Gå til innhold

Har du Idrettstalent barn? Hvordan hjelpe barn som vil satse på idrett, men ikke tørr å gjøre det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn på 14 som vil satse på en idrett (lagidrett), men som får helt prestasjonsangst på banen. Hen klarer liksom ikke å slå seg løs, og holder igjen. 

Hvordan hjelpe barnet til å få bedre selvtillit, bli tryggere på trenere og ha større innsats ? 

Noen med erfaringer?
det har ikke alltid vært som dette, men de siste månedene har det vært en endring etter bytte av lag (etter at han har mast om dette lenge). 
Hvordan støtte og motivere over kneiken? 
Jeg er klar over at indre motivasjon er viktig og at vi foresatte ikke kan ønske suksess på vegne av barnet, men hvordan kan vi oppmuntre og vekke innsats, glede og konkurranseinstinkt + øke selvtillit igjen. 

Anonymkode: 099b7...60c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med treneren, 

Det er en bok av Willi Railo, best når det gjelder. Men mulig den er litt utdatert.

Dette er en vitenskap, prestasjonspsykologi. Det er mange teknikker. Snakk med apparatet rundt og be om hjelp.

Barnet må fokusere på å ha det gøy, på leken. Barnet må tørre å gjøre feil for å lykkes, hvis ikke så binder vi oss. 

Hvorfor er jeg best når det ikke gjelder? (forskning.no)

Skrevet

Jeg har en 11 åring med "talent", men det beste korter hans er å være lærevillig og coachable, som det heter. Han gjør det veldig bra på eget lag og på div leirer, cuper, samlinger. MEN så en dag i 2022 fikk han plass på et samarbeidslag, der man søker barna inn, og det er høgt nivå. Han elsker fokuset, øvelsene, det seriøse, intensiteten, MEN, kjenner ingen der fra før og var yngst da han begynte, så han har mentalt inntatt rollen som "den dårligste".

Han blir passiv og avventende i selve spillet (ikke øvelser, knuser de fleste der), men i involvering i spillet av den enkle grunn at han er redd for å gjøre feil som skal gå ut over laget.

Dette er selvsagt tull, men utrolig fascinerende å se utspille seg rett foran øynene mine. Jeg synes dette er flott, så får vi ta det nå i denne alderen i stedet for at han oppdager dette hullet i selvbildet alene i en alder av 27 år på ett eller annet infløkt stidie, eller gud forby en straffe i champions league på overtid en gang i fremtiden 😉 

Her snakker vi om det i "fredstider", typisk når vi kjører bil, på sengekanten ved legging, når vi går tur etc. Jeg utforsker tankerekken hans og med små frø starter refleksjon som løser opp knuten som er knytt feil.. så snakker vi om det før trening, "trening er til for å gjøre feil, det er slik vi blir bedre på det vi kan samt lærer nye ting", så har jeg lest opp ulike veiledere for trenere på krets- og landslagsnivå, at man verdsetter den som turte å gjøre det man ikke kunne så godt i stedet for å kjøre safe å kun repetere det man vet man er god på.

Etter trening er det alltid fokus på det positive, god innsats, fy for en flott skru du fikk på den ballen, stilig den nye finten du øvde på.. null nada om hva som skulle vært bedre eller annerledes.

Om det ikke blir proff av han så spiller ikke det noen rolle, verktøyene har han med seg i andre situasjoner også 👌

Det er også alltid en god idé å være åpen med trenerene om slikt, de er interessert i å bringe ut det beste i hver spiller. 

Lykke til

Anonymkode: c1db5...e09

Skrevet

Takk for råd.  Tror nok mye av utfordringer ligger det du beskriver, at hen har startet på et lag med mange veldig dyktige og derfor har inntatt en rolle om at hen er dårligere, og må «vise at hen fortjener å gå der»…. 

Får vurdere om vi bør si litt til trenerne. Kanskje det er veien å gå.

Anonymkode: 099b7...60c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...