Gå til innhold

Er det vanlig å kaste opp ved influensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 15 har kastet opp 1-2 ganger i døgnet siden lørdag, hoster,forkjølet og er i dårlig form. Klarer ikke få det til å stemme med omgangssyken da det vanligvis er over på en dag/natt og det fører jo heller ikke med seg forkjølelse. 
Han har ikke feber men kraftig forkjølet. Ikke covid. 

Anonymkode: 3af64...067

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan kaste opp pga slim f.eks. Men noen virus kan forårsake litt oppkast over flere døgn. 

Anonymkode: 9f33e...a33

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sønnen min på 15 har kastet opp 1-2 ganger i døgnet siden lørdag, hoster,forkjølet og er i dårlig form. Klarer ikke få det til å stemme med omgangssyken da det vanligvis er over på en dag/natt og det fører jo heller ikke med seg forkjølelse. 
Han har ikke feber men kraftig forkjølet. Ikke covid. 

Ganske vanlig med svineinfluensa ihvertfall. Ikke vanlig ved "vanlig" influensa. I mangel av bedre ord. Svineinfluensa er jo også en del av den normale sesonginfluensaen. 

• Liker 1
Skrevet
Crazydoglady skrev (6 minutter siden):

Ganske vanlig med svineinfluensa ihvertfall. Ikke vanlig ved "vanlig" influensa. I mangel av bedre ord. Svineinfluensa er jo også en del av den normale sesonginfluensaen. 

Hm ja. Ok. 
Syns bare det er så merkelig å kaste opp så lenge… 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hm ja. Ok. 
Syns bare det er så merkelig å kaste opp så lenge… 

Er jo ikke så lenge siden lørdag. Mener det satt i en 4-5 dager her sist jeg hadde svineinfluensaen. Men er du bekymret så tar du bare en tlf til legevakten eller fastlegen når den åpner i morgen. 😊 det kan jo selvsagt skyldes noe annet enn influensa også. Men det er det jo ingen her som har forutsetning til å uttale seg om. 

Edit; og om allmenntilstanden er veldig dårlig, mer enn at man er litt sliten/resusert pga snørr, hoste osv så bør man vell definitivt rådføre seg med fagfolk for å være sikker. En tlf er jo enkelt å ta, så bedre med en for mye enn en for lite 😊

Endret av Crazydoglady
Skrevet

Nei det er ikke vanlig med oppkast i forbindelse med influensa. Influensa er høy feber, svette, frostrier og vondt for å spise, gå, man ligger i sengen opp til 2-3 uker.

Omgangssyke kan vare i de verste tilfellene opp til 2 uker, og i verste fall må man på sykehus pga dehydrering. Det er vanlig med oppkast i 3-4 dager, om man kun spyr noen få ganger på 1 døgn da har man en mild variant. 

Er nok på tide å kontakte lege/legevakt/sykehus.

Anonymkode: 5e2c9...0df

Skrevet (endret)

Mageplager som oppkast og diaré er sjeldne hos voksne, men kan opptre hos barn, skriver FHI.

Har du influensa kan du også oppleve magesmerter, oppkast og dårlig matlyst, skriver vitus apotek.

Jeg vil også tro at det er mulig at man kan få omgangssyke på toppen av influensa, men det kan sikkert være smart å sjekke med lege eller legevakt om det er spesielt ille.

I 2011 var det influensa og omgangssyke om en annen.

Endret av Katta Strofe
Skrevet

Screenshot_20230124_172027_com.android.chrome.thumb.jpg.29139fb6a5fe9f93d878f0be763cf840.jpg

Jeg får alltid kvalme/oppkast og/eller diare ved svineinfluensa. Selv som voksen. Snakket med lege om det og fikk inntrykk av at det var relativt vanlig for H1N1. Iflg NHI ser det ut som det er ett mulig og kjent symptom før influensa generelt, spesielt da hos barn, selv om flertallet kanskje ikke får den biten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei det er ikke vanlig med oppkast i forbindelse med influensa. Influensa er høy feber, svette, frostrier og vondt for å spise, gå, man ligger i sengen opp til 2-3 uker.

Omgangssyke kan vare i de verste tilfellene opp til 2 uker, og i verste fall må man på sykehus pga dehydrering. Det er vanlig med oppkast i 3-4 dager, om man kun spyr noen få ganger på 1 døgn da har man en mild variant. 

Er nok på tide å kontakte lege/legevakt/sykehus.

Anonymkode: 5e2c9...0df

Jeg føler ikke det er grunn for å kontakte lege da han ikke er sengeliggende dårlig form liksom. Kaster ikke opp så han blir dehydrert heller. 
Syns bare sykdommen han tydeligvis har er merkelig. Gjerne omgangssyke i tillegg til forkjølelse da… 

Skrevet

Kanskje han har adenovirus. Det kan gi forkjølelsessymptomer og oppkast/diare samtidig

Skrevet

Det er ikke uvanlig, men ikke det vanligste symptomet. Mannen min kaster alltid opp når han har influensa, jeg gjør ikke det. 

Anonymkode: 482b6...414

• Liker 1
Skrevet

Jeg er hjemme med min 6 åring, syk siden søndag - magesmerter, hodepine, oppkast ( i går kastet opp 10 ganger, stoppet i dag), feber rundt 38 og samtidig hoster, snørr, vondt i halsen. Skjønner ikke hva det er for noe🤦‍♀️

Anonymkode: 9827a...f4e

Skrevet

Jeg og resten av familien hadde omgangssyke (noro) rett før jul. Mannen litt mildere og ungen kastet opp totalt 4 dager, men kunne være nesten 1 døgn mellom per gang. Jeg holdt på i 6 dager! og jeg må si jeg begynte å lure på hva i alle dager jeg hadde fått. Legen ga meg bare sykmelding og sa at det burde være over på 2-3 dager, merkelig å si når jeg ringer på dag 4 og formen absolutt ikke er stigende…

Så tror bare at det slår ekstra hardt ut denne sesongen, dessverre. God bedring og håper dere spriter dere selv og huset godt!

Anonymkode: 45867...9b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...