AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Del Skrevet 24. januar 2023 Har et refinansiert lån hvor 48.000 kr gjenstår. Har 12,3% rente. Betaler da ca 1400 kr mnd. Det er ikke det største lånet, men nok til at jeg kunne gjerne vært foruten den utgiften. Har nå tilsammen 23.000 på sparekonto og vurderer å betale ned på lånet og kan jobbe mye overtid de 2 neste månedene og få inn ca 15.000 til. Spørsmålet er om jeg bør spare, eller betale ned på lånet. Banken vil ikke bake dette lånet inn på huslånet mitt. Noen tips? Anonymkode: b7ab4...495 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Del Skrevet 24. januar 2023 ALLTID ALLTID ALLTID ALLTID kvitt deg med forbruks gjeld med høy rente!! Anonymkode: cdc80...c5c 17 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Del Skrevet 24. januar 2023 Hvor stor andel av de 1400 i mnd er renter? Mange betaler nesten bare renter hver måned. En bekjent av meg betalte kun 60 kr i avdrag hver mpned, resten var renter. Du bør definitivt betale det ned før du begynner å spare ja Anonymkode: e4bb8...05b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor stor andel av de 1400 i mnd er renter? Mange betaler nesten bare renter hver måned. En bekjent av meg betalte kun 60 kr i avdrag hver mpned, resten var renter. Du bør definitivt betale det ned før du begynner å spare ja Anonymkode: e4bb8...05b Ei venninne hadde 40K i forbruksgjeld hos bank Norwegian , betalte minste beløpet hver mnd og etter 12 mnd skyldte hun ca like mye.. rentene er syke. Anonymkode: cdc80...c5c 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Del Skrevet 24. januar 2023 Med mindre sparekontoen din har en innskuddsrente på mer en 12,3 %, lønner det seg å betale ned på forbrukslånet Anonymkode: f9797...058 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Del Skrevet 24. januar 2023 Betale ned lånet. 100% Anonymkode: 7442b...39b 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Del Skrevet 24. januar 2023 Pengene du sparer på renter ved å bli kvitt forbrukslånet er mer enn pengene du vil tjene i renter på å ha penger i fond akkurat nå, så bli kvitt forbrukslånet og spar deg opp igjen, det lønner seg mest. Anonymkode: 9911f...80c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 24. januar 2023 #8 Del Skrevet 24. januar 2023 Dette er en no brainer... Få vekk forbrukslånet! 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 24. januar 2023 #9 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ei venninne hadde 40K i forbruksgjeld hos bank Norwegian , betalte minste beløpet hver mnd og etter 12 mnd skyldte hun ca like mye.. rentene er syke. Anonymkode: cdc80...c5c Man har da selv ansvar for å betale ned på lånet. Om man velger å kun betale rentene er probleme selvforskyldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Del Skrevet 24. januar 2023 Betal ned forbrukslån nå! Så flott at du vil stå på og jobbe ekstra for å få økt inntekten. Og så har du lært at forbrukslån er nei nei og at jobbing og sparing er ja ja. Anonymkode: 41672...eaf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 24. januar 2023 #11 Del Skrevet 24. januar 2023 Betal ned så mye du kan men ha en liten reserve i tilfelle vaskemaskin eller noe ryker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Del Skrevet 24. januar 2023 Blizz1 skrev (3 minutter siden): Man har da selv ansvar for å betale ned på lånet. Om man velger å kun betale rentene er probleme selvforskyldt. Ja men når jeg hører at ts betaler 1400 av et lån på 48.000 så tror jeg ikke det synker noe særlig heller Anonymkode: cdc80...c5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 24. januar 2023 #13 Del Skrevet 24. januar 2023 Ville betalt ned så mye jeg hadde klart hver måned. De 23000 kan være gode å ha til andre uforutsette utgifter, gitt at det er de eneste sparepengene du har. Ellers risikerer du å måtte ta opp et nytt forbrukslån når vaskemaskina eller noe annet ryker. En månedslønn er et minimum av det man bør ha tilgjengelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 24. januar 2023 #14 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja men når jeg hører at ts betaler 1400 av et lån på 48.000 så tror jeg ikke det synker noe særlig heller Anonymkode: cdc80...c5c Det var jo poenget mitt. Om man kun betaler renter så går ikke lånet ned. Det er nettopp det bankene håper på og lever av ved å tilby et minimumsbeløp ved betaling. De opplyser ikke om at låner ikke går ned. Skjønner jo at det er fristende å kun betale 250 kroner når kredittkortregninga kommer, men de burde samtidig opplyse om hva det koster å utsette. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #15 Del Skrevet 24. januar 2023 Blizz1 skrev (2 minutter siden): Det var jo poenget mitt. Om man kun betaler renter så går ikke lånet ned. Det er nettopp det bankene håper på og lever av ved å tilby et minimumsbeløp ved betaling. De opplyser ikke om at låner ikke går ned. Skjønner jo at det er fristende å kun betale 250 kroner når kredittkortregninga kommer, men de burde samtidig opplyse om hva det koster å utsette. Helt enig, hadde banken skrevet "du betaler kun rentene med dette beløpet" til venninnen min så hadde hun betalt mer, hun var naiv og sjekket ikke, og trodde at minste beløpet faktisk dekket gjeld og renter. Det er en sleip måte. Anonymkode: cdc80...c5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Del Skrevet 24. januar 2023 TS her. Renta er på 12,2%, skal i følge bankens nedbetalingsplan betale 1315 kr per mnd (men betaler 1400 kr) Det står at om jeg velger å betale 1315 kr, så er jeg ferdig med å nedbetale lånet februar 2027. Altså 4 år til. Mulig det er best å jobbe på å få bort dette lånet 😅 Takk for alle svar! Anonymkode: b7ab4...495 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 24. januar 2023 #17 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har et refinansiert lån hvor 48.000 kr gjenstår. Har 12,3% rente. Betaler da ca 1400 kr mnd. Det er ikke det største lånet, men nok til at jeg kunne gjerne vært foruten den utgiften. Har nå tilsammen 23.000 på sparekonto og vurderer å betale ned på lånet og kan jobbe mye overtid de 2 neste månedene og få inn ca 15.000 til. Spørsmålet er om jeg bør spare, eller betale ned på lånet. Banken vil ikke bake dette lånet inn på huslånet mitt. Noen tips? Anonymkode: b7ab4...495 Du bør prioritere å nedbetale forbrukslånet når du kan. Det er mer lønnsomt å redusere forbrukslånet enn å ha pengene på konto eller i fond. Allikevel bør du ikke tømme deg helt for sparepenger. Kjekt å ha en liten buffer du kan bruke om du får en uforutsett utgift som bilreparasjon eller havarert vaskemaskin. Om du tømmer deg helt for sparepenger, risikerer du da å måtte ta opp nytt forbrukslån, og det er jo dumt. Foreslår at du ikke har mindre enn 10 000,- i sparebuffer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #18 Del Skrevet 24. januar 2023 Flintis skrev (11 minutter siden): Betal ned så mye du kan men ha en liten reserve i tilfelle vaskemaskin eller noe ryker. Nei, betal ned uansett. Vaskemaskin kan betales med kort hvis den skulle ryke, og i mellomtiden er pengene plassert til høyest mulig rente. Ingen vits i å finansiere buffer med forbrukslån, man har buffer for å unngå forbrukslån. Anonymkode: eccc7...d16 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 24. januar 2023 #19 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har et refinansiert lån hvor 48.000 kr gjenstår. Har 12,3% rente. Betaler da ca 1400 kr mnd. Det er ikke det største lånet, men nok til at jeg kunne gjerne vært foruten den utgiften. Har nå tilsammen 23.000 på sparekonto og vurderer å betale ned på lånet og kan jobbe mye overtid de 2 neste månedene og få inn ca 15.000 til. Spørsmålet er om jeg bør spare, eller betale ned på lånet. Banken vil ikke bake dette lånet inn på huslånet mitt. Noen tips? Anonymkode: b7ab4...495 Den beste sparingen du kan gjøre er å kvitte deg med forbrukslånet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her. Renta er på 12,2%, skal i følge bankens nedbetalingsplan betale 1315 kr per mnd (men betaler 1400 kr) Det står at om jeg velger å betale 1315 kr, så er jeg ferdig med å nedbetale lånet februar 2027. Altså 4 år til. Mulig det er best å jobbe på å få bort dette lånet 😅 Takk for alle svar! Anonymkode: b7ab4...495 Ikke mulig det er best, det er best. Regn ut hvor mye renter du betaler på 4 år du, så får du et lite sjokk over hva totalsummen faktisk blir. Bli kvitt det fort som fy. Anonymkode: d9e0a...015 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå