Bobly Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Skal søke en stilling i offentlig sektor. Har inntrykk av de som søker senest, er de som anses som de mest attraktive. At de virker mindre desperate. Sånn, «jeg så denne stillingen i siste liten, fordi jeg ikke var aktiv på søken». Mens det motsatte er folk som er desperate etter å bytte jobb. Stemmer dette inntrykket?
Nordic99 Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 (endret) Det har nok veldig lite å si, syns tvert i mot det ville vært rart om noen tenkte sånn. Først og fremst ser de på kvalifikasjonene dine og tidligere erfaring, men husk om det er offentlig så er stillinger ofte allerede lovet bort. En del som tar en spansk en sånn sett, men de er pålagt til å lyse ut stillingene. Ville lest stillingsannonsen og se om den var veldig ''spesifikk'', men ikke la det stoppe deg, for all del søk! Endret 24. januar 2023 av Nordic99 1
Bobly Skrevet 24. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2023 Der har du nok rett. Jeg har opplevd å være igjennom flere intervjuer, der stillingen allerede er tiltenkt noen andre. Og så er man bare der som en nødvendig klovn, fordi de trenger flere i innstillingssammenheng. Så ringer de rundt til referansene også unødvendig, som etterhvert blir drittlei av å være referanse for en🙄 2 1
tangent Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Hos oss har det ingenting å si. Man begynner sjelden å se på søknadene før etter fristen, så det er ingen som gidder å sjekke når søknaden kom. 3
Bobly Skrevet 24. januar 2023 Forfatter #6 Skrevet 24. januar 2023 Reign skrev (23 minutter siden): Før frist. Men rett etter at stillingen er lyst ut eller rett i forkant av fristens utløp?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 Spiller ingen rolle. Hilsen sjef i staten. Anonymkode: 0f305...aa2 2
aksase Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 Tviler på at tidspunktet betyr noe, så lenge det er innen fristen. Send den når den er klar.
Reign Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Bobly skrev (28 minutter siden): Men rett etter at stillingen er lyst ut eller rett i forkant av fristens utløp? Før frist.
Gjest takinova Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 Her er det ingen fasit. Jeg er en leder som liker å se søknadene etter hvert som de kommer inn. Ikke alltid så lurt ettersom man gjerne "forelsker" seg i noen søkere på et tidlig tidspunkt. Andre åpner ikke rekrutteringsportalen før etter fristen. Selv søker jeg straks jeg fatter interesse for en stilling - uavhengig av fristen.
Bobly Skrevet 24. januar 2023 Forfatter #11 Skrevet 24. januar 2023 takinova skrev (18 minutter siden): Her er det ingen fasit. Jeg er en leder som liker å se søknadene etter hvert som de kommer inn. Ikke alltid så lurt ettersom man gjerne "forelsker" seg i noen søkere på et tidlig tidspunkt. Andre åpner ikke rekrutteringsportalen før etter fristen. Selv søker jeg straks jeg fatter interesse for en stilling - uavhengig av fristen. Ok og takk. Jeg visste ikke at søknadene går direkte til lederne etterhvert som de kommer inn. Trodde HR satt på disse til fristen var gått ut og så presenterer de disse til leder/ansetter.
Reign Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 Bobly skrev (Akkurat nå): Ok og takk. Jeg visste ikke at søknadene går direkte til lederne etterhvert som de kommer inn. Trodde HR satt på disse til fristen var gått ut og så presenterer de disse til leder/ansetter. Det avhenger jo av strukturen i bedriften du har søkt hos. 1
Bobly Skrevet 24. januar 2023 Forfatter #13 Skrevet 24. januar 2023 Det er en saksbehandlerstilling jeg skal søke på. Så da går jeg ut ifra at lederen får disse etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 Heller tidlig enn sent. Søknader i siste liten trekker ikke opp. Anonymkode: 2ca45...fbd 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 Alt man skal overtenke og overanalysere da. Anonymkode: 9069b...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 Jeg er leder og så lenge du søker innenfor fristen så spiller ikke tidspunkt særlig rolle. Men søk heller tidlig enn helt i siste liten, årsaken er man gjerne gløtter innom søknader og CVer før fristen utløper, da er det på det tidspunktet ikke like mange søknader inne og man merker seg kanskje noen kandidater tidlig. Som leder tenker jeg aldri at noen er desperate dersom de søker tidlig, snarere tvert om at her er det noen som er interesserte og engasjerte for denne jobben. Anonymkode: 0b845...285 4
Bobly Skrevet 24. januar 2023 Forfatter #17 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er leder og så lenge du søker innenfor fristen så spiller ikke tidspunkt særlig rolle. Men søk heller tidlig enn helt i siste liten, årsaken er man gjerne gløtter innom søknader og CVer før fristen utløper, da er det på det tidspunktet ikke like mange søknader inne og man merker seg kanskje noen kandidater tidlig. Som leder tenker jeg aldri at noen er desperate dersom de søker tidlig, snarere tvert om at her er det noen som er interesserte og engasjerte for denne jobben. Anonymkode: 0b845...285 Dette var et nyttig innspill. Da tenker jeg at jeg heller sender søknaden før enn senere. Tusen takk!🥰 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 18.55): Heller tidlig enn sent. Søknader i siste liten trekker ikke opp. Anonymkode: 2ca45...fbd Hvorfor? Anonymkode: d9bd4...665
Bobly Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #19 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvorfor? Anonymkode: d9bd4...665 Takk for svar!🥰
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #20 Skrevet 29. januar 2023 På min arbeidsplass tar de gjerne inn søkere til intervju før søknadsfristen er ute. Og som det også er nevnt tidligere her, så kan man da oppleve at stillingen egentlig allerede er tiltenkt noen andre, men de "må" ta flere inn til intervju. Er det i tillegg f.eks "fellessøknad" til skole/barnehager i det offentlige, så er det ofte en konkurranse mellom enhetene også, så de prøver å få napp tidlig, og med det hente inn søkere før de andre reagerer. Anonymkode: a1829...9f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå