AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Hei, har en finansiering på 6 millioner til å kjøpe bolig for, og skal kjøpe i Oslo, har fulgt med på markedet og ser at det helt klart går helt ift januar 2022, i hvertfall når man justerer for inflasjonen, unntaket er kanskje Frogner da. Jeg er veldig utålmodig etter å få kjøpt nå, men vil kjøpe på bunn. Det er varslet enda en ny renteøkning i mars, og den vil jeg i hvertfall vente på.... Hva tror folk er lurest her, å vente eller å slå til? Er det eventuelt best å vente til sommeren/våren? Anonymkode: b2c40...954
Bombasi Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 (endret) Markedet tar seg alltid opp rundt sommeren/våren, så tror ikke det er lurt å vente til da hvis du har noe du er interessert i nå. En bunn klarer du aldri å beregne, for du vet ikke hva som er topp og bunn. Særlig ikke i disse tider. Kanskje er det dumt å kjøpe nå, men kanskje er det enda dummere å vente til sommeren eller neste vinter. Vi aner ikke, så hvordan timingen din blir er umulig å si uansett. Timing handler mer om flaks. Dessuten så kan gjerne boligmarkedet falle på "papiret", men det hjelper lite hvis den boligen du ønsker å kjøpe kommer i en budrunde - noe du igjen aldri klarer å forutse, uansett hvordan prisene ligger an mot bunnen utifra papirene. Jeg ville gått inn i markedet nå hvis jeg hadde mulighet til det. Et boligkjøp er uansett en langtidsinvestering du skal ha i kanskje 10-20-40-60 år fremover, så om du sparer 100 000 - 200 000 nå eller ikke utgjør svært lite både økonomisk og emosjonelt. Boligen vil uansett stige i verdi i årene fremover, og å vente på bunnen kan gjøre at du taper langsiktig. Igjen, vanskelig å si. Endret 24. januar 2023 av Bombasi 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Vente. Kommer en finanskrise. Europa kjører seg stadig ned i grøfta når det gjelder industri, og det vil skape en kjedereaksjon. Spørsmålet er bare når. Anonymkode: 9d42c...82c 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hei, har en finansiering på 6 millioner til å kjøpe bolig for, og skal kjøpe i Oslo, har fulgt med på markedet og ser at det helt klart går helt ift januar 2022, i hvertfall når man justerer for inflasjonen, unntaket er kanskje Frogner da. Jeg er veldig utålmodig etter å få kjøpt nå, men vil kjøpe på bunn. Det er varslet enda en ny renteøkning i mars, og den vil jeg i hvertfall vente på.... Hva tror folk er lurest her, å vente eller å slå til? Er det eventuelt best å vente til sommeren/våren? Anonymkode: b2c40...954 Det minst gunstige er og sitte å vente på "bunn". Ingen vil kunne si om den kommer eller når den kommer og hva man evt taper på å ikke eie i den tid. Vente på renteheving er jo også ganske risky, først nå ser vi litt antydning til reaksjon på de som har vært. I tillegg må du jo kalkulere inn tiden det tar fra renteheving til evt varsling og gjennomføring fra bankene sin side, og ikke minst hva det vil utgjøre for deg også. Anonymkode: bedf0...2a9 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Masse lykke til med å spekulere i boligmarkedet 😂 Anonymkode: d3f81...0c3 3
Badebuksa2.0 Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 Ville definitivt ikke tatt opp boliglån i 2023.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 Alle ba oss vente i 2008, da var det nedgang. Vi kjøpte, og solgte få år etterpå til det dobbelte. Ingen kan time markedet. Man går inn på et tidspunkt, og så lenge man planlegger å være i markedet er det ganske irrelevant når. Om man skal kjøpe seg videre opp, noe de fleste boligkjøpere ønsker, bør man jo egentlig krysse fingrene for at markedet går ned. Anonymkode: f6681...95c 2
Badebuksa2.0 Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle ba oss vente i 2008, da var det nedgang. Vi kjøpte, og solgte få år etterpå til det dobbelte. Ingen kan time markedet. Man går inn på et tidspunkt, og så lenge man planlegger å være i markedet er det ganske irrelevant når. Om man skal kjøpe seg videre opp, noe de fleste boligkjøpere ønsker, bør man jo egentlig krysse fingrene for at markedet går ned. Anonymkode: f6681...95c Men én ting er sikkert og det er at 2008 ikke er 2023. Det kommer et krasj veldig snart. Best å ikke sitte med lån
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Du burde kjøpt i skiftet november/desember. Kjenner to par som kjøpte da, begge til 100-300k under prisantydning, det ene paret for prisantydning under "nypris" tilogmed. De jeg kjenner som er på utkikk nå sier det er meget hett igjen, særlig i prissiktet 5-6 mill. i Oslo innenfor Ring 3. Anonymkode: 90fad...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 Badebuksa2.0 skrev (2 timer siden): Men én ting er sikkert og det er at 2008 ikke er 2023. Det kommer et krasj veldig snart. Best å ikke sitte med lån Og en ting er også sikkert. At det sa de også i 2008. Og flere andre ganger gjennom alle de årene jeg har vært boligeier. Anonymkode: f6681...95c 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 2 hours ago, Badebuksa2.0 said: Men én ting er sikkert og det er at 2008 ikke er 2023. Det kommer et krasj veldig snart. Best å ikke sitte med lån Hva er det du mener kommer til å skje da da, for de som sitter med lån? Anonymkode: b5b7d...b7b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 Om drømmeboligen dukker opp vil jeg lagt inn bud nå, det hjelper ikkje at prisen er laver om du ikkje får det du vil ha. Anonymkode: 75fe5...6ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå