Gå til innhold

Tømme sparekonto/fond for å betale forbrukslån? Eller spare videre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS her. Renta er på 12,2%, skal i følge bankens nedbetalingsplan betale 1315 kr per mnd (men betaler 1400 kr) Det står at om jeg velger å betale 1315 kr, så er jeg ferdig med å nedbetale lånet februar 2027. Altså 4 år til. Mulig det er best å jobbe på å få bort dette lånet 😅 Takk for alle svar! 

Anonymkode: b7ab4...495

Jeg tror du sparer 13000 på å betale tilbake nå. I tillegg kan du jo spare i stedet for å betale på lån så fort det er ute av verden. Tviler på du sparer så mye på å fortsette sparingen.

Anonymkode: 82e35...f0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville brukt halvparten av sparepengene til nedbetaling  (resten som en buffer) + økt den månedlige innbetalingen så mye som mulig. 

Anonymkode: 65af2...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder om du kan bruke kredittkort som buffer til du får betalt gjelden din ned. Det er minst 30 dagers rentefrihet, og det er bare hvis noe skulle skje. Jeg hadde brukt alle sparepengene på gjelda, og jobbet som F med å bli kvitt det. Og når det var borte hadde jeg jobbet som F til jeg hadde en tilfredsstillende buffer. 

Og hvor mye kan gå galt i livet ditt? Eier du bolig? Har du bil? Er hvitevarene en del av leien? Om du er ung og leier er det ganske begrensede summer du trenger i buffer. Tenk på hva som kunne gått galt i livet ditt på 1 tidspunkt, og hva det ville kostet deg. Det er summen du må ha i buffer.

Anonymkode: 62e68...9bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 13.20):

Ei venninne hadde 40K i forbruksgjeld hos bank Norwegian , betalte minste beløpet hver mnd og etter 12 mnd skyldte hun ca like mye.. rentene er syke. 

Anonymkode: cdc80...c5c

Ja det skjedde med meg en gang også. Etter 12 mnd, der jeg betalte minstebeløpet, hadde jeg ikke betalt ned noe på selve lånet. Helt sykt. Jeg betalte ned alt med en gang da. Aldri mer. Nå betaler jeg alt ved forfall,  og kjøper ikke noe jeg ikke kan betale ned igjen ved forfall.

Anonymkode: b50bf...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...