Gå til innhold

Burde folk som ikke får barn, betale mer skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som eldrebølgen skyller over oss….

Mennesker som velger å ikke få barn, burde de forvente å få like mye igjen av velferdsstaten som de som får barn? Det finnes ikke nok hender til å ta vare på alle eldre fremover.

Dette gjelder så klart ikke ufrivillig barnløse. 

Eventuelt burde man få skattelette for hvert barn man setter til verden? 

Anonymkode: 37f79...e27

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nysådd skrev (Akkurat nå):

De som ikke har barn har vel som regel hentet mindre ut fra velferdsstaten også, så jeg vil tro det jevner seg ut. Ingen barnetrygd, ingen foreldrepermisjon, ingen syke barn-dager, ingen barnehageplass osv.

Ikke sant???

Tåpelig innlegg fra TS

Anonymkode: a0ded...cee

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, det bør være så likt som mulig. Sett heller opp igjen støtten til enslige forsørgere, fjern barnetrygd og gi heller skattefradrag. Øk barnestøtten for folk på AAP og arbl trygd. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Nysådd skrev (1 minutt siden):

De som ikke har barn har vel som regel hentet mindre ut fra velferdsstaten også, så jeg vil tro det jevner seg ut. Ingen barnetrygd, ingen foreldrepermisjon, ingen syke barn-dager, ingen barnehageplass osv.

Og ingen fremtid. Ingen barn som vokser opp til å bli statsministere eller vaskepersonell.

Anonymkode: db890...57a

• Liker 2
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Nei, det bør være så likt som mulig. Sett heller opp igjen støtten til enslige forsørgere, fjern barnetrygd og gi heller skattefradrag. Øk barnestøtten for folk på AAP og arbl trygd. 

Barnetrygden burde vært på 5000 per barn OG behovsprøvd.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mennesker som velger å ikke få barn, burde de forvente å få like mye igjen av velferdsstaten som de som får barn? Det finnes ikke nok hender til å ta vare på alle eldre fremover.

Hvordan ser du for deg at Skatteetaten skal klare å differensiere dette?? Likt for kvinner og menn? Hva med de som vil få få barn, men ikke finner noen få få de med, slik som incels? Hva med sæd og eggdonorer? 

Anonymkode: 74f68...d40

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Flott at man allerede får det da 🙂

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skrevet

Første året i barnehagen alene tapper en kommune med rundt 100'000kr i kostnader for barnepass. Så 4 år i barnehage og ytterligere 12 år med skolegang, gratis helse og tannlege setter en barnefamilie i kraftig minus i regnskapet. 

Og så kan man risikere at det blir uføretrygd når skolegang er over...

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og ingen fremtid. Ingen barn som vokser opp til å bli statsministere eller vaskepersonell.

Ingen fremtid? I alle dager. De fleste får vel ikke barn for å være greie med de som ikke har det, men fordi de har lyst. Er så teit å sette grupper opp mot hverandre sånn. Hva om mitt bidrag er en arving som flytter til utlandet og blir der, da bidrar jo ikke vedkommende i det norske samfunnet når jeg blir gammel og grå. Skal jeg da bli fratatt rett til eldreomsorg, betale mer i skatt for ikke å ha klart å holde barnet mitt innenlands, eller hva? Hva om barnet går på Nav hele livet og aldri vil kunne bidra med noe som helst i verken arbeidsytelse eller skatteinnbetalinger?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da hadde jeg sluttet i jobb, hadde vært rene luksusen hos oss da 🙂

• Nyttig 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 11.06):

Enklere å gjennomføre det jeg foreslo. 

Skrevet
On 1/24/2023 at 11:02 AM, AnonymBruker said:

For gjøre som i Ungarn; mødre med minst fire barn slipper inntektsskatt, livet ut.

Gjest Adobyen
Skrevet

Satt litt på spissen og ikke vondt ment, bare en litt artig observasjon:

Kvinneguiden sier seg selv imot igjen og igjen.  I tråder hvor uføretrygdede med dårlig råd skriver om barn, så blir de tynet av  kommentarer om at uføre ikke burde få barn.  Alenemødre må ikke spre bena og presse ut unge etter unge og tro at samfunnet betaler.  Det er rett og slett ganske stygge kommentarer og hets.

Norge og resten av verden mangler ikke barn, og det er mange barn som trenger hjelp til å vokse opp.  KG liker ikke at innvandrerfamilier får flere barn. Da er det våre skattepenger og velferdsordninger som brukes feil. 
Så klages det på at kvinner får for få barn og frivillig barnløse er egoister.  Alderen på førstegangsfødende er høyere enn før, mange over 35.  Det er klart at tiden går når man skal rekke 7 års høyere utdannelse, få seg høy stilling, nedbetalt bolig, biler, forsikringer i hodet og ræva, og penger i sekk og binge, før man får barn.

Og til slutt har jeg også notert meg at det er komplisert når det ytre er kjempeviktig, så mor må være tynn, rik, tjene en million, trene 7 dager i uka, være moteriktig kledt og stylet for å se ung ut når hun kjører barna til og fra fritidsaktiviteter og jobber dugnad.  Når kvelden kommer, den hjemmelagde maten er spist og ryddet bort, huset skinner og hun likeså, så er det heftig sex frem til minsten våkner kl fire.

Er det rart at fødselstallet går ned?

Jeg vil ikke sponse dette rotteracet med høyere skatt fordi jeg ikke har barn.

Skrevet

Skulle betalt mindre skatt når man ikke har barn.

• Liker 12
Skrevet

Nei, de som får barn er jo også den største utgiften og bruker mest fra fellesskapet, så det gjevner seg ut.

Du tenker svært lite moralsk også. "Enten risiker kroppen, helsa og livet for å få et barn du ikke vil ha og få dårlige økonomi, eller bestem over din egen kropp og underliv og bli straffet økonomisk for det".

Anonymkode: ff7be...67f

• Liker 2
Skrevet
svartkatt skrev (33 minutter siden):

Skulle betalt mindre skatt når man ikke har barn.

Regnestykket hadde nok støttet dette ja. Samt at de uten barn setter mindre miljøavtrykk på jorden, som skulle gitt en ekstra bonus pr barn man ikke får.

Anonymkode: e2ff7...80d

• Liker 5
Skrevet

Men får jo så og si skattelette av å ha barn, for eksempel fradrag for kostnad ved barnepass. I tillegg får man dekket store deler av barnehagekostnaden, man får gratis skole til barna, helsehjelp, gratis tannlege osv. De som ikke får barn er de som får minst.

Anonymkode: c39ef...166

Skrevet

Ja, hvis de barnerike vil lage et poeng ut av at barna er satt til verden for å sørge for alderdommen til foreldrene. 

Gjetter ts er mann🙂

Anonymkode: 08836...052

Skrevet

TS, tenker du at folk som får syke og pleietrengende barn skal betale mer i skatt også da, eller? Ser du på som barn slaver som er født for å arbeide, eller hva tenkte du egentlig her? 🤦‍♀️

Anonymkode: 9be63...4b4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...