Gå til innhold

Normalt med røyk fra ovn når vifte er på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt et hus. Når jeg fyrer i ovnen og lager mat samtidig, kan jeg ikke ha på kjøkkenvifta, for da kommer all røyken fra ovnen ut i rommet og trekkes ikke opp i skorsteinen. Er dette normalt?

Aldri opplevd det før i noen av husene jeg har bodd i og lurer på om det er en reklamasjonssak. Uansett tenker jeg at selger burde ha opplyst om dette?

Anonymkode: d2834...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt å åpne et vindu i nærheten av ovnen når du har kjøkkenvifta på? 

Jeg har opplevd dette flere ganger den tiden jeg hadde vedovn, og trodde egentlig det var ganske vanlig, spesielt i nyere hus som ofte er veldig tette.

Skrevet
Brunhilde skrev (3 minutter siden):

Har du forsøkt å åpne et vindu i nærheten av ovnen når du har kjøkkenvifta på? 

Jeg har opplevd dette flere ganger den tiden jeg hadde vedovn, og trodde egentlig det var ganske vanlig, spesielt i nyere hus som ofte er veldig tette.

Ja, har åpnet vindu, men hjelper bare litt. Huset mitt er et rekkehus fra 70-tallet, absolutt verken tett, godt isolert eller moderne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, har åpnet vindu, men hjelper bare litt. Huset mitt er et rekkehus fra 70-tallet, absolutt verken tett, godt isolert eller moderne. 

Da vet jeg dessverre ikke, for jeg regner jo med at du har trekken helt åpen når du bruker kjøkkenvifta? Hvis ikke kan du prøve det. 

Skrevet

Høres helt normalt ut for meg. Vedovn og kjøkkenvifte er to som trekker luft til seg/ut av rommet, så da må du ha nok luft inn - enkelt sagt. 

Anonymkode: c6feb...3d6

• Nyttig 1
Skrevet

Røyk fra vedovn skal gå opp i pipa. Hvis dem ikke gjør der må du få det fikset. Pipa skal være helt tett. Nettopp hatt branntilsyn og dette sjekket de nøye her. Har også hus fra 70 tallet der det ikke er gjort noe annet enn å byte vedovn en gang.

Anonymkode: 4851a...c74

Skrevet

Jeg har hatt det problemet alle stedene jeg har bodd der kjøkkenvifta trekker lufta ut(altså ikke kullfilter)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Røyk fra vedovn skal gå opp i pipa. Hvis dem ikke gjør der må du få det fikset. Pipa skal være helt tett. Nettopp hatt branntilsyn og dette sjekket de nøye her. Har også hus fra 70 tallet der det ikke er gjort noe annet enn å byte vedovn en gang.

Anonymkode: 4851a...c74

Tror ikke problemet til ts er at det kommer ut fra pipa, men at den aldri kommer opp dit når vifta er på. Alt røyken kommer opp i pipa er avhengig av trekk. Hvis kjøkkenvifta suger ut luft kraftigere enn trekken(som ikke er usannsynlig), «vinner» vifta og prøver å suge inn luft den veien også, da det skapes et undertrykk i huset. 

• Liker 2
Skrevet

Er alle lufteventiler oppe?

Har også hus fra 70-tallet og har kun dette problemet dersom jeg begynner med vifta rett etter jeg har fyrt opp. Da er ikke trekken god nok enda til å dra all røyken opp dersom jeg setter på vifta. Eller hvis alle ventiler og vinduer er igjen, da går også all røyken ut i huset i stedet for opp i pipa.

Anonymkode: a4c1c...06c

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har nettopp kjøpt et hus. Når jeg fyrer i ovnen og lager mat samtidig, kan jeg ikke ha på kjøkkenvifta, for da kommer all røyken fra ovnen ut i rommet og trekkes ikke opp i skorsteinen. Er dette normalt?

Aldri opplevd det før i noen av husene jeg har bodd i og lurer på om det er en reklamasjonssak. Uansett tenker jeg at selger burde ha opplyst om dette?

Har oftest vært borti det når pipa enda ikke er varm nok på vedovnen og kjøkkenvifta drar en mengde luft som den ikke klarer å hente bare fra ventilasjon eller rom. Luftas velger den letteste vei.
Om oppdriften ikke er bra nok (ikke varm nok) , så kan det være dere ikke har fyrt lenge nok før dere slår på kjøkkenvifta. Er pipa brei, så kan det gjøre at det er vanskelig å få god nok trekk, og er pipa lang  så trenger den lengre tid. Det kan og være en feil på ovn eller pipe. (når var det feier sist? er det noe som blokkerer i pipa? er det samlet seg opp fullt med aske i røret fra ovn til pipe? Er vedovnen i god stand. Få en kontroll fra brannvesnet)  
Er det et gjentagende problem, og at dere f.eks har en rytme der dere kommer hjem, fyrer i ovn - starter å lage mat. Så kan det jo være et alternativ å vente med vedfyringen, eller få en vifte innstallert i pipa. 

Neppe noen grunn til reklamasjon, for det er jo ikke sikkert forrige eier faktisk brukte vifta på kjøkkenet samtidig. 

Anonymkode: 15a74...88f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er alle lufteventiler oppe?

Har også hus fra 70-tallet og har kun dette problemet dersom jeg begynner med vifta rett etter jeg har fyrt opp. Da er ikke trekken god nok enda til å dra all røyken opp dersom jeg setter på vifta. Eller hvis alle ventiler og vinduer er igjen, da går også all røyken ut i huset i stedet for opp i pipa.

Anonymkode: a4c1c...06c

Dette tenker eg er ganske vanlig, ja. 

Ts: har du fyrt opp rett før du går på kjøkenet og startar kjøkkenvifta? 

Blir det samme problem om du fyrer opp, f.eks om morgonen i helga og ikkje går rett i middagslaging?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...