Fremmed fugl Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Sjalusi kan gjøre mye tull med folk og forhold. Både den som blir sjalu, og den som rammet av den som blir sjalu. Forebygging er som vanlig det viktigste, men hva skal enn mann gjøre hvis han oppdager at han har blitt sjalu i et forhold. PS. Tips om kommunikasjon, det tenker jeg er viktig, men ber om konkrete tips som folk kan bruke. Noen forslag til tips som jeg tenker kan være lurt å prøve. Jeg har en følelse at sjalusi lett gjør folk utrygge, svake og kontrollerende... som er alt annet enn tiltrekkende. Ikke gjør dette: - Snok på mobilen. Ikke begynn å tenke tanken, da bare blir det mer tanker, og så plutselig er du i snokingshelvete. Alt kan tolkes til det verste, og forteller du om det så blir ting verre, og forteller du ikke om det så blir det bare verre. Husk at det adri går å bevise at noe ikke har skjedd. - Prøv å forby ting. Du er sammen med et fritt menneske. "Du savner dømmekraft, og jeg skal bestemme over deg." Er det noe som hadde gjort deg mer glad i og lojal til kjæresten din å høre? - Ta hevn, ved å prøve å gjøre henne sjalu tilbake, eller gi mer f*en i forholdet. Ok, var det ikke det motsatte du ønsket, og som gjorde deg sjalu? Så dårlig ide. - Bli stakkarslig. - Mas om bekreftelse. Kan være mas med meldinger, til mas om sex. - Ikke tørre å snakke om det, hvis det faktisk begynner å plage deg. Kanskje du skal gjøre dette? - Hvis du ser i "speilet" at du har noe som gjør at du ikke har selvtilliten på topp. Så kan du sikkert gjøre noe med det. - Tenk på positive ting ved henne og forholdet, når tankene rundt sjalusi kommer. Sånn generelt, avbrutt tankene når dem kommer. - Fin på noe positivt å gjøre bare deg, trening er gjerne godt for psykologisk mestring. - Fin på hyggelige ting sammen med kjæresten din (men ikke med mas, se punktene ovenfor). - Hvis det er mye og vanskelig, snakk med henne. Men husk å fortelle at det er du som er "problemet". Er fort at hun vil føle seg anklaget, som ikke er greit hvis man faktisk selv ikke kan se at man gjør noe galt. "Du har ikke gjort noe galt, og trenger ikke ha noen dårlig samvittighet, men nå er jeg blitt utrygg og sjalu. Dumt og teit av meg. Vil du at jeg forteller mer om hva jeg føler?" (Ikke peiling om det er en bra inngang til enn samtale). Ta samtalen i rolig fase, ikke når hun kommer hjem på formiddagen etter å ha sovnet i sofaen hos Jørgen på jobbfesten. Ok, da forsøkte jeg på noe. Andre bedre forslag? PS. Har du faktisk gode fakta som taler for utroskap, da er det andre råd som gjelder.... 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Gå i terapi og lær å elske deg selv. Dette gjelder kvinner også. Anonymkode: f147e...94c 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Lytt til podkaster hvor fagfolk snakker om sjalusi Anonymkode: 46dd6...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lytt til podkaster hvor fagfolk snakker om sjalusi Anonymkode: 46dd6...aa8 Har du tips til podkaster om sjalusi? Synes det er vanskelig å finne. Anonymkode: 5b48e...cab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå