Gå til innhold

Mannosfæren- en trussel mot vestlige verdier?

Zeruda

Anbefalte innlegg

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, avsporing, brudd på opphavsrett, latterliggjøring og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mann, jobber i skolen og er skremt. Alfahann-ideologien sprer seg som ild i tørt gress. Elevene har bruker Andrew Tate som bakgrunnsbilder på pc-ene, er nedlatende til kvinnelige lærere og medelever. De rangerer hverandre i alfa-beta.... osv, og klager på forskjellsbehandling sammenlignet med jenter. Og det siste har de rett i. Det er utrolig hvor mye dritt mange skal måtte finne seg i fordi guttene med dårlige holdninger får utfolde seg, og hvor mye spesialbehandling de får med at man må se gjennom fingrene med alt for mye for å ha tid til å undervise. 

Ungdomsskolegutter, og yngre enn det, blir rett og slett radikalisert på sosiale medier i dag, men de ser det ikke selv.

Guttene presterer dårligere på skolen i nesten alle fag, modnest senere og har mer problematferd. Skolen er ikke tilpasset guttene. Den fagfornyede læreplanen krever et refleksjonnivå av elevene guttene ikke har modning til ennå. 

Jeg tror det er en sammenheng her, men jeg har ingen løsning. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Dusten said:

Jeg er mann, jobber i skolen og er skremt. Alfahann-ideologien sprer seg som ild i tørt gress. Elevene har bruker Andrew Tate som bakgrunnsbilder på pc-ene, er nedlatende til kvinnelige lærere og medelever. De rangerer hverandre i alfa-beta.... osv, og klager på forskjellsbehandling sammenlignet med jenter. Og det siste har de rett i. Det er utrolig hvor mye dritt mange skal måtte finne seg i fordi guttene med dårlige holdninger får utfolde seg, og hvor mye spesialbehandling de får med at man må se gjennom fingrene med alt for mye for å ha tid til å undervise. 

Ungdomsskolegutter, og yngre enn det, blir rett og slett radikalisert på sosiale medier i dag, men de ser det ikke selv.

Guttene presterer dårligere på skolen i nesten alle fag, modnest senere og har mer problematferd. Skolen er ikke tilpasset guttene. Den fagfornyede læreplanen krever et refleksjonnivå av elevene guttene ikke har modning til ennå. 

Ja, det er tragisk at guttene radikaliseres av mannosfæreguruer på internett. Er redd for at denne radikaliseringen vil påvirke det vestlige samfunnet i negativ retning på lang sikt. 
Tate er jo den mest kjente, men han er egentlig bare toppen på isfjellet. Youtube er full av mannosfærepropaganda og det har blitt mer og mer bare det siste året. 
Hver gang jeg søker opp datingtips for kvinner, videoer om barnfrihet (som jeg ofte bruker å se på) eller videoer om feminisme, kan jeg ikke unngå å få opp mannosfærepropaganda. Det var ikke slik for noen få år siden. 

Bare se hvor mye hets denne gutten får fordi han kaller seg feminist. 
Hele kommentarfeltet er oversvømt av hat.

Endret av Zeruda
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusten skrev (6 timer siden):

Jeg har ingen formening om omfanget, men jeg er redd den negative holdningen til menn og tidvis lemfeldige omgangen med fakta i offentligheten, kombinert med radikale ideologier som både demoniserer og hevder å være for unge menn kan bidra til ytterligere radikalisering. Jeg tror eksempelvis den tendendiøse og tidvis usanne fremstillingen av lønnsforskjeller og lignende ‘kamper’ gir svært gode kort til en del av disse figurene, og det er svært synd. 

Kanskje er noe av løsningen at vi alle søker unna særrettigheter for enkeltgrupper og heller fokuserer på fellesskapet. ‘Identitetspolitikk’ slenges mye rundt og blir ofte en ‘busemann’ det er lett å skylde på, men tendensen til å danne nye og mindre grupper som kjemper for ‘sine’ og mot ‘de andre’ tror jeg kan være svært uheldig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, herzeleid said:

Jeg har ingen formening om omfanget, men jeg er redd den negative holdningen til menn og tidvis lemfeldige omgangen med fakta i offentligheten, kombinert med radikale ideologier som både demoniserer og hevder å være for unge menn kan bidra til ytterligere radikalisering. Jeg tror eksempelvis den tendendiøse og tidvis usanne fremstillingen av lønnsforskjeller og lignende ‘kamper’ gir svært gode kort til en del av disse figurene, og det er svært synd. 

Kanskje er noe av løsningen at vi alle søker unna særrettigheter for enkeltgrupper og heller fokuserer på fellesskapet. ‘Identitetspolitikk’ slenges mye rundt og blir ofte en ‘busemann’ det er lett å skylde på, men tendensen til å danne nye og mindre grupper som kjemper for ‘sine’ og mot ‘de andre’ tror jeg kan være svært uheldig. 

Er enig at særrettigheter ikke burde gis til noen. Jeg er motstander av kjønnspoeng og kjønnskvoteringer. 

Samtidig mener jeg at feminisme er viktig i dag; aller mest i den tredje verden men også i Norge. 
Mange steder i verden er det ingen selvfølge at menn og kvinner har like rettigheter etter loven. I land der Sharialovene styrer blir kvinnene aldri myndige og de kan ikke ta store avgjørelser i livet uten underskrift fra en en mannlig verge. 
Mange minoritetskvinner diskrimineres i Norge og andre vestlige land, og det er mye æresrelatert vold. 

Å «avskaffe» feminismen og å ikke se viktigheten av feminisme vil gjøre vondt verre for mange kvinner i samfunnet. 

Endret av Zeruda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (1 time siden):

Ja, det er tragisk at guttene radikaliseres av mannosfæreguruer på internett. Er redd for at denne radikaliseringen vil påvirke det vestlige samfunnet i negativ retning på lang sikt. 
Tate er jo den mest kjente, men han er egentlig bare toppen på isfjellet. Youtube er full av mannosfærepropaganda og det har blitt mer og mer bare det siste året. 
Hver gang jeg søker opp datingtips for kvinner, videoer om barnfrihet (som jeg ofte bruker å se på) eller videoer om feminisme, kan jeg ikke unngå å få opp mannosfærepropaganda. Det var ikke slik for noen få år siden. 

Bare se hvor mye hets denne gutten får fordi han kaller seg feminist. 
Hele kommentarfeltet er oversvømt av hat.

men styres ikke dine søkeresultat av algoritmer som øker det du allerede har søkt på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dusten skrev (7 timer siden):

Hvor i landet bor du da? Høres ut som Oslo øst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Louise88 said:

men styres ikke dine søkeresultat av algoritmer som øker det du allerede har søkt på?

Kan jo være sånn, men hvorfor fikk jeg ikke opp all denne mannosfærepropagandaen for et år siden? Hvorfor har det bare økt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (Akkurat nå):

Kan jo være sånn, men hvorfor fikk jeg ikke opp all denne mannosfærepropagandaen for et år siden? Hvorfor har det bare økt? 

Fordi du kanskje har sett på noen sånne videoer og så blir det mer sånt i dine søkeresultater? Jeg er lite på YouTube så aner ikke, men skummelt om barn får fri tilgang der og andre steder som tiktok for der er det mye rart som barn ikke burde se. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (5 minutter siden):

Fordi du muligens ser noe som er relatert til det, det kan være ting som folk som er uenig med disse, men sikkert også fordi det er mer populært nå enn tidligere

Det tar ikke lang tid før instagrammen min går fra katt, til fine hus, til plutselig mengder med kropper og klær, så tilbake til heidundrende mye katter igjen, det er litt som den oppussingsserien, hvor de spørr barna hva de liker, å de nevner, liker jo å spille fotball..programlederne: Åååå!!! du vil ha hele rommet ditt dekket i fotball!??!? Da skal du få det!!! 🤪😅 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Louise88 said:

Fordi du kanskje har sett på noen sånne videoer og så blir det mer sånt i dine søkeresultater? Jeg er lite på YouTube så aner ikke, men skummelt om barn får fri tilgang der og andre steder som tiktok for der er det mye rart som barn ikke burde se. 

Nå vet jeg jo ikke hvordan youtubes algoritme fungerer, men jeg har sett at mannosfærepropagandaen har økt både på youtube, Reddit og quora. 
Nå er jeg ikke på tiktok, men jeg har hørt det svømmer over med skit der. 

En studie gjort i 27 EU-land viser at det er unge menn, ikke eldre menn som føler seg truet av kvinnefrigjøringen. 

https://www.gu.se/en/news/young-men-feel-the-most-threatened-by-advances-in-womens-rights

Endret av Zeruda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (23 minutter siden):

Er enig at særrettigheter ikke burde gis til noen. Jeg er motstander av kjønnspoeng og kjønnskvoteringer. 

Samtidig mener jeg at feminisme er viktig i dag; aller mest i den tredje verden men også i Norge. 
Mange steder i verden er det ingen selvfølge at menn og kvinner har like rettigheter etter loven. I land der Sharialovene styrer blir kvinnene aldri myndige og de kan ikke ta store avgjørelser i livet uten underskrift fra en en mannlig verge. 
Mange minoritetskvinner diskrimineres i Norge og andre vestlige land, og det er mye æresrelatert vold. 

Å «avskaffe» feminismen og å ikke se viktigheten av feminisme vil gjøre vondt verre for mange kvinner i samfunnet. 

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror løsningen din er feil. At vi har like rettigheter i Vesten mens det mangler i andre deler av verden handler ikke om feminisme men de demokratiske prinsippene som gav alle borgere rettigheter, og slike rettigheter er "alle" enige om i våre samfunn i dag, mens de aller, aller færreste er feminister. At de aller fleste som er for like rettigheter ikke er feminister tror jeg bør si oss noe om hva som er, og ikke er, hensiktsmessige løsninger. Gitt oppslutningen om like rettigheter, men den manglende oppslutningen om feminismen, tror jeg ikke fravær av feminisme ville gjøre "vondt verre" for kvinner flest, selv om det nok til en viss grad vil ramme kvinner som ønsker særbehandling. 

Om en tenker på land der kvinner ikke har de rettighetene en har i Norge og Vesten er nok også "feminisme" helt feil kur. Det fikk vi demonstrert da "verdens første feministiske regjering" dro til et ekte patriarkat som faktisk finnes og der Sharia praktiseres, og underkastet seg: 

?uuid=844c5641-7f48-581e-adfd-93ef5b7b7c05&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, herzeleid said:

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror løsningen din er feil. At vi har like rettigheter i Vesten mens det mangler i andre deler av verden handler ikke om feminisme men de demokratiske prinsippene som gav alle borgere rettigheter, og slike rettigheter er "alle" enige om i våre samfunn i dag, mens de aller, aller færreste er feminister. At de aller fleste som er for like rettigheter ikke er feminister tror jeg bør si oss noe om hva som er, og ikke er, hensiktsmessige løsninger. Gitt oppslutningen om like rettigheter, men den manglende oppslutningen om feminismen, tror jeg ikke fravær av feminisme ville gjøre "vondt verre" for kvinner flest, selv om det nok til en viss grad vil ramme kvinner som ønsker særbehandling. 

Om en tenker på land der kvinner ikke har de rettighetene en har i Norge og Vesten er nok også "feminisme" helt feil kur. Det fikk vi demonstrert da "verdens første feministiske regjering" dro til et ekte patriarkat som faktisk finnes og der Sharia praktiseres, og underkastet seg: 

?uuid=844c5641-7f48-581e-adfd-93ef5b7b7c05&function=fit&type=preview&source=false&q=75&maxsize=1200&scaleup=1

Er dypt uenig med hijabfeministene som er blinde for undertrykkelsen av kvinner i islamske land. Ellers er de bare prinsippløse. Det er derfor jeg ei stund ikke kalte meg feminist. Jeg er også sint på de vestlige «privilegiefeministene» som bare vil ha likestilling når det gagner dem selv. 
For eksempel at norsk kvinnesaksforening går imot verneplikt for kvinner. 
https://kvinnesak.no/2007/12/nei-til-verneplikt-for-kvinner/

Og at vestlige feminister er mer opptatt av å rakke ned på lettkledde damer enn å støtte kvinnenes sak i Iran. 

Men jeg mener likevel at å ikke anerkjenne at feminisme er nødvendig i samfunnet, er å gi sin støtte til patriarkatet i Iran, akkurat som «hijabfeministene» gjør. Antifeminister, folk som mener at feminisme ikke er nødvendig og prinsippløse liksom-feminister som snur kappen etter vinden, snur ryggen til alle feministene i den islamske verden som kjemper for elementære menneskerettigheter. 

Nei, «alle» er ikke enige om at kvinner og menn skal ha like rettigheter. Vesten er full av islamister som ønsker sharialover i vesten og den voksende mannosfærebevegelsen kan utgjøre en stor trussel på lang sikt, om flere og flere gutter blir radikalisert av guruer på nettet. 

Jeg er uenig med deg at feminismen ikke har spilt en rolle i at kvinner og menn har like rettigheter i vesten. 

Man kan sitte der og mene at «feminisme ikke er nødvendig fordi vi allerede har like rettigheter», helt til det en gang plutselig blir et islamsk kalifat i vesten. Eller at abortlovene blir innskrenket. Det har allerede skjedd i flere stater i USA. 

Jeg mener man må verne om det man har kjært og aldri ta noe for gitt. En gang er det kanskje borte. 

Endret av Zeruda
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zeruda skrev (3 minutter siden):

Er dypt uenig med hijabfeministene som er blinde mot undertrykkelsen av kvinner i islamske land. Det er derfor jeg ei stund ikke kalte meg feminist. Jeg er også sint på de vestlige «privilegiefeministene» som bare vil ha likestilling når det gagner dem selv. 
For eksempel at norsk kvinnesaksforening går imot verneplikt for kvinner. 
https://kvinnesak.no/2007/12/nei-til-verneplikt-for-kvinner/

Og at vestlige feminister er mer opptatt av å rakke ned på lettkledde damer enn å støtte kvinnenes sak i Iran. 

Men jeg mener likevel at å ikke anerkjenne at feminisme er nødvendig i samfunnet, er å gi sin støtte til patriarkatet i Iran, akkurat som «hijabfeministene» gjør. Antifeminister, folk som mener at feminisme ikke er nødvendig og prinsippløse liksom-feminister som snur kappen etter vinden, snur ryggen til alle feministene i verden som kjemper for elementære menneskerettigheter. 

Nei, «alle» er ikke enige om at kvinner og menn skal ha like rettigheter. Vesten er full av islamister som ønsker sharialover i vesten og den voksende mannosfærebevegelsen kan utgjøre en stor trussel på lang sikt, om flere og flere gutter blir radikalisert av guruer på nettet. 

Jeg er uenig med deg at feminismen ikke har spilt en rolle i at kvinner og menn har like rettigheter i vesten. 

Man kan sitte der og mene at «feminisme ikke er nødvendig fordi vi allerede har like rettigheter», helt til det en gang plutselig blir et islamsk kalifat i vesten. Eller at abortlovene blir innskrenket. Det har allerede skjedd i flere stater i USA. 

Jeg mener man må verne om det man har kjært og aldri ta noe for gitt. En gang er det kanskje borte. 

Poenget mitt er at så lenge de aller fleste er enige om og villige til å kjempe for like rettigheter samtidig som de aller, aller færreste er feminister virker feminisme helt unødvendig for å sikre like rettigheter. All den tid feminister primært skiller seg fra "vanlige folk" ved å ønske eller kjempe for særrettigheter og ulike rettigheter virker det tvert imot kontraproduktivt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, herzeleid said:

Poenget mitt er at så lenge de aller fleste er enige om og villige til å kjempe for like rettigheter samtidig som de aller, aller færreste er feminister virker feminisme helt unødvendig for å sikre like rettigheter. All den tid feminister primært skiller seg fra "vanlige folk" ved å ønske eller kjempe for særrettigheter og ulike rettigheter virker det tvert imot kontraproduktivt. 

Alle feminister kjemper ikke for særrettigheter. 
Men det er et problem med privilegiefeminisme i den vestlige feministbevegelsen. 
Men «avskaffelsen» av feminisme vil gjøre vondt verre for verdens kvinner. 

Om du er uenig, så har du rett til å være det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (12 minutter siden):

Men det er et problem med privilegiefeminisme i den vestlige feministbevegelsen. 

Demonstrasjoner mot kvinneundertrykkelse i Iran og andre steder i verden mener jeg er veldig positivt, og det tror jeg ikke det er særlig uenighet i i Norge.

Samtidig tror jeg noen av elementene vi nå gjerne forbinder med moderne feminisme, som diskusjon om kjønnskvotering og lønnsgap, er en av flere faktorer for den motreaksjon som vi nå ser med såkalt "red pill"-bevegelse. Så kan det godt være at dette ikke er representative fanesaker for moderne feminisme, og så kan jo man diskutere innholdet i sakene i seg selv, men at dette kan oppleves som at menn gis en ulempe i det moderne norske samfunnet tror jeg man kan sympatisere for uansett om man er uenig eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, DuMåkkeKommeHer said:

Demonstrasjoner mot kvinneundertrykkelse i Iran og andre steder i verden mener jeg er veldig positivt, og det tror jeg ikke det er særlig uenighet i i Norge.

Samtidig tror jeg noen av elementene vi nå gjerne forbinder med moderne feminisme, som diskusjon om kjønnskvotering og lønnsgap, er en av flere faktorer for den motreaksjon som vi nå ser med såkalt "red pill"-bevegelse. Så kan det godt være at dette ikke er representative fanesaker for moderne feminisme, og så kan jo man diskutere innholdet i sakene i seg selv, men at dette kan oppleves som at menn gis en ulempe i det moderne norske samfunnet tror jeg man kan sympatisere for uansett om man er uenig eller ikke

Nå er jo feminisme et veldig vidt begrep med mange underkategorier som er ganske så vidt forskjellige fra hverandre. 
Synes ikke mannosfærens motstand mot alt som kalles feminisme gjør det noe bedre for dem. De ødelegger bare for seg selv. 

Hva legger du i begrepet «moderne feminisme»? 

«Demonstrasjoner mot kvinneundertrykkelse i Iran og andre steder i verden mener jeg er veldig positivt, og det tror jeg ikke det er særlig uenighet i i Norge.»

Nå er det nok mange islamister som ikke synes det er positivt. Og hvis mannosfæreideologien får bredd seg, vil det nok være flere unge norske gutter som vil ha iranske tilstander i Norge. 

Endret av Zeruda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (33 minutter siden):

Nei, men det er det viktigste skillet mellom feminister og "folk flest", om en ellers er enige om like rettigheter. 

Sitat

Jeg ser du skriver det, men jeg kan ikke se at du begrunner hvorfor. Om de aller, aller fleste er enige om hva vi ønsker og de aller, aller færreste er feminister, hvilken funksjon fyller feministene da ut over nettopp "kampen" for særrettigheter. 

Vi virker å være helt enige om hva vi ønsker, men vi virker uenige om hvorvidt en slik ideologi er nyttig for å oppnå det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, herzeleid said:

Nei, men det er det viktigste skillet mellom feminister og "folk flest", om en ellers er enige om like rettigheter. 

Jeg ser du skriver det, men jeg kan ikke se at du begrunner hvorfor. Om de aller, aller fleste er enige om hva vi ønsker og de aller, aller færreste er feminister, hvilken funksjon fyller feministene da ut over nettopp "kampen" for særrettigheter. 

Vi virker å være helt enige om hva vi ønsker, men vi virker uenige om hvorvidt en slik ideologi er nyttig for å oppnå det. 

Hvorfor, spør du? Svaret finner du egentlig i den lengre posten ovenfor. Jeg har begrunnet veldig godt hva jeg mener. 

Man kan sitte der og mene at «feminisme ikke er nødvendig fordi vi allerede har like rettigheter», helt til det en gang plutselig blir et islamsk kalifat i vesten. Eller at abortlovene blir innskrenket. Det har allerede skjedd i flere stater i USA. 

Les dette og reflekter over dette. 

Endret av Zeruda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeruda skrev (2 minutter siden):

Hva legger du i begrepet «moderne feminisme»? 

Fin avklaring; Nå har ikke jeg selv stor innsikt i de ulike grupperingene som går under feminisme, så når jeg nevner "moderne feminisme", sikter jeg egentlig til den generelle mannen i gatens oppfatning om hva feminister fokuserer på i det moderne Norge. Da ser jeg for meg debatter om likelønn, kjønnskvotering, kvinneandel i lederstillinger og styrerom, og jeg vil påstå at dette er debatter som mesteparten av det politiske spekteret fra rødt til høyre og midt gjennom FRP er mer eller mindre samstemte i den uttalte målsetningen (selv om man kan være uenige i virkemidlene), og at det dermed ikke er helt politisk korrekt å stille seg kritisk mot disse målsetningene i utgangspunktet.

Zeruda skrev (2 minutter siden):

Nå er jo feminisme et veldig vidt begrep med mange underkategorier som er ganske så vidt forskjellige fra hverandre. 
Synes ikke mannosfærens motstand mot alt som kalles feminisme gjør det noe bedre for dem. De ødelegger bare for seg selv. 

Det kan absolutt tenkes, og jeg er helt enig i at generell motstand mot feminisme er unyansert. Jeg har ikke oversikt over hvor bredt dette mannosfære-begrepet går og om det innebærer generell motstand mot all feminisme. Uavhengig, tror jeg vi kan være enige i at unyanserte holdninger alltid vil oppstå, og jeg mener den "moderne feminismen" slik den oppfattes av den generelle befolkningen kan skape grobunn for en (berettiget eller ikke) motreaksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...