AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Jeg er fostermor (familiær plassering) til en ungdom på 15 år. Vi har normalt god kommunikasjon, der vi har snakket mye om åpenhet og ærlighet. Jeg forstår at det helt sikkert er en del ting som 15 åringen ikke forteller meg, og ikke er hen flink å lyve så de gangene det har skjedd så har jeg gjort det klart at jeg misliker det. Ungdommen hadde vært på besøk hos venner forrige helg, og da jeg plukka hen opp, syntes jeg det lukta røyk. Da jeg spurte om det, så var forklaringa at storesøster til vennen røyker. Jeg er av mange grunner negativ til røyk: Min forelder døde av lungekreft for kort tid siden, av åpenbare helsemessige grunner generelt, men også fordi det er en stor migrenetrigger hos meg. Dette vet 15 åringen svært godt. Vel, i dag når jeg måtte ordne rommet litt fordi vi får en snekker som må inn der, så lukta jeg «sur» røyk. Lokaliserte pakken lett. Jeg må selvfølgelig snakke med hen om dette etter skolen i dag. Jeg har tidligere sagt at jeg kommer til å betale førerkort dersom hen holder seg unna å røyke. Dette er noe som tilsynelatende har vært viktig for, men det virker jo ikke slik nå. Noen råd om hvordan jeg går frem? Anonymkode: 26e18...4f5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Da må du jo holde det du sa. Siden ungdommen røyker så blir det ikke lappen. Anonymkode: 810e5...9a5 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da må du jo holde det du sa. Siden ungdommen røyker så blir det ikke lappen. Anonymkode: 810e5...9a5 Ja det har jeg tenkt. Men må spørre om dette er noe fast eller et engangskjøp. Det er så merkelig, for hen har gitt uttrykk for å mislike røyk, da det under oppvekst var ekkelt å lukte vondt på skolen da mor røkte inne hjemme. Men det er kanskje større sjans for å gjøre sånt når man er utsatt for det som barn. Jeg tenker også at lommepenger jeg gir ikke skal gå til å kjøpe røyk. Da blir det ingen lommepenger, eller kvittering på alt av bruk. Og blir det for strengt med husarrest, tro? 🤔 Jeg tenker at en av mine oppgaver er å påse at mitt fosterbarn ikke gjør noe som kan skade eller gi sykdom, og røyking er en av de, så lenge hen bor hos meg. TS Anonymkode: 26e18...4f5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er fostermor (familiær plassering) til en ungdom på 15 år. Vi har normalt god kommunikasjon, der vi har snakket mye om åpenhet og ærlighet. Jeg forstår at det helt sikkert er en del ting som 15 åringen ikke forteller meg, og ikke er hen flink å lyve så de gangene det har skjedd så har jeg gjort det klart at jeg misliker det. Ungdommen hadde vært på besøk hos venner forrige helg, og da jeg plukka hen opp, syntes jeg det lukta røyk. Da jeg spurte om det, så var forklaringa at storesøster til vennen røyker. Jeg er av mange grunner negativ til røyk: Min forelder døde av lungekreft for kort tid siden, av åpenbare helsemessige grunner generelt, men også fordi det er en stor migrenetrigger hos meg. Dette vet 15 åringen svært godt. Vel, i dag når jeg måtte ordne rommet litt fordi vi får en snekker som må inn der, så lukta jeg «sur» røyk. Lokaliserte pakken lett. Jeg må selvfølgelig snakke med hen om dette etter skolen i dag. Jeg har tidligere sagt at jeg kommer til å betale førerkort dersom hen holder seg unna å røyke. Dette er noe som tilsynelatende har vært viktig for, men det virker jo ikke slik nå. Noen råd om hvordan jeg går frem? Anonymkode: 26e18...4f5 Med en gang jeg leste "hen" gadd jeg ikke lese mer. Anonymkode: 90f1b...78f 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Ville bare latt vær å gitt barnet lommepenger en periode. Anonymkode: d32b2...efc
I.I.Rasta Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 Jeg har selv tenåring, og jeg har vært tenåringen.. Jeg tenker at det er viktig å gi litt rom. Vår sønn har vi også tatt i å røyke, vi ga klart utrykk for hvor vi sto i saken, og at vi var skuffet over hans valg. Vi ga også utrykk for at vi var skuffet over denne hendelsen, ikke han som person og alt han gjør. Erfaring viser at ungdommen er gjerne litt mer sår og skamfull enn man tror. Vi justerte ned ukelønn til under prisen av ei røykpakke. Så snakket om hvorfor uten å være fordømmende, de er i utvikling, de gjør feil, vår jobb er å hjelpe de til å ta gode valg, ikke straffe dem ihjel. 4
Stormur Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 Ville spurt ungdommen selv. Hva synest du vi skal gjøre med dette? Få til en dialog. følg opp konsekvensene. Kanskje hen har det vanskelig, ikke skyv barnet fra deg. 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Jeg tenker at det å bli streng ikke er veldig forebyggende, men vil være med på å drive en kile ned i deres relasjon. Hva med å møte barnet med åpenhet? "Jeg forstår at du røyker. Jeg fant en røykpakke på rommet ditt" og så venter du på barnets svar. Gjenta gjerne det barnet sier "jaha, så du røyker ikke fast nei" Ikke sinne, ikke trusler. Anonymkode: 59135...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Med en gang jeg leste "hen" gadd jeg ikke lese mer. Anonymkode: 90f1b...78f Men likevel tok du deg tid til å svare. Jeg liker ikke å bruke hen, men jeg vet at ungdommen vet at jeg bruker Kvinneguiden for råd og inspirasjon. Så orker ikke å skrive kjønn. Anonymkode: 26e18...4f5 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men likevel tok du deg tid til å svare. Jeg liker ikke å bruke hen, men jeg vet at ungdommen vet at jeg bruker Kvinneguiden for råd og inspirasjon. Så orker ikke å skrive kjønn. Anonymkode: 26e18...4f5 Du er anonym bruker og er redd for at det er avslørende om du skriver kjønn i innlegget? Du tenker at det ikke er relevant hvilket kjønn ungdommen er? Anonymkode: 93e7f...d1c 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du er anonym bruker og er redd for at det er avslørende om du skriver kjønn i innlegget? Du tenker at det ikke er relevant hvilket kjønn ungdommen er? Anonymkode: 93e7f...d1c Vær så snill da. Hvorfor orker du å bruke tid på dette. Om du ikke skal svare saklig på et innlegg, hvorfor henge deg opp i sånt? Hva gir det deg? Er da mange som både er anonyme og anonymiserer innlegg i hele forumet. Anonymkode: 26e18...4f5 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 Stormur skrev (1 time siden): Ville spurt ungdommen selv. Hva synest du vi skal gjøre med dette? Få til en dialog. følg opp konsekvensene. Kanskje hen har det vanskelig, ikke skyv barnet fra deg. Ja hen har det vanskelig. Lite tvil om det. Men ja, skal spørre. Takk for innspill. TS Anonymkode: 26e18...4f5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 Ville ikke gjort så mye med det . Tatt en prat og ferdig med det Anonymkode: fab2e...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 Jeg hadde nok sagt noe ala dette: Så lenge du bor her hjemme så skal du respektere at det er røykeforbud her og at jeg helst ser at du unngår å røyke selv pga faren for å utvikle sykdommer og tar hensyn til at jeg/vi ikke ønsker denne sure vonde lukta i vårt hjem. Når du en dag flytter hjemmefra for å bo for deg selv så bestemmer du selv over hele ditt liv og om du vil røyke, (men selv da, om du leier en bolig, så kan du ikke røyke inne) inntil da er det våre regler angående røyking (og andre rusmidler) i vårt hjem som gjelder. Det gjelder oss alle som bor her. Anonymkode: f41ea...766 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg hadde nok sagt noe ala dette: Så lenge du bor her hjemme så skal du respektere at det er røykeforbud her og at jeg helst ser at du unngår å røyke selv pga faren for å utvikle sykdommer og tar hensyn til at jeg/vi ikke ønsker denne sure vonde lukta i vårt hjem. Når du en dag flytter hjemmefra for å bo for deg selv så bestemmer du selv over hele ditt liv og om du vil røyke, (men selv da, om du leier en bolig, så kan du ikke røyke inne) inntil da er det våre regler angående røyking (og andre rusmidler) i vårt hjem som gjelder. Det gjelder oss alle som bor her. Anonymkode: f41ea...766 Er røyk et rusmiddel plutselig? Men til TS, er det verdens undergang om hun røyker litt? Tenker det er lite å bry seg om, for 25 år siden røykte nesten alle 15 åringer, og fortsatt gjør altså noen det. Anonymkode: 5b206...96b
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #17 Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 9.37): Jeg er fostermor (familiær plassering) til en ungdom på 15 år. Vi har normalt god kommunikasjon, der vi har snakket mye om åpenhet og ærlighet. Jeg forstår at det helt sikkert er en del ting som 15 åringen ikke forteller meg, og ikke er hen flink å lyve så de gangene det har skjedd så har jeg gjort det klart at jeg misliker det. Ungdommen hadde vært på besøk hos venner forrige helg, og da jeg plukka hen opp, syntes jeg det lukta røyk. Da jeg spurte om det, så var forklaringa at storesøster til vennen røyker. Jeg er av mange grunner negativ til røyk: Min forelder døde av lungekreft for kort tid siden, av åpenbare helsemessige grunner generelt, men også fordi det er en stor migrenetrigger hos meg. Dette vet 15 åringen svært godt. Vel, i dag når jeg måtte ordne rommet litt fordi vi får en snekker som må inn der, så lukta jeg «sur» røyk. Lokaliserte pakken lett. Jeg må selvfølgelig snakke med hen om dette etter skolen i dag. Jeg har tidligere sagt at jeg kommer til å betale førerkort dersom hen holder seg unna å røyke. Dette er noe som tilsynelatende har vært viktig for, men det virker jo ikke slik nå. Noen råd om hvordan jeg går frem? Anonymkode: 26e18...4f5 Når jeg mistenkte at min datter hadde begynt å røyke for noen år siden spurte jeg bare om hun ble med ut å tok en røyk. Trodde sikkert jeg mente at hun skulle stå å prate mens jeg røykte, men jeg åpnet pakka og holdt den mot henne og sa jeg vet at du har begynt å røyke. Hun ble paff men tok da en røyk og vi diskuterte alle «fordeler» og ulemper med å røyke. Jeg sa jeg var veldig skuffet og håpet hun skulle slutte, ikke noe hun trengte bestemme seg for nå men tenke nøye gjennom det og hvis hun sluttet skulle hun få 20 000kr av meg. Hun røykte vel i noen mnd etter dette til sommeren var over, og vi hadde mange koselige røykepauser/stunder der vi kom nær hverandre og fikk et veldig fint forhold før hun valgte å slutte:) Vinn vinn vinn👍 Anonymkode: 5b206...96b 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #18 Skrevet 27. januar 2023 Jeg ble tatt for røyking i den alderen. Min far var dømmende, bastant og kom med jevnlige trussellignende utsagn om hvis jeg ikke sluttet. Som en litt misforstått og opportunistisk tenåring, ville jeg på trass fortsette å røyke bare fordi jeg kunne. Min mor derimot sa at hun visste men ikke kunne nekte meg. Hun inviterte til en samtale jeg følte det trygt å være ærlig i. Hun snakket helse og økonomi, og lot meg selv regne ut hvor mye penger jeg ble å bruke på røyk hver måned og år, hvis jeg valgte å fortsette. Jeg jobbet og tjente egne penger. Jeg gikk rundt i huset noen minutter å pustet gjennom et sugerør for å kjenne hvordan kols kjentes ut.Fikk tydelig beskjed at fram til jeg var 18 skulle hun ikke under noen omstendigheter se at jeg røykte. Det var aldri noe mas om det fra hennes side, men mye av spenningen forsvant og det var ikke kult lenger. (Begynte så på videregående, oppdaget styrketrening og sluttet helt selv.) Anonymkode: 9a9bf...826 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå