Gå til innhold

Katt nummer 2

Gjest KATTAstrofe

Anbefalte innlegg

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vi har en kattunge på snart 6 måneder som vi foreløbig bare har inne (vi bor ikke ideellt til for utekatter). Vi har lenge tenkt på å få en katt til slik at hun kan ha litt selskap om dagene. Hva passer best sammen? To hunkatter eller en av hver? Vi har en hunkatt fra før, og hun er litt sær. Vi kommer selvsagt til å sterilisere/kastrere begge kattene.

Er det forskjell på kjønnene når det gjelder renslighet? Må de ha hver sin kattedo eller er det vanlig at de har en felles?

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med hunnkatter så det skal jeg ikke uttale meg om.

Jeg har to hannkatter og de har èn do.

Mine er ikke spesielt gode venner, men de aksepterer hverandre.

Mine er også sære hver på sin måte, her er det den yngste katten som er sjefen, den eldste katten er mer underdanig av type, mens minstemann er hissig og bestemt.

Jeg merker litt sjalusi fra den yngste, men jeg fordeler oppmerksomheten likt mellom de to uavhengig av hvem som maser mest.

På mine var det mye fresing og knurring de første dagene, men iløpet av få dager aksepterte de hverandre.

Naboen min har en voksen hunnkatt og to små kattungejenter, og der tåler ikke den voksne hunnkatten kattungene.

Slikt kan jo gå seg til etterhvert.

Det er jo en omstilling for katten du har fra før også å få en konkurrent, så det kan nok ta litt tid før den syns det er helt OK.

Så lenge begge er kastrert/sterilisert tror jeg ikke kjønnet spiller så stor rolle, men siden du allerede har èn hunnkatt innbiller jeg meg at jeg ville skaffet meg en til av samme kjønn.

Det var iallefall det jeg gjorde da jeg skulle ha katt nr to, men det kan godt være det hadde gått like greit om jeg skaffet meg en hunnkatt.

Skrevet

Hei!

Flott at du vil ha en liten venn til pusen din, det blir den sikkert veldig glad for!

Jeg har to hunkatter på 3 og 1.5 år. Den eldste er godt dressert, dvs hun gjør ikke ting hun vet hun ikke har lov til, og prøver for sitt liv å lære opp den andre lille rakkeren. Uten hell, dessverre :ler:

Den eldste var veldig kosete før vi fikk den yngste, men nå er den eldste litt mer reservert, hun har en lekekamerat!

Kattene våre har hver sine spesialiteter, og er like forskjellige som et esel og en hund. Men likevel tror jeg at om den ene hadde gått bort, ville den andre gått bort like etter, fordi de er veldig avhengige av hverandre.

Jeg tror jeg ville anbefalt en hunkatt til, men jeg tror det kan gå like greit å ha en av hver (det har mamma, men de er utekatter som ikke liker å være ute!)

Steriliser hunkatten (løpetid er et helvete, det har jeg nettopp fått erfare, fordi jeg tenkte at neida.. siden det er innekatter, trenger vel ikke den yngste å bli sterilisert)

og kastrer/steriliser han/hun katten du får deg.

Ha to kattedoer i starten, går de ikke overens så vil de ikke gå på samme toalett.

Husk på introdusksjonen av kattene! Hvordan du introduserer de for hverandre tror jeg er kjempeviktig i forhold til hvordan de aksepterer hverandre. Ikke la den nye bare buse inn, introduser de steg for steg, og la den nye få utforske litt i ro og fred.

Lykke til med anskaffelse av ny kattepus :)

Gjest Betty Boop
Skrevet

Vi har tidligere hatt to hunnkatter. Den eldste hadde noen år på baken da den nye kattungen kom i huset. Kattungen var døv og fryktelig avhenging av nærhet. Måtte sove helt opp i halsgropen de første nettene ellers skrek hun. Hun tydde snart til den gamle jomfruen vi hadde i huset fra før, men hun var svært lite interessert. Morsinstinkter var fullstendig fraværende. Når kattungen løp etter henne og maste som verst, parkerte hun ganske enkelt den brede baken sin oppå hele kattungen. Den eldste var da en smule overvektig. Men de fant da sin egen rytme etter hvert og ble svært avhengig av hverandres selskap.

Den eldste av kattene gikk på pillen. Hun fikk etter hvert kreft og ble avlivet.

Noen år senere tok vi inn en omplassert hannkatt på to år, vi hadde da en hunnkatt på to år fra før. Hun var halvparten så stor som han og helt sjef. Hun satte svært liten pris på å få ham i huset. Men det var en svært intelligent hannkatt vi fikk inn. Han holdt seg på behørig avstand til hun aksepterte ham. Nå lusker de på hverandre, angriper hverandre og leker og slåss til alle døgnets tider. Fra tid til annet bestemmer han seg for at soveplassen hennes ser bedre ut enn hans, da hopper han opp og vasker henne til hun blir irritert og går sin vei.

Det er virkelig mye underholdning i å studere disse dyrene. :)

Skrevet

Betty Boop: så hyggelig historie om kattene dine :)

Katter finner som regel ut av det med hverandre, de trenger bare ofte ganske lang tid. Man må altså ha tolmodighet når man får seg katt nr to.

Kjønn spiller ingen rolle slik noen her nevnte. Viktig å kastrere. Som Betty Boop nevnte fører p-piller til kreft, dessuten kan p-piller påvirke humøret til katten og gjøre henne mindre hyggelig overfor andre katter. Ukastrerte katter er generelt mindre hyggelige mot andre katter, det kan ende i slagmål: hannkatter vil jo da ha det kjente hormonet testosteron i seg som fører til aggresivitet (bare tenk på oss mennesker..). Og dere har sikkert hørt uttrykket cat-fight? Jeg har sett flere eksempler på hvorfor dette er så beskrivende uttrykk: to ukastrerte hunnkatter går sjelden bra sammen.

Men altså å ha to katter sammen uavhengig av hvilket kjønn de er går helt fint, så framt begge katter er kastrert. Husk å gi gamle pusen masse oppmerksomhet når den nye kommer i hus, så den ikke blir sjalu og føler rangen sin utfordret av nykomlingen. Lykke til med katt nr to :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

En hunn og en hann vil lettere gå sammen, fordi det er naturlig for katter å ha overlappende territorie med det motsatte kjønnet når de lever ute. To katter av samme kjønn vil oppfatte hverandre som en rival i utgangspunktet, men også de venner seg fint til hverandre hvis de får litt tid på seg. Nå er katten din nokså ung, så den vil nok tilpasse seg alle nykommere nokså fort, før kattene er blitt kjønnsmodne er de ikke like grinete på rivalisering osv.

Kastrering har etter min erfaring mindre med saken å gjøre enn hver enkelt katts personlighet. Her i huset er det gamlemor som er sterilisert som er mest kritisk og fiendtlig ovenfor nykommere, mens datteren hennes som ikke er sterilisert enda er snill og vennlig. Og den vennligste av alle er den ukastrerte hannkatten min, som bare slåss med fremmede hannkatter dersom han må...

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Takk for fine tilbakemeldinger :)

En hunn og en hann vil lettere gå sammen, fordi det er naturlig for katter å ha overlappende territorie med det motsatte kjønnet når de lever ute. To katter av samme kjønn vil oppfatte hverandre som en rival i utgangspunktet, men også de venner seg fint til hverandre hvis de får litt tid på seg. Nå er katten din nokså ung, så den vil nok tilpasse seg alle nykommere nokså fort, før kattene er blitt kjønnsmodne er de ikke like grinete på rivalisering osv.

Jeg har tenkt litt på dette du skriver her, men har lest så mye om hankatter som går rundt i huset og skvetter både her og der. Det orker jeg bare ikke. Har jo etterhvert tenkt å la de få bli utekatter, når vi finner et bedre sted å bo, så de gjør vel fra seg ute da.

Tror nok vi går for en hunkatt. Gleder oss masse, moren til disse kattungene har verdens beste lynne :) Den katten vi har var ikke vant til kos, var redd og hadde sår på kroppen da vi fikk henne, stakkar. Nå er hun tillitsfull til oss og elsker kos, men skeptisk når vi har besøk.

Gjest Betty Boop
Skrevet
Takk for fine tilbakemeldinger :)

Jeg har tenkt litt på dette du skriver her, men har lest så mye om hankatter som går rundt i huset og skvetter både her og der. Det orker jeg bare ikke. Har jo etterhvert tenkt å la de få bli utekatter, når vi finner et bedre sted å bo, så de gjør vel fra seg ute da.

Tror nok vi går for en hunkatt. Gleder oss masse, moren til disse kattungene har verdens beste lynne :) Den katten vi har var ikke vant til kos, var redd og hadde sår på kroppen da vi fikk henne, stakkar. Nå er hun tillitsfull til oss og elsker kos, men skeptisk når vi har besøk.

Vi har hatt en hannkatt, utekatt som ikke var kastrert, den skvettet inne. Den hannkatten vi har nå gjør aldri det. Derimot har vi nå en hunnkatt, innekatt som ikke er kastrert, hun skvetter rundt omkring.

Skrevet

Har ikke hatt innekatt, men svarer likevel.

En hannkatt er det beste. To hunnkatter går bare og glaner på hverandre og er mer overlegne, mens en hann og en hunn prøver så godt de kan og går bedre overens.

Du skrev at du skulle kastrere dem. Det har jeg ingen erfaring med. Jeg hadde en hannkatte en gang, men han var steril, var født slik. Grunnen til at jeg vet det er enkel. Pusi ble aldri gravid uansett om "vi tok dem på fersken".

OM han passa på henne, ja til de grader...

Det ble kattunger en gang, pusi var utro (da hun rømte) - MEN, selvsagt - min katt, hannen passa kattungene som om de var hansa øl...

Gjest Betty Boop
Skrevet
Det ble kattunger en gang, pusi var utro (da hun rømte) - MEN, selvsagt - min katt, hannen passa kattungene som om de var hansa øl...

:ler::ler::ler:

Skrevet

Uansett hvilket kjønn du velger, vær så snill å kastrer/steriliser begge to! Jeg har jobbet som frivillig i dyrebeskyttelsen og vet så altfor godt hvor mange uønskede katter det finnes i denne verden. Som et resultat av det sitter vi med fem stykker hjemme, og det blir sikkert flere med tiden... Jeg skulle også ønske at flere adopterte katter fra omplasseringsorganisasjoner, de har katter i alle aldersgrupper der.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har én av hver, hadde først en hannkatt og fikk en hunnkatt etterpå. De bruker samme do og samme matfat. De ligger til og med i samme reisebur når vi kjører bil. De er stort sett gode venner som koser og leker sammen, i blant blir de lei hverandre og unngår hverandre noen timer, før alt er fryd og gammen igjen.

Jeg synes det er mye lettere å ha to katter enn én (den første var veldig krevende som alene katt), og gledene er fler! :) Dessuten ser jeg at de trives veldig godt med å være to.

Lykke til :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet
Uansett hvilket kjønn du velger, vær så snill å kastrer/steriliser begge to! Jeg har jobbet som frivillig i dyrebeskyttelsen og vet så altfor godt hvor mange uønskede katter det finnes i denne verden. Som et resultat av det sitter vi med fem stykker hjemme, og det blir sikkert flere med tiden... Jeg skulle også ønske at flere adopterte katter fra omplasseringsorganisasjoner, de har katter i alle aldersgrupper der.

Lykke til!

Selvsagt skal vi kastrere/sterilisere begge to, det skrev jeg allerede i hovedinnlegget mitt. Kattunger er kjempesøte, men det er altfor mange av dem som aldri får noe hjem. Dette er også årsaken til at vi ikke vil ha rasekatt.

Skrevet

Ikke for å lage rot i tråden, men bare et lite kjapt svar til gjesten som anbefaler alle å ta inn katter fra f.eks DOOA: Ja, det er kjempeflott at det finnes et slikt senter, og jeg håper at så mange som mulig skaffer seg katt derfra. Dessverre så krever de at kattene skal kunne være ute, og det ødelegger for de så alt for mange av oss som bor i bygårder, uten mulighet til å ha utekatt.

Jeg fikk i allefall blankt nei da jeg sa at jeg kunne tenke meg katt fra de. Ingen utegang, ingen katt.

Kattastrofe: Lykke til med valgete av et nytt familiemedlem!

Du skal se det ordner seg for snill jenter ;)

Skrevet
Jeg fikk i allefall blankt nei da jeg sa at jeg kunne tenke meg katt fra de. Ingen utegang, ingen katt.

Det går an å få innekatt fra dyrebeskyttelsen også, men viss det er en katt som har vært ute tidligere vil de helst omplassere til et hjem med utemuligheter.... Det er jo fordi en katt som har vært ute mest sannsynlig vil mistrives med å bare være inne.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Det går an å få innekatt fra dyrebeskyttelsen også, men viss det er en katt som har vært ute tidligere vil de helst omplassere til et hjem med utemuligheter.... Det er jo fordi en katt som har vært ute mest sannsynlig vil mistrives med å bare være inne.

Jeg husker ikke om det er DB eller FOD men en av dem omplasserer kun utekatter, uansett hvor de har vært tidligere, fordi de går i utegård når de er hos dem. Men noen steder har de en "innekatt-liste" over katter som er inne og hos den tidligere eieren sin helt frem til de skal omplasseres, og kan formidle kontakt med en av disse.

Skrevet

Vi hadde to hunnkatter, og (mor og datter) det gikk veldig fint

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...