AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Er det andre her som har vært veldig svimmel etter fødsel? Hvor lenge varte det hos deg? Mistet mye blod under fødsel, så jeg har lav blodprosent, men begynt på jerntabletter. Tar vell lang tid før det virker? Føles ut som alt går rundt og gynger, som om jeg er på en båt. Normalt?? Anonymkode: 8c537...242
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det andre her som har vært veldig svimmel etter fødsel? Hvor lenge varte det hos deg? Mistet mye blod under fødsel, så jeg har lav blodprosent, men begynt på jerntabletter. Tar vell lang tid før det virker? Føles ut som alt går rundt og gynger, som om jeg er på en båt. Normalt?? Anonymkode: 8c537...242 Jeg var svimmel i 6-8 uker. Tok ca 3 uker før det stabiliserte seg og jeg begynte føle meg ok. Men jeg måtte innom en dupp, hvor jeg følte meg verre først. Anonymkode: 65f30...889
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Jeg var også veldig svimmel eller fødsel og blodtap. Var værst første dagene. Mener det gikk over etter 1,5 uke ca. Anonymkode: c8ccd...652
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det andre her som har vært veldig svimmel etter fødsel? Hvor lenge varte det hos deg? Mistet mye blod under fødsel, så jeg har lav blodprosent, men begynt på jerntabletter. Tar vell lang tid før det virker? Føles ut som alt går rundt og gynger, som om jeg er på en båt. Normalt?? Anonymkode: 8c537...242 Hvor lenge etter fødsel er det, da? Jeg hadde blodprosent på 6 og fikk overføring en mnd etter fødsel. Men hadde blodpropper i tillegg. Anonymkode: 3f2e9...602
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Jeg fikk jern intravenøst på sykehuset før jeg dro hjem. Fikk du ikke noe før du dro, annet enn beskjed om å ta jerntilskudd? Må ærlig innrømme at jeg ikke vet hvor mye blod jeg mistet, eller hvilke målinger jeg hadde etter fødsel, men jeg følte meg egentlig fin på barsel. Dusjet, tisset, holdt baby, men merket at jeg følte at jeg ikke hadde særlig styrke i armene første dagen. Skalv ved anstrengelse, men trodde jeg bare var sliten helt til de kom for å ta prøver og sa at jeg trengte jern. Anonymkode: 7f08f...02c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor lenge etter fødsel er det, da? Jeg hadde blodprosent på 6 og fikk overføring en mnd etter fødsel. Men hadde blodpropper i tillegg. Anonymkode: 3f2e9...602 Er snart 5 uker siden jeg fødte. Svimmelheten kommer og går. Men den begynte ikke før 2 uker etter fødselen.. har blodprosent på 9.. Anonymkode: 8c537...242
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk jern intravenøst på sykehuset før jeg dro hjem. Fikk du ikke noe før du dro, annet enn beskjed om å ta jerntilskudd? Må ærlig innrømme at jeg ikke vet hvor mye blod jeg mistet, eller hvilke målinger jeg hadde etter fødsel, men jeg følte meg egentlig fin på barsel. Dusjet, tisset, holdt baby, men merket at jeg følte at jeg ikke hadde særlig styrke i armene første dagen. Skalv ved anstrengelse, men trodde jeg bare var sliten helt til de kom for å ta prøver og sa at jeg trengte jern. Anonymkode: 7f08f...02c Fikk ingenting. Jeg mistet 1200ml blod. Anonymkode: 8c537...242
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk ingenting. Jeg mistet 1200ml blod. Anonymkode: 8c537...242 Jeg mistet også noe sånt, lå i en blodpøl. Var morkaken som satt fast, de måtte rive den ut. Fikk ingenting jeg heller, men som sagt fikk jeg overføring. Du kan jo ta disse jerntablettene, og ringe fastlegen og be om oppfølging. Si at du er kjempesvimmel. Anonymkode: 3f2e9...602
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg mistet også noe sånt, lå i en blodpøl. Var morkaken som satt fast, de måtte rive den ut. Fikk ingenting jeg heller, men som sagt fikk jeg overføring. Du kan jo ta disse jerntablettene, og ringe fastlegen og be om oppfølging. Si at du er kjempesvimmel. Anonymkode: 3f2e9...602 Uff, ja det var det som skjedde hos meg og, morkaken satt fast.. ja har vært hos legen, og han sa det kunne være pga anemi Anonymkode: 8c537...242
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uff, ja det var det som skjedde hos meg og, morkaken satt fast.. ja har vært hos legen, og han sa det kunne være pga anemi Anonymkode: 8c537...242 Ja, det kan jo det. Men du må drikke nok vann, spise biff og jernrike grønnsaker og slappe av så godt det lar seg gjøre i alle fall. Anonymkode: 3f2e9...602
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Fikk ingenting. Jeg mistet 1200ml blod. Anonymkode: 8c537...242 Måtte sjekke epikrisen. Jeg mistet ikke like mye som deg, det står ca 900 ml under fødsel. Laveste HB 7,8. Nå gikk jeg på jerntilskudd i svangerskapet også, mulig det har noe å si. Ser at du også hadde en morkake som satt fast. Min satt fast, de prøvde å rive den ut, det gikk ikke, måtte i narkose, men den løsnet enda ikke. Måtte skjæres ut bit for bit. Jeg ville nok tatt det opp med legen eller sykehuset, det burde jo ikke være sånn såpass lenge etter fødsel. Anonymkode: 7f08f...02c
AprilLudgate Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er snart 5 uker siden jeg fødte. Svimmelheten kommer og går. Men den begynte ikke før 2 uker etter fødselen.. har blodprosent på 9.. Anonymkode: 8c537...242 Dette kan gjerne være krystallsyke. Ta en sjekk hos en dyktig behandler med VNSbriller (fastlege kan ikke sjekke, de har ikke rett utstyr eller kompetanse til å tolke hvilken buegang). Det kan være jernmangel, men krystallsyke utløses ofte at større hormonelle svingninger. Svimmelhet fra jernmangel kjennes annerledes ut enn fra krystallsyke. Endret 24. januar 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 AprilLudgate skrev (1 time siden): Dette kan gjerne være krystallsyke. Ta en sjekk hos en dyktig behandler med VNSbriller (fastlege kan ikke sjekke, de har ikke rett utstyr eller kompetanse til å tolke hvilken buegang). Det kan være jernmangel, men krystallsyke utløses ofte at større hormonelle svingninger. Svimmelhet fra jernmangel kjennes annerledes ut enn fra krystallsyke. Hvordan er svimmelheten når en har jernmangel da? Anonymkode: 8c537...242
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 5 måneder tok det her. 🙉 Kunne begynne å gå tur alene fra baby var 5 måneder, nå har det gått enda 6 uker og det er nesten borte. Kjenner det innimellom enda om jeg blir veldig sliten. Anonymkode: ad1ed...35f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 5 måneder tok det her. 🙉 Kunne begynne å gå tur alene fra baby var 5 måneder, nå har det gått enda 6 uker og det er nesten borte. Kjenner det innimellom enda om jeg blir veldig sliten. Anonymkode: ad1ed...35f Ånei, så lenge 😅stakkars deg! Men bra det begynner å bli bedre!🤞🏼 Merket du det når du satt/lå i ro også? Anonymkode: 8c537...242
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 Jeg mistet 1500 ml, hadde blodprosent på 10 noe da jeg dro fra sykehuset. Begynte etterhvert på jern etter anbefaling fra jordmor da jeg også var svimmel. Føler meg bedre nå etter fem uker, går turer og sånn, men er fortsatt ikke helt meg selv. Anonymkode: 02ff3...bbb
AprilLudgate Skrevet 24. januar 2023 #17 Skrevet 24. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er svimmelheten når en har jernmangel da? Anonymkode: 8c537...242 Det vil være individuelt, men den skal ikke være like stillingsutløst som krystallsyke kan være. Understreker kan, fordi man kan ha løse og/eller faste krystaller. Anemi er enkelt å se på blodprøver. Jeg tror du har krystallsyke, muligens i midtre buegang ensidig når du gynger og føler du er på danskebåten. Men det kan være bakre også, dog tipper jeg midtre. En test kan være at du setter deg i sengen. Knyt et skjerf eller ha på nattmaske - slik at det blir helt mørkt for deg. Legg deg relativt raskt ned på en smal pute (ikke høy hotellpute). La det gå 30 sek, og vri hodet til venstre først. Ligg slik i 60 sekunder. Så snu over til høyre. Når du gjør dette: opplever du at følelsen av båt/sjø forsterkes? Eller at du føler øynene er urolige (lite eller mye), eller andre sensasjoner som ikke pleier skje til vanlig? Hvis ja har du stillingsutløst svimmelhet - som ofte er krystallsyke. Om du åpenbart merker mest på en side kan jeg gi deg tips til øvelse, men du bør til en behandler og sjekke med briller. Men etter fødsel får de fleste også jernmangel og endel anemi, så uansett bør du ta Niferex daglig og sjekke innimellom. Føler du i sengen at du plutselig ligger på er vippebrett hvor bena går opp og hodet synker ned så har du nok krystaller i en sv de bakre buegangene. Endret 24. januar 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 Ca 6 uker her. Hvilken dose jern tar du? Anonymkode: d29f4...9bf
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ca 6 uker her. Hvilken dose jern tar du? Anonymkode: d29f4...9bf 65mg Anonymkode: 8c537...242
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 65mg Anonymkode: 8c537...242 Det var vel litt lavt med så alvorlig mangel? Jeg fikk påvist jernmangelanemi i høst, 11,8 hb og ferritin 8. Skulle da ta 200 mg som kur i 1,5 måned og så nye blodprøver, så fortsette i tre nye måneder med 100 mg pr dag for å få opp jernlagrene skikkelig og med påfølgende nye blodprøver. Jeg merket raskt bedring - allerede etter to uker. Hadde tatt kontakt med fastlege og bedt om nye blodprøver og justering av dose. Anonymkode: d29f4...9bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå