnet er med andre barn, og aktivisere, aktivisere, aktivisere. I tillegg til å når uhellet er ute, forklare, forklare og forklare samtidig som man viser barnet måter å ta kontakt på, sette grenser, setter ord på følelser som oppstår og hjelper barnet å regulere seg selv. På den måten skjermer man de andre barna fra biting og hjelper den som biter å regulere følelsene sine som barnet ikke klarer å uttrykke enda via ord. Dette må jobbes med over tid, etterhvert så roer det seg. Anonymkode: 91250...afa 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er barnehagen dårlig bemannet? Når det skjer så ofte er det faktisk ganske sløft av barnehagen å ikke stoppe dette. Jeg jobber selv i barnehage der vi følger med på de barna som trenger ekstra tilsyn og da er det snakk om ett uhell i året. Ikke 10 på kort tid. Her må du sette foten ned. For det din datter opplever er vold og krenkelser selv om det kommer fra et annet barn. Anonymkode: e6a73...f1c Sløvt? Er du sikker på at du jobber i barnehage? Vi har 14 barn, 4 ansatte. Vi har to barn som biter og som vi må være tett på. De biter hverandre de to også, så de bør også skjermes fra hverandre. Vi åpner 7 og stenger 17.00. Vi er 4 stk mellom 10.00 og 13.30. Minus pause. Vi passer på så godt vi kan og skjermer, men vi er altfor få på jobb og uhell har dessverre skjedd. Ikke daglig, vi har avverget mye. Men sløvt, det kunne du spart deg for. Anonymkode: 83ed9...7e9 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 Hadde mitt barn blitt bitt hele 10 jævla ganger på så kort tid, hadde jeg blitt RASENDE. Det får faen meg være grenser for hva barnehager rundtom i dette landet kan skylde på "for dårlig bemanning", som er det stadige omkvedet. Dette er HELT uakseptabelt. "Kan ikke være på étt barn hele dagen" 🙈 Altså - dere vet hvilket barn som biter, SELVSAGT kan dette forhindres i stor grad. Dere behandler foreldre som idioter. Ansvarsfraskrivelse i femte potens fra veldig mange ansatte i barnehager rundt omkring. Anonymkode: a8bb7...68e 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hadde mitt barn blitt bitt hele 10 jævla ganger på så kort tid, hadde jeg blitt RASENDE. Det får faen meg være grenser for hva barnehager rundtom i dette landet kan skylde på "for dårlig bemanning", som er det stadige omkvedet. Dette er HELT uakseptabelt. "Kan ikke være på étt barn hele dagen" 🙈 Altså - dere vet hvilket barn som biter, SELVSAGT kan dette forhindres i stor grad. Dere behandler foreldre som idioter. Ansvarsfraskrivelse i femte potens fra veldig mange ansatte i barnehager rundt omkring. Anonymkode: a8bb7...68e Du får prøve deg en uke i barnehage , lykke til! Anonymkode: b0373...046 3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå