Gå til innhold

legevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er forkjøla, har tatt covid test, negativ. Har vondt i hode, tatt i bihulene, ekstremt vondt for å puste og hoste da det er sårt helt ned til lungene. Får hosteanfall hvis jeg prater.

Jeg mistenker en lungebetennelse eller noe lignende. Men hva skal til for at jeg får lov til å dra til legevakten. Føler de er så strenge og selektive på hvem som "kommer inn". Har hatt disse plagene nå i fire dager. Er det for tidlig? Tenker hjelp av noe penicillin hvis det er betennelse. 

Anonymkode: 05c98...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal til fastlegen.

Anonymkode: 96cb3...95c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Ekstremt vondt for å puste, som i at du er helt tett? Og med smerter? 

Jeg har vært sånn mange ganger. Maaaange ganger. Trengte aldri lege.

Men har du 40 i feber liksom, bør du kanskje sjekke om det er bakterier

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er forkjøla, har tatt covid test, negativ. Har vondt i hode, tatt i bihulene, ekstremt vondt for å puste og hoste da det er sårt helt ned til lungene. Får hosteanfall hvis jeg prater.

Jeg mistenker en lungebetennelse eller noe lignende. Men hva skal til for at jeg får lov til å dra til legevakten. Føler de er så strenge og selektive på hvem som "kommer inn". Har hatt disse plagene nå i fire dager. Er det for tidlig? Tenker hjelp av noe penicillin hvis det er betennelse. 

Men hvorfor drar du ikke til fastlegen? Da slipper du å vente i timevis. Ring kontoret idet de åpner, så får du akuttime.

Anonymkode: 4b135...ed2

• Liker 3
Skrevet

Har hatt det likedan. Har vært dårlig i over en uke. Var på legevakten med sønnen forige helg og fikk beskjed om at det var nok influensa og at den var fryktelig ille i år. Ville tatt kontakt med legekontoret.

Anonymkode: f1f0c...343

Skrevet

Med mindre du har høy feber så er det ingen grunn til å dra til lege, du kan bare se det an hjemme, drikke, slapp av, ta parecet og hostesaft og vente på at det gir seg. 

Anonymkode: de93b...469

• Liker 2
Skrevet

Så folk med slike symptomer for lov til å møte opp på fastelegekontoret? . Er hos fastlege typ en gang hvert 3. år, så er ikke helt dreven. /TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så folk med slike symptomer for lov til å møte opp på fastelegekontoret? . Er hos fastlege typ en gang hvert 3. år, så er ikke helt dreven. /TS

Ja? Får lov? Lever vi i en politistat eller hva

Skrevet

I ukedager ring fastlegen og spør om du kan gå til kontoret. Eventuelt med munnbind.

I helgedager ringer du legevakta og spør.

Anonymkode: 04f36...72c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I ukedager ring fastlegen og spør om du kan gå til kontoret. Eventuelt med munnbind.

I helgedager ringer du legevakta og spør.

Anonymkode: 04f36...72c

Hvis man ikke får puste, er vel ikke munnbind det smarteste.

Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (Akkurat nå):

Hvis man ikke får puste, er vel ikke munnbind det smarteste.

Hvis man ikke får puste må man ringe 113. Det er ikke det ts beskriver.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man ikke får puste må man ringe 113. Det er ikke det ts beskriver.

Vondt for å puste, står det.

Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (8 minutter siden):

Vondt for å puste, står det.

Nettopp. Da kan man bruke munnbind.

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som bronkitt, får det hver gang jeg får influensa pga astma. Med mindre du er i veldig dårlig forfattning som "frisk", så får du sannsynligvis beskjed om å vente til det går over av seg selv. 

Ring legekontoret å hør, drikk masse vann og evt hør hvilken hostesaft som kan hjelpe. 

Til deg som tror man kvæles av munnbind, det skal ekstremt mye til før et munnbind er til hinder for pust. Selv gikk jeg hele pandemien med det i et fysisk yrke, med halv dårlig astma og det skapte null problem. Kan dåg se at det kan ha en psykisk effekt av å "kvæles" men reint logisk nei.

Anonymkode: c6a9d...371

Skrevet

Du får en akuttime hos fastlegen din. Dette er ikke noe for legevakten.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men på legevakta er det greit mener du? Selvsagt sløser du ikke bort tiden til de på legevakta når du har fastlege 

Anonymkode: 9f187...a46

• Liker 4
Skrevet

Med mindre du blir plutselig mye verre i kveld, ringer du fastlegen når de åpner i morgen. 

Anonymkode: 01f27...d22

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De er strenge og selektive fordi de SKAL være det. Tenk hvor mange som har ressurser fra legevakta uten å trenge det. Anbefaler deg å vente til i morgen og dra til fastlegen, så lenge du ikke har feber. Hvorfor dro du ikke i dag? 

Anonymkode: 49af6...3ba

• Nyttig 2
Skrevet

Dette er ikke legevaktmat - ring fastlegekontroret i morgen tidlig og få deg en akutt-time.

• Liker 1
Skrevet

Fastlege - ikke legevakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...