Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #1 Skrevet 19. desember 2005 Noen som vet om evt. leger kan måle blodsukkeret i kroppen? Mengden? Eller finnes det andre plasser det kan gjøres?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 19. desember 2005 #2 Skrevet 19. desember 2005 Blodsukker kan du måle hos legen din. Evt hvis du kjenner noen som har diabetes, de har et eget blodsukkerapparat. Jeg pleier å måle med apparatet til søsteren min (som har diabetes).
hecuba Skrevet 19. desember 2005 #3 Skrevet 19. desember 2005 Du kan selv kjøpe appatat som måler blodsukker.. Må vel ut med 400-600 kr.. Du stikker et lite stikk i fingeren, tar blod på et spesielt type papir som du setter inn i måleren. Blodsukker måles i mmol/L, og vil si konsentrasjonen av sukkermolekyler i blodet ditt. 5-6 er vanlig.
Gjest KATTAstrofe Skrevet 19. desember 2005 #4 Skrevet 19. desember 2005 Har sett at de selger blodsukkerapparater på apoteket til 49,- Hva stripsene koster varierer sikkert.
Gjest tøydukke Anna i.i Skrevet 19. desember 2005 #5 Skrevet 19. desember 2005 Apparatene koster ikke all verden for tiden, men stixen, som vi diabetikere får på blå resept, er svindyre..... Men legen din vil kunne gjøre et kjapt stikk i fingeren for å sjekke blodsukkernivået ditt. Og er du bekymret for at det muligens er for høyt, bør du få sjekket det!
Gjest Gjesta Skrevet 19. desember 2005 #6 Skrevet 19. desember 2005 Blodsukkerapparat får du på apoteket fra 49,- og oppover. Blodsukkerstrimlene får som nevnt over diabetikere på blå resept, når de kjøpes uten resept koster de mellom 300,- og 400,- kroner. Hvis det viser seg at du er diabetiker og trenger blodsukkerapparat får "nye diabetikere" med blå resept på diabetesutstyr gratis apparat på de fleste apotekene.(Ihvertfall Apotek1) Det greieste er vel å teste hos legen, men det følger ofte med noen få strimler i esken når man kjøper apparat!
rutti Skrevet 23. desember 2005 #7 Skrevet 23. desember 2005 personer som ikke har diabetes trenger ikke måle blodsukkeret hjemme da. Det holder å måle det fastende hos legen av og til på vanlig kontroll....?
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2005 #8 Skrevet 23. desember 2005 personer som ikke har diabetes trenger ikke måle blodsukkeret hjemme da. Det holder å måle det fastende hos legen av og til på vanlig kontroll....? ← Har lyst å måle blodsukkeret mitt pga. at jeg har en teori om at det er høyt (høyt innhold?). Er på slankekur for tiden, og har problemer med å fjerne fettet på magen. Dersom jeg har et kosthold som gjør at jeg produserer mye insulin, vil jeg gjerne få greie på det.
Iceglow Skrevet 23. desember 2005 #9 Skrevet 23. desember 2005 Skal det ikke være mulig å få testet blodsukkeret på en del apoteker?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå