AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Hva tenker dere om å blande vennskap og jobb? Jeg har alltid prøvd å skille jobb og fritid. Bor ikke i noe stor by, så det vil alltid være slik at man kjenner flere av kollegaene utenom jobb også. Men prøver å ikke ha nære omgangsvenner som jeg og jobber med (kutter ikke vennskap om venner begynner her, men unngår å innlede nye vennskap). Så startet det ei hyggelig dame her som etterhvert begynte å oppføre seg mer og mer som venninne. Ville omgås på fritiden. Ga julegave. Startet med samme fritidsaktiviteter som meg osv. Jeg har gitt litt etter for mine prinsipper. Men kjenner nå at det blir vanskelig. Det er innimellom vanskelig å skille mellom venn og kollega. Føler innimellom at vennskapet mest blir ta og mindre gi fra hennes side. Observerer samme tendens fra henne i forhold til andre kollegaer hvor hun også har innledet venninneforhold. Anonymkode: 87a06...75d 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Mange av mine beste venninner er tidligere, og noen nåværende, kollegaer. Ofte har man lik bakgrunn og er like også på andre måter når man velger samme arbeidsplass, så har mye mer til felles med disse enn mange av barndomsvenninnene mine. At dette er ei god venninne er imidlertid en helt annen diskusjon. Fra mine nærmeste har jeg aldri opplevd annet enn gjensidig støtte. Men samtidig, mulig hun bare er litt sosialt klossete, og desperat etter venner. Anonymkode: 5f057...c63 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Mange av mine beste venninner er tidligere kollega. Anonymkode: 5f057...c63 Det har jeg også, men når vi jobba sammen så hang vi ikke på fritiden pga det hadde blitt for mye Derfor orker jeg ikke blande venner og jobb, det blir så lite miljøskifte. For mye jobb rett og slett. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva tenker dere om å blande vennskap og jobb? Jeg har alltid prøvd å skille jobb og fritid. Bor ikke i noe stor by, så det vil alltid være slik at man kjenner flere av kollegaene utenom jobb også. Men prøver å ikke ha nære omgangsvenner som jeg og jobber med (kutter ikke vennskap om venner begynner her, men unngår å innlede nye vennskap). Så startet det ei hyggelig dame her som etterhvert begynte å oppføre seg mer og mer som venninne. Ville omgås på fritiden. Ga julegave. Startet med samme fritidsaktiviteter som meg osv. Jeg har gitt litt etter for mine prinsipper. Men kjenner nå at det blir vanskelig. Det er innimellom vanskelig å skille mellom venn og kollega. Føler innimellom at vennskapet mest blir ta og mindre gi fra hennes side. Observerer samme tendens fra henne i forhold til andre kollegaer hvor hun også har innledet venninneforhold. Anonymkode: 87a06...75d Her må du sette på bremsene selv, du skal selv klare å vurdere dette. Tabben er at du gir etter....så sifra hvordan du vil ha det Jeg sa tydelig fra i matpausen så alle hørte det, de fleste var enige sa de. Etpar ikke såklart, null problem! Kan ha det kjempefint på jobb sammen uten å møtes på andre måter Viktig å disponere tiden sin. Anonymkode: f5209...596 1 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Jeg hadde vært veldig ensom her jeg flyttet til pga jobb hvis jeg ikke kunne blitt venner med kollegaer.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Plutselig blir man backstabbed av en man trodde var en venn. Anonymkode: 20eda...8f2 2 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Plutselig blir man backstabbed av en man trodde var en venn. Anonymkode: 20eda...8f2 Det kan skje andre steder enn på jobb også. Jeg vet ikke helt hvordan noen skulle dolke meg i ryggen på jobb, men det er muligens avhengig hvor man jobber.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange av mine beste venninner er tidligere, og noen nåværende, kollegaer. Ofte har man lik bakgrunn og er like også på andre måter når man velger samme arbeidsplass, så har mye mer til felles med disse enn mange av barndomsvenninnene mine. At dette er ei god venninne er imidlertid en helt annen diskusjon. Fra mine nærmeste har jeg aldri opplevd annet enn gjensidig støtte. Men samtidig, mulig hun bare er litt sosialt klossete, og desperat etter venner. Anonymkode: 5f057...c63 Det er vel det faktum at hin muligens ikke er ei god venninne i kombo med at hun er kollega, som gjør det litt ekstra vrient. Anonymkode: 87a06...75d 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det har jeg også, men når vi jobba sammen så hang vi ikke på fritiden pga det hadde blitt for mye Derfor orker jeg ikke blande venner og jobb, det blir så lite miljøskifte. For mye jobb rett og slett. Her må du sette på bremsene selv, du skal selv klare å vurdere dette. Tabben er at du gir etter....så sifra hvordan du vil ha det Jeg sa tydelig fra i matpausen så alle hørte det, de fleste var enige sa de. Etpar ikke såklart, null problem! Kan ha det kjempefint på jobb sammen uten å møtes på andre måter Viktig å disponere tiden sin. Anonymkode: f5209...596 Jeg burde nok ikke gitt etter i utgangspunktet. Anonymkode: 87a06...75d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Her vil jeg jo si at det er det at hun tar mer enn hun gir som er problemet. Jeg kan gjerne ha venner på jobb, men det finnes sikkert roller eller situasjoner der det er mindre gunstig. Det klarer jeg ikke helt å sette meg inn i. Her fungerer det også strålende at han som ble leder fortsatt har de vennene han hadde før han ble leder. Anonymkode: 13fbf...582
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det er vel det faktum at hin muligens ikke er ei god venninne i kombo med at hun er kollega, som gjør det litt ekstra vrient. Anonymkode: 87a06...75d Men ville du valgt en person som ikke var en god venninne som venninne privat? Anonymkode: 5f057...c63 1
Miss91 Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 Jeg blander, men det er muligens fordi hotellmennesker er en egen rase 😂 vi går lange vakter sammen, jobber tett på hverandre under mye stress, og tar gjerne en kveld sammen ellers også
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Plutselig blir man backstabbed av en man trodde var en venn. Anonymkode: 20eda...8f2 Dette!! Skjedde med meg..... Anonymkode: dd69b...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Plutselig blir man backstabbed av en man trodde var en venn. Anonymkode: 20eda...8f2 Det kan jo like godt skje fra andre venner, selv familie. Eller er du kanskje av typen som tenker at vennskap er drittslenging om sjefen? Anonymkode: 5f057...c63
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan jo like godt skje fra andre venner, selv familie. Anonymkode: 5f057...c63 Ja, men problemet er jo at man skal jobbe sammen. Derfor bør man holde jobben så "ren" som mulig. Mine regler etter ca 25år i arbeid: - Ikke baksnakke andre - Oppfører meg mot andre, uansett om det kjefter på meg - Sier tydelig ifra om ting, uten å kjefte. - Jobben er i arbeidstiden, etterpå helt slutt. - Sladring og slarving orker jeg ikke. Legge seg borti livet til andre UTEN at de forteller selv. Anonymkode: f5209...596
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men problemet er jo at man skal jobbe sammen. Derfor bør man holde jobben så "ren" som mulig. Mine regler etter ca 25år i arbeid: - Ikke baksnakke andre - Oppfører meg mot andre, uansett om det kjefter på meg - Sier tydelig ifra om ting, uten å kjefte. - Jobben er i arbeidstiden, etterpå helt slutt. - Sladring og slarving orker jeg ikke. Legge seg borti livet til andre UTEN at de forteller selv. Anonymkode: f5209...596 Jeg lever livet mitt etter "alt tåler forsiden av VG". Eneste unntak fra den regelen er muntlig kommunikasjon med mannen min. Ellers gjelder det alt jeg skriver på KG, nær familie, nære venninner, og absolutt all skriftlig kommunikasjon, også med mannen. Alt kan svikte, teknologi, de som er deg nære. Derfor kan jeg også ha nære venninner på jobb, som jeg også møter på fremtiden. Om man har behov for å dele ting som kan skade deg om det blir delt med kollegaer forstår jeg at man har behov for å styre unna. Anonymkode: 5f057...c63
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #16 Skrevet 25. januar 2023 Jobb er en viktig sosialiseringsarena for de fleste og det er veldig normalt å få venner der. For de aller fleste er dette også helt uproblematisk. Anonymkode: aa507...42b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #17 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Mange av mine beste venninner er tidligere, og noen nåværende, kollegaer. Ofte har man lik bakgrunn og er like også på andre måter når man velger samme arbeidsplass, så har mye mer til felles med disse enn mange av barndomsvenninnene mine. At dette er ei god venninne er imidlertid en helt annen diskusjon. Fra mine nærmeste har jeg aldri opplevd annet enn gjensidig støtte. Men samtidig, mulig hun bare er litt sosialt klossete, og desperat etter venner. Anonymkode: 5f057...c63 Samme her. 3 av mine beste venner er kollegaer Anonymkode: 4fa06...c76
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #18 Skrevet 25. januar 2023 Jeg holder med vilje en viss distanse. For de som kan virke som gode venner på pauserommet kan overse deg når de treffer deg utenom. Anonymkode: 22958...da2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå