AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Jeg er en student uten inntekt, og har planer om å bytte adresse til min mor. Min mor har nettopp søkt om gjeldsordning og er bekymret for at dette vil gi noe konsekvenser for henne. Er det noen som kan lovverket rundt dette? Jeg fant noe på nett som jeg ikke ble særlig klok av. 3.5.4 Samboere og samboers barn Som et utgangspunkt må skyldnerens samboer forsørge seg selv. Skyldneren har ikke et ubetinget krav til å avsette midler til samboerens livsopphold etter gjeldsordningsloven § 4-3, da det ikke foreligger noen rettslig underholdsplikt ovenfor samboere som for ektefeller. Hvis skyldnerens samboer har god økonomi kan det være rimelig at vedkommende for eksempel bidrar med en større del av fellesutgiftene.[58] Jeg forstår det slik at min mor kan ikke ta med mine utgifter, og på den måten sitte igjen med mer. Men kan namsmannen ta i betraktning at hun har samboer, og dermed halvere husleien hennes og matbudsjettet? Jeg har som sagt ingen inntekt, så jeg hjelper ikke min mor på noen måte. Håper noen har greie på dette. Anonymkode: b9e27...df2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Ja det kan de . Så i verste fall så blir hennes livsopphold redusert mtp at du kan bidra til hennes husleie/strøm. kan snakke med namsmann når den tid kommer men ikke sikkert det blir tatt hensyn til , da hadde jeg vurdert en annen adresse Anonymkode: b5a4d...559 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 At det blir halv husleie som hun skal betale og at livsopphold ikke blir regnet som enslig. Da får hun noe mindre utbetalt Anonymkode: b5a4d...559 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Samboer er definert som ekteskapslignende forhold, man har felles økonomi og bodd sammen i minst to år. Så ville bare oppgitt at man har voksne hjemmeboende barn uten inntekt. Hvis ikke moren dine sine boutgifter er urimelig høye for en person så går det sikkert greit. Mottar hun husleie/skattepliktig gave fra deg må det oppgis. Snakker vi typ over 100k i året Anonymkode: fc0d3...49c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå