AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Jobber i serviceyrket nå, dette var en jobb jeg tok midlertidig da jeg trengte pengene. Tjener nå ca 30 000 etter skatt, og klarer meg veldig fint med det, hadde egentlig bestemt meg for å holde ut der en stund kun pga. lønnen så jeg fikk spart opp en del. Men så søkte en barnehagestilling fordi jeg trivdes så godt med det fra før og ville se om jeg fikk den, det gjorde jeg og jeg takket ja. Nå er jeg så redd for at jeg kommer til å angre økonomisk. Servicejobben min innebærer mye reisedøgn og lang reisevei til jobb som påvirker samlivet til meg og samboer, i tillegg er jeg lei av å jobbe innen service så sånn sett så vil jo barnehagen passe bedre for meg da jeg liker rutinene og hverdagen i barnehagen. Leste om barnehage lønn og på de nye tilleggene i 2022, hvis jeg får 8 års ansiennitet som assistent havner jeg på 345 000 kr, går ut i fra at det er brutto?? Vil på sikt ta fagbrev og øke litt i lønnen der, men er det virkelig sånn at jeg ikke kan starte å ta fagbrev før jeg har jobbet i flere år i barnehagen? Jeg er så redd for at jeg vil angre mtp. lønnen, står i en skvis mellom langsiktig trivsel og god økonomi... Vi er i en etableringsfase men jeg er heldig og har en arv som jeg kommer til å motta i løpet av året. Denne arven er såpass stor så den kan hjelpe meg å betale ned boliglån osv, så tenker på den som et sikkerhetsnett mtp hvor romslig økonomi jeg kommer til å ha de neste årene. Vi har ingen barn. Anonymkode: 96097...6bc
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Asiennitetstigen er 2,4, 6, 8. 10 og 16 år. Akkurat nå ligger garantilønn for 4 år på 334 200,- og 6 år på 337 200,- for assistent i barnehage. Med mindre det har skjedd noe nytt det siste året kan man bli fagarbeider (barne- og ungdomsarbeider) enten ved å ta vgs med utplassering som lærling, tar 3 år (?) eller privatist. Da tar man fag, enten for seg selv eller gjennom f.eks Folkeuniversitetet, går opp til skriftlig, tverrfaglig eksamen og så må man ha 5 års praksis før man går opp til fagprøven og blir barne- og ungdomsarbeider. Fordelen med privatist er at man får full lønn under utdanning, om man finner seg en jobb selv. Du kan begynne på fagbrevet før du har jobbet flere år i Bhg, men du kan ikke ta det ferdig før du har nok praksis. Det er ulike regler på hvor mye praksis man må ha i forskjellige fylker, og ting som fullført vgs og jobb innen ungdomsklubb og lignende kan telle med. Lykke til! Anonymkode: bb624...9ca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå