AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Hva er forskjellen på en do og et bad? Vi har en intern diskusjon her. Jeg mener at doene på jobb er doer, og kollegaen min mener det er bad med doer i seg. Jeg mener man må kunne vaske seg (dusje/bade) på et bad. Anonymkode: 22495...42e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Do+ vask kalles på engelsk "half bad". På norsk; bare do. Anonymkode: b3584...2b2 3
Million Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Er det kun toalett der inne, er det en do. Er det ikke dusj eller badekar der inne, så er det ikke et bad. 1
Duff Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Do er rom med toalett og vask. Bad har toalett, vask og dusj eller badekar.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 Han sier at man i teorien kan dusje seg i vasken der inne... Anonymkode: 22495...42e
aksase Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 Enig med de fleste her. En do, er et rom med kun dass. Er ofte også en vask, men trenger ikke være det på f.eks. en utedo. Et bad, er et rom med dusj og/eller badekar, men ikke nødvendigvis en do selv om det er vanlig å ha det også på badet. Noen hus har også separate rom for do og bad. Fra gammelt av handlet bad om å vaske seg. Har samme ordet i badested, badestamp, badebalje og badestrand. Danskene kaller vel dusj for "brusebad". Før det ble vanlig å ha bad hjemme, hadde man offentlige bad som man kunne oppsøke for å få en skikkelig kroppsvask og stell. Ikke så vanlig lenger, men en videreutviklet variant av offentlige bad er spa-anlegg som Farris bad. Mer om bad: https://sml.snl.no/bad 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 Bad er kort for "baderom". Det heter "baderom" fordi det er rom man kan bade/dusje i. Altså må det være dusj/bad på rommet for at det skal være et baderom, eller bad på kortformen. Er det kun toalett der, er det et do. Vi har to bad, og et dorom. Altså to rom med dusj/badekar ( i tillegg til do), og ett rom med bare do. Anonymkode: 13590...d1e
omnitron Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han sier at man i teorien kan dusje seg i vasken der inne... Anonymkode: 22495...42e Da kan man jo i teorien dusje seg i vasken på kjøkkenet også uten at det blir et bad. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han sier at man i teorien kan dusje seg i vasken der inne... Anonymkode: 22495...42e Og da sier jeg; "nå forstår jeg du er helt tom for argumenter, så da lar vi denne diskusjonen ligge" Anonymkode: b3584...2b2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå