Rødstrupa Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Klinikken legges ned. Trist dag for fødende kvinner i østlandsområdet. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Penger, Penger, Penger Anonymkode: 0078c...ac3 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Penger, Penger, Penger Anonymkode: 0078c...ac3 Byråkrati stjeler alt som er. Desidert den største negative siden av et massivt offentlig system Anonymkode: e506e...f39 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Tenk det. Argumentet er at det er for få fødende i området. Ja, det tar seg nok kraftig opp med antall som vil få barn nå som de legger ned dette gode tilbudet! Anonymkode: 513f1...7ab 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Jeg ser argumentet er at man kan føde "naturlig" på ABC. Mener de uten smertestillende? Jeg fødte uten smertestillende på Ullevål. Det er ingen som tvinger på deg smertestillende når du føder, du velger det selv. Anonymkode: 7aa24...5be 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 Helt ærlig så klarer jeg ikke grave frem den helt store sympatien for Oslodamene, de har fremdeles rikelig av andre fødemuligheter i nærheten. Det er ingen risiko for fødekvinner eller barn ved at ABC legges det, det medfører ikke lenger reisevei til helsehjelp og det er ikke sånn at man blir stående uten tilbud. La oss sammenligne med Norge utenfor det sentrale østlandsområdet, der nedleggelse av fødetilbud betyr at det ikke er noe tilbud, at hjelpen er mangfoldige timer unna (gjerne over vinterstengte fjell og/eller med ferge(r)), så snakker man kvinner som kan skrike ut år tilbudet legges ned. Oslodamer har ingen grunn til å klage, syns det er dumt jada, men klage kan de absolutt ikke. De er forsvarlig ivaretatt på mangfoldige andre sykehus i området. Anonymkode: 0803c...ac7 15 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt ærlig så klarer jeg ikke grave frem den helt store sympatien for Oslodamene, de har fremdeles rikelig av andre fødemuligheter i nærheten. Det er ingen risiko for fødekvinner eller barn ved at ABC legges det, det medfører ikke lenger reisevei til helsehjelp og det er ikke sånn at man blir stående uten tilbud. La oss sammenligne med Norge utenfor det sentrale østlandsområdet, der nedleggelse av fødetilbud betyr at det ikke er noe tilbud, at hjelpen er mangfoldige timer unna (gjerne over vinterstengte fjell og/eller med ferge(r)), så snakker man kvinner som kan skrike ut år tilbudet legges ned. Oslodamer har ingen grunn til å klage, syns det er dumt jada, men klage kan de absolutt ikke. De er forsvarlig ivaretatt på mangfoldige andre sykehus i området. Anonymkode: 0803c...ac7 Ja, hvorfor klage når man mottar absolutt minimum. Man får jo tross alt mer enn de som ikke får noe som helst. Flott tankegang! Anonymkode: b906e...9bd 8 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 ABC-klinikken er for fiffen. De får klare seg fint med tilbudet som vi andre nordmenn har. Anonymkode: c5276...157 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Kan vel bare bruke au pairen som sikkert har tatt i mot noen kalver selv hjemme på gården. Anonymkode: b2960...f4f 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 Jeg synes ABC virker som et veldig fint tilbud for de som ønsker fødsel uten smertestillende, så trist at det legges ned. Men enig i at det er riktig sted å kutte når man først må. Det er jo som brukeren over er inne på fullt mulig å føde uten smertestillende også på «vanlig Ullevål». Litt urettferdig at de som ønsker å få smertestillende ikke får møte noen av jordmødrene eller se føderommet i forkant, mens de som ikke ønsker det får hele oppfølgingen der. Man skal jo gjennom samme prosess uansett om man vil ha epidural eller ikke (og personlig fikk jeg det ikke selv om jeg ville ha, for det var så fullt at de venta til jeg nærmest hadde full åpning før jeg fikk komme inn… Så ville heller brukt penger på et bedre tilbud for alle) Anonymkode: 009db...56e 3
Adara Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, hvorfor klage når man mottar absolutt minimum. Man får jo tross alt mer enn de som ikke får noe som helst. Flott tankegang! Anonymkode: b906e...9bd Er jo ikke absolutt minimum når andre får mindre.... 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes ABC virker som et veldig fint tilbud for de som ønsker fødsel uten smertestillende, så trist at det legges ned. Men enig i at det er riktig sted å kutte når man først må. Det er jo som brukeren over er inne på fullt mulig å føde uten smertestillende også på «vanlig Ullevål». Litt urettferdig at de som ønsker å få smertestillende ikke får møte noen av jordmødrene eller se føderommet i forkant, mens de som ikke ønsker det får hele oppfølgingen der. Man skal jo gjennom samme prosess uansett om man vil ha epidural eller ikke (og personlig fikk jeg det ikke selv om jeg ville ha, for det var så fullt at de venta til jeg nærmest hadde full åpning før jeg fikk komme inn… Så ville heller brukt penger på et bedre tilbud for alle) Anonymkode: 009db...56e Fikk ikke komme inn jeg heller før ungen omtrent var ute. Og da fikk jeg skryt fordi jeg hadde venta. Mye bedre at de ansatte på ABC kommer over på Ullevål så vanlige fødende slipper vente hjemme så sjukt lenge før det er lov å banke på døra. Heller bedre kapasitet på Ullevål til fødende istedet for dill og dall på ABC til hvite, privilegerte kvinner. Anonymkode: 7aa24...5be 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, hvorfor klage når man mottar absolutt minimum. Man får jo tross alt mer enn de som ikke får noe som helst. Flott tankegang! Anonymkode: b906e...9bd Ærlig talt. Dere i Oslo har ikke lov å klage over å miste muligheten til å føde uten smertestillende i venstre delen av korridor når dere også kan gjøre det samme i høyredel. Dere har fortsatt god dekning i fødetilbudet. I distriktene må folk kjøre 2-5 timer for å komme til fødestuer. Jordmor må følge med i ambulansen fordi de ikke rekker frem. På vegne av alle kvinner utenfor ring 3 - HOLD KJEFT. Anonymkode: c5276...157 8 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ærlig talt. Dere i Oslo har ikke lov å klage over å miste muligheten til å føde uten smertestillende i venstre delen av korridor når dere også kan gjøre det samme i høyredel. Dere har fortsatt god dekning i fødetilbudet. I distriktene må folk kjøre 2-5 timer for å komme til fødestuer. Jordmor må følge med i ambulansen fordi de ikke rekker frem. På vegne av alle kvinner utenfor ring 3 - HOLD KJEFT. Anonymkode: c5276...157 Så flytt innenfor ring3 da om du er så misunnelig? Poenget her er vel at føde- og barselomsorgen er skrapet til et minimum fra før, det er ikke der det skal kuttes i verdens rikeste land. Hva om vi kvinner kunne vært litt solidariske med hverandre for en gangs skyld? Jeg er selv abc kvinne. Ble anbefalt å søke pga omfattende psykiske traumer. Abc var helt riktig for meg. Ikke er jeg hverken kritthvit eller spesielt privilegert heller. Anonymkode: 8eeea...799 7 1
Reign Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 Rødstrupa skrev (53 minutter siden): Klinikken legges ned. Trist dag for fødende kvinner i østlandsområdet. Synes egentlig ikke det er trist, for ABC-fødeklinikken er et diskriminerende opplegg. Bare fordi man velger en "naturlig fødsel" (får oppkastsmak i munnen av begrepsbruken), så skal man få uendelig mye mer oppfølging enn om man velger å føde med smertestillende osv. Dette er HELT latterlig. Alle gravide burde ha like rett på mye oppfølging, helt uavhengig av om du velger smertestillende eller ei. 8 3
Drizzt Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 Verdens fattigste land har ikke råd til ABC-klinikken. I delen av landet som har flest fødende og størst befolkning er det ikke nok fødende? Bare tull. Verdens fattigste land har rett og slett ikke råd til å holde ABC-klinikken åpen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #17 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ærlig talt. Dere i Oslo har ikke lov å klage over å miste muligheten til å føde uten smertestillende i venstre delen av korridor når dere også kan gjøre det samme i høyredel. Dere har fortsatt god dekning i fødetilbudet. I distriktene må folk kjøre 2-5 timer for å komme til fødestuer. Jordmor må følge med i ambulansen fordi de ikke rekker frem. På vegne av alle kvinner utenfor ring 3 - HOLD KJEFT. Anonymkode: c5276...157 Så flytt? 🤣 Bor utenfor Ring 3 selv. Hvertfall 1km utenfor. Må kjøre MINST 10minutter til føden når den tid kommer. Gruer meg, det er noen huller i veien her og et par fartsdumper. Kan utløse fødsel i bilen det. 😘 Anonymkode: b906e...9bd 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 Reign skrev (1 minutt siden): Synes egentlig ikke det er trist, for ABC-fødeklinikken er et diskriminerende opplegg. Bare fordi man velger en "naturlig fødsel" (får oppkastsmak i munnen av begrepsbruken), så skal man få uendelig mye mer oppfølging enn om man velger å føde med smertestillende osv. Dette er HELT latterlig. Alle gravide burde ha like rett på mye oppfølging, helt uavhengig av om du velger smertestillende eller ei. I tillegg tar de ikke ansvar når noe går skikkelig galt. Venninnen min opplevde at sønnen ble hjerneskadet pga. feil gjort av ansatte ved ABC, de prøvde å legge all skylden på venninnen min i ettertid. Hele saken var ekstremt stygg. Det er flere som har opplevd lignende der. Hele ABC kan bare dra dit peppern gror spør du meg. Anonymkode: a717e...01d 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så flytt innenfor ring3 da om du er så misunnelig? Poenget her er vel at føde- og barselomsorgen er skrapet til et minimum fra før, det er ikke der det skal kuttes i verdens rikeste land. Hva om vi kvinner kunne vært litt solidariske med hverandre for en gangs skyld? Jeg er selv abc kvinne. Ble anbefalt å søke pga omfattende psykiske traumer. Abc var helt riktig for meg. Ikke er jeg hverken kritthvit eller spesielt privilegert heller. Anonymkode: 8eeea...799 Du er så innmari priviligert når du ikke forstår at det er folk utenfor Oslo som tross alt driver Norge. Anonymkode: c5276...157 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 Må først og fremst påpeke at jeg selv bor slik at jeg kan velge mellom flere fødesteder med kort reisevei, sånn før noen drar "er du misunnelig eller"-kortet. Det er alltid trist når fødetilbudet reduseres, uansett hvor det er, men med en jordmormangel som vi ser i dag så er det umoralsk at et tilbud kun et fåtall kan benytte seg av skal bestå. Det hadde jo blitt på bekostning av tilbudet andre får hvis dette skulle opprettholdes nå. Drømmen må jo være at alle fødesteder i Norge har et like godt tilbud for alle, med like god oppfølging før og under fødsel, som er tilgjengelig for alle. Når situasjonen er som den er så klarer jeg ikke å føle at dette er totalt krise. Jeg synes det er mer krise at de som allerede har lang reisevei til nærmeste fødestue mister sitt tilbud enten permanent eller i kortere perioder, og må ut på en dobbelt så lang reisevei. DET er krise det. Anonymkode: c2883...0de 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå