Gå til innhold

Trenger ekstremt mye søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har ikke plaget meg så mye før men nå har jeg fått samboer og ser at dette kanskje ikke er helt normalt. Jeg trenger ekstremt mye søvn og har gjort det siden jeg var liten. Hvis jeg legger meg kl 23 uten alarm våkner jeg kl 13-14. Hvis vi skal noe i helgene og jeg «bare» får 7-8 timers søvn er jeg uvel og kvalm hele dagen og sovner når vi kommer hjem. Jobber stort sett fra kl 15, og da sover jeg helt til kl 13 - med andre ord sover jeg bort store deler av dagen og livet 😅 Har vært hos lege flere ganger men alle prøvene er helt fine og jeg mangler ikke vitaminer eller jern osv. 

Anonymkode: a963b...2e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig nok så sover du for mye. Ha fornuftig leggetid og ikke gi etter for å sove på dagtid. 

Anonymkode: cd9fc...e0d

Skrevet

Høres ikke bra ut. Du trenger ikke så mye søvn. Prøv å legg deg og stå opp på samme tid hverdag. Det vil hjelpe deg. Kanskje du skal finne på å endre litt livsstil?  Virker ikke helt bra dette.

Skrevet

Er du sikker på at du er ærlig med deg selv at du sovner kl 23?

Anonymkode: ccce2...fc1

Skrevet

du har lært kroppen din slik, så det vil ta tid å vende seg til 7-8 timer.

Har en gutte-venn som sover 5 timer hver dag og han virker helt normal, han synes at det er merkelig at jeg sover 8-9 timer.

Kvinner trenger mer søvn enn menn, men du sover alt for mye, du må bare gidde å være våken inntil kroppen lærer seg av rutinene.

Anonymkode: 753e0...8e1

Skrevet

Har du fått sjekket om du kan ha søvn ápne(kanskje ikke sånn det skrives)? Evt har du astma eller andre sykdommer som gjør at du får lite oksygen? 

Evt sovner du faktisk kl 23, eller går du å legger deg?

Jeg kan ha det sånn i perioder der astmaen min er krøllete, og da er forklaringen rett og slett at jeg får for lite oksygen slik at kroppen ikke blir uthvilt. 

Om ingenting av dette gjelder deg så ville jeg prøvd å få inn en rutine der du max er i sengen 8 timer pr døgn, heller ta en powernap før jobb hvis det trengs i starten.

Anonymkode: c1d85...475

Skrevet

Sjekk deg for søvnapne? Hvis den søvnen du får er av dårlig kvalitet så trenger du jo fort mer enn hvis den er av god kvalitet. 

Anonymkode: e650c...35e

Skrevet

Det er farlig å sove for mye. Du må lære kroppen din til å sove innenfor 7-9 timer som er det normale. 

Anonymkode: c70a8...3a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

du har lært kroppen din slik, så det vil ta tid å vende seg til 7-8 timer.

Har en gutte-venn som sover 5 timer hver dag og han virker helt normal, han synes at det er merkelig at jeg sover 8-9 timer.

Kvinner trenger mer søvn enn menn, men du sover alt for mye, du må bare gidde å være våken inntil kroppen lærer seg av rutinene.

Anonymkode: 753e0...8e1

Hvis man runder av tallet for hvor mange mennesker som klarer seg på under 6 timer søvn(i lengden)også gjør man det om til prosent. Så er det 0%. Han glemmer nok å fortelle om middagsluren, eller at han sover ut om søndager osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man runder av tallet for hvor mange mennesker som klarer seg på under 6 timer søvn(i lengden)også gjør man det om til prosent. Så er det 0%. Han glemmer nok å fortelle om middagsluren, eller at han sover ut om søndager osv.

Nja, du har ikke barn altså?

Skrevet
Gipetto skrev (6 minutter siden):

Nja, du har ikke barn altså?

I lengden altså. Du sovner ikke under 6 timer hver natt resten av livet bare fordi man har barn.... 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I lengden altså. Du sovner ikke under 6 timer hver natt resten av livet bare fordi man har barn.... 😂

Hva mener du isåfall med "i lengden"? 😊

Skrevet

Narkolepsi? 

Anonymkode: 2f2cd...880

Skrevet
Gipetto skrev (Akkurat nå):

Hva mener du isåfall med "i lengden"? 😊

Det finnes mennesker som sover under 6 timer å klarer seg fint på dette, hele livet. De har en gen mutasjon som gjør det mulig. Derimot er den så sjelden at det tilsvarer et så snevert antall mennesker at det knapt nok er målbart. 

Resterende må altså ha over 6 timer for å ikke ha merkbar "effekt" av søvnmangel. 

Selvom man har barn å i perioden sover dårligere så er det nr 1, som regel veldig merkbart på mor og far at det er lite søvn. Enten du vil innse det eller ikke. Nr 2, det er for en periode. Og nr 3, blir perioden for lang sier kroppen eller hode i fra. 

Ergo er ikke foreldre vidunder mennesker som lever som normalt på for lite søvn, for lite er forøvrig et clue. 

De få menneskene dette gjelder lever sånn hele livet, og anser det ikke som for lite.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes mennesker som sover under 6 timer å klarer seg fint på dette, hele livet. De har en gen mutasjon som gjør det mulig. Derimot er den så sjelden at det tilsvarer et så snevert antall mennesker at det knapt nok er målbart. 

Resterende må altså ha over 6 timer for å ikke ha merkbar "effekt" av søvnmangel. 

Selvom man har barn å i perioden sover dårligere så er det nr 1, som regel veldig merkbart på mor og far at det er lite søvn. Enten du vil innse det eller ikke. Nr 2, det er for en periode. Og nr 3, blir perioden for lang sier kroppen eller hode i fra. 

Ergo er ikke foreldre vidunder mennesker som lever som normalt på for lite søvn, for lite er forøvrig et clue. 

De få menneskene dette gjelder lever sånn hele livet, og anser det ikke som for lite.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt da 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har ikke plaget meg så mye før men nå har jeg fått samboer og ser at dette kanskje ikke er helt normalt. Jeg trenger ekstremt mye søvn og har gjort det siden jeg var liten. Hvis jeg legger meg kl 23 uten alarm våkner jeg kl 13-14. Hvis vi skal noe i helgene og jeg «bare» får 7-8 timers søvn er jeg uvel og kvalm hele dagen og sovner når vi kommer hjem. Jobber stort sett fra kl 15, og da sover jeg helt til kl 13 - med andre ord sover jeg bort store deler av dagen og livet 😅 Har vært hos lege flere ganger men alle prøvene er helt fine og jeg mangler ikke vitaminer eller jern osv. 

Anonymkode: a963b...2e6

Hvis du har hatt covid kan det være sen-korona. Jeg har det og sover selv om andre beveger seg i rommet, åpner skuffer og skap. Helt utenfor det normale, kan sove 11-16 timer i døgnet. Du kan ha hatt korona uten særlige symptomer og likevel få senvirkninger. 

Anonymkode: c11e2...7fb

Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og svar til det. 

_popcorn_, adm

Skrevet

I de periodene hvor jeg er veldig deprimert og/eller utmattet sover jeg ekstremt mye. 14 timer i snitt, men fordelt utover døgnet, altså ikke sammenhengende. 

Anonymkode: ec0e5...7cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...