AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Ser at de fleste feirer familiebursdag fra barnet er 1 år. Men når er det mest vanlig å begynne å feire med barn fra barnehagen, barn fra skolen/ venner? Er det for eksempel vanlig at en hel barnehageavdeling (16 stk) inviteres til 4års dag? Og hvordan foregår egentlig feiringen da? Da må man kanskje regne med at alle har med en foreldrene, så man må ha plass til over 30 gjester der man bor 😱 Anonymkode: adb2f...40e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Vi begynte til 4-årsdagen. Inviterte tre andre. To fra barnehagen og en nabojente. Tror bare det hadde blitt kaos med så mange gjester når de er så små. Vi fulgte anbefalingen om like mange gjester som barnet fylte år. Fungerte veldig fint her. Anonymkode: d5e87...b50 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ser at de fleste feirer familiebursdag fra barnet er 1 år. Men når er det mest vanlig å begynne å feire med barn fra barnehagen, barn fra skolen/ venner? Er det for eksempel vanlig at en hel barnehageavdeling (16 stk) inviteres til 4års dag? Og hvordan foregår egentlig feiringen da? Da må man kanskje regne med at alle har med en foreldrene, så man må ha plass til over 30 gjester der man bor 😱 Anonymkode: adb2f...40e 4år her. Alle jentene eller alle guttene på samme alder eller alle 4åringene feks gutter og jenter. Anonymkode: 5ed1b...05c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Vår ble 4 i høst, da inviterte vi 5 venner fra barnehagen. To gutter, tre jenter. Sendte melding til foreldrene og sa at foreldre også var invitert om ønskelig, men det var bare ett foreldrepar som ble igjen og barna hadde det fint 😊 Anonymkode: 934d5...44e
Badebuksa2.0 Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 3 år, dessverre 😂 hatet den tiden da man måtte bli med ungen sin i barnebursdag.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 Her begynner noen siste året i barnehagen, og noen første året på skolen. 1,5-2 timer, pølser, leke fritt, gaveutdeling, kake, kanskje organisert lek, lete etter godtepose som de kan spise i bilen på vei hjem. Foreldre var med de to første årene kanskje. Satt i en sofa, og noen steder kunne de også ta en pølse. Anonymkode: 4d33d...d27 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 Da min gikk i barnehage, var det vanlig å invitere enten alle jentene eller guttene på avdelingen. Grei ordning, så ingen alltid blir den som blir utelatt. Om barnet går i basebarnehage, ville jeg invitert de som var på samme alder som barnet i basen (eventuelt «gruppen», om de er inndelt i grupper i basen). Anonymkode: aa70b...0c5
Stormur Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 3 år. Alle jentene i gruppen/basen. Det beste er utebursdag og maks to timer. Alternativt leie bhg en søndag ettermiddag. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 3 år. Men vi er en liten barnehage da. Kun 6 stykker i aldersskullet med foreldre. Veldig koselig☺️ Anonymkode: 22d24...101 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 3 år, alle på samme alder eller jenter/gutter var få foreldre med Anonymkode: 0ed0f...d87 1
Badebuksa2.0 Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 3 år. Men vi er en liten barnehage da. Kun 6 stykker i aldersskullet med foreldre. Veldig koselig☺️ Anonymkode: 22d24...101 Sikker på at alle er enige med deg i det? 😂 jeg latet alltid som at det var veldig koselig, imens jeg skreik inni meg at jeg ville hjem.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 Jeg har to små (4 og 2 i år) som enda ikke har begynt med venne/barnehagebursdag. Blir stas med bursdager, i sær om det er servering til de voksne også😃🎂 Anonymkode: 8953c...7bc
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 Med førstemann begynte vi med barnebursdag da han fylte 4. Det var lett å gjennomføre fordi de var et lite kull (født samme år) i barnehagen. Foreldrene var med og det var veldig koselig. Andremann har kun hatt familiefeiring. Han må dessverre vente med barnebursdag til skolestart. Vi kan ikke invitere 20 barn hjem til oss og vi har ikke mulighet til å bruke flerfoldige tusen på lekeland… Anonymkode: d195b...e4f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 Det varierer litt fra sted til sted. Her er det vanlig med første barnebursdag når de fyller 4. Det varierer også hvor mange en inviterer, enten hele avdelingen eller barnets årskull er det vanligste. Vi inviterte hele avdelingen ved første bursdagsfeiring i fjor. Da feiret vi sammen med ei som hadde bursdag rundt samme tid, og hadde selskapet utendørs. Når lillesøster fyller fire, blir det nok bare hennes årskull, for de er mange. Og det blir sannsynligvis her hjemme fordi hun fyller år på vinterstid og det er ikke noen andre i kullet som er født samme måned som henne. Jeg er ikke helt inne i barnebursdager enda, men her ser det i hvert fall ut som de fleste fireåringer har med seg foreldre i bursdag, mens noen få av femåringene har det. De som har arrangert for fireåringer har bedt om at alle har en voksen de er tygg på til stede, noen ganger er det foreldre som er der samme med 1-2 barn til de kjenner i tillegg til sitt eget. Det har ikke vært så mye program, utover mat, og en lek. Skattejakt og fiskedam går visst igjen. Anonymkode: 4167d...889
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 I vår bhg er det vanlig fra 4-årsdagen. Anonymkode: 8410e...0bc
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 Vi har invitert fra barnet fylte fire. Inviterte hele avdelingen med foreldre (18 barn), og 10 barn kom. 6 foreldre kom. Det er vanlig at foreldrene til 3- og 4-åringene er med, men ved 5- og 6-åringene er de færre og færre som blir med. Man ser an barnet sitt. Vi inviterer til to timer og har litt regi. - Starter med at de leker. - Mat/pølser - leking (ev. Organisert lek, f.eks. hvem er under teppet) - kake - leking - den siste halvtimen: alle tar på sko og yttertøy og går ut. (Det tar litt tid når alle skal få på seg klær og sko.) Skattejakt/"rebus" fra sted til sted. Skatten er godteposer. Eventuelt kan man fiske godteposer ned trappa eller ut et vindu. - Bursdagen er ferdig og foreldrene henter. De få barna der foreldrene ikke har kommet, får bli med inn igjen. I vår barnehage er det veldig lite fokus på gaver. Noen tar samlet åpning, mens andre åpner fortløpende i stedet for å samle det. Min erfaring er at mange små barn ikke klarer å sitte lenge stille og se på at bursdagsbarnet åpner gaver. Noen av barna vil heller åpne selv, mens andre gråter fordi de også vil ha gaver. Med litt regi og leking i bolker går det fint og barna tar ikke helt av. Man trenger ikke organisere lek. Barne synes det er veldig spennende å se på andre barns leker. Anonymkode: e90ab...3e0 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #17 Skrevet 24. januar 2023 Må legge til at man fint kan ha bursdag selv om man bor trangt. Man tilpasser, noen flytter møbler inn på soverommet. Vi har lånt stoler av naboene. Et par som bodde på 54 kvm, flyttet nesten alt inn på soverommet, og kjøpte små barnemøbler på Finn slik at de fikk plass til 14 barn. Solgte det etterpå til samme pris. Foreldre er heller ikke kravstore, noen står og andre sitter på gulvet om man ikke har sitteplass til alle. Det er alltids noen foreldre som også må følge barna sine rundt og leke med barnet. Anonymkode: e90ab...3e0 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 I barnehagen hvor barna mine går er det vanlig å starte med vennebursdag fra 5-årsdagen. På avdelingen er det da gjerne yngre barn som også inviteres og veldig mange har med foreldre. Vi har løst dette ved å ha bursdag ute eller leie gymsal. Hjemme har vi ikke plass til mange. Anonymkode: 5f68e...220
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 Badebuksa2.0 skrev (2 timer siden): Sikker på at alle er enige med deg i det? 😂 jeg latet alltid som at det var veldig koselig, imens jeg skreik inni meg at jeg ville hjem. Glad dere ikke går i vår barnehage! Her er det stor oppslutning rundt miljøet til barna, og foreldre som ønsker å engasjere seg😊 Anonymkode: 22d24...101
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 Vi spurte i barnehagen og fikk høre at det ikke var vanlig før siste året, så vi respekterte det selv om barnet hadde veldig lyst til å invitere vennene sine fra avdelingen (4 år). Vi inviterte heller jevngamle venner fra utenfor barnehagen + familiebursdag, så ble det heller markert på dagen i barnehagen sammen med vennene. Anonymkode: 74f19...5c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå