Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som 18 åring gjorde jeg noen FRYKTELIG dumme valg økonomisk og har dermed i alle år leid bolig. 

Jeg har leid bolig de siste 14 år, og er i dag 32. Jeg har aldri opplevd klage på slitasje eller noe trøbbel med depositum. Aldri vært noe trøbbel i noe leieforhold. 

Forrige bolig leide jeg i 6 år, men ville ja noe større etterhvert. Så for to år siden leide jeg meg en flott, nyoppusset leilighet på 70kvm. Den er virkelig nydelig.

Etter å ha bodd her nå i to år, har jeg endelig mulighet til å kjøpe eget. Men jeg stresser litt av veggene i leiligheten her. Den var helt nyoppusset når jeg flyttet inn, og nå ser det ganske shabby ut. Alle veggene har merket og streker. Det er helt grusomt. 

Jeg har diskutert det med en kamerat av meg som mener at fordi veggen er malt rett på, i matt hvit så blir det slik. 

Jeg er skikkelig stressa.. Aldri opplevd sånn slitasje noe annet sted, men jeg ser også at veggene tar veldig lett til seg merker og farge. Jeg har ikke gjort noe som ikke regnes som normalt, men må samtidig innrømme at det ser jo ganske kjipt ut noen steder. 

Par av veggene er glatt hvit eller grønn, og de ser helt ok ut.. 

Noen som har opplevd lignende ?

Noe annet som min kamerat spurte om, var om jeg hadde lov til å henge opp alt mulig. Og det slo meg virkelig Aldri å måtte be om lov. Må man virkelig det? Er det ikke normalt å kunne henge opp ting? 

Ikke i noen rom var det gardinstang eller persienner/rullegardin. Dette har jeg fått på soverom, kjøkken og stue. I gangen hang jeg opp en hylle, på kjøkkenet hang jeg opp en hylle, på stua hang jeg opp 3 bilder og på soverommet to bilder. Jeg har også hengt opp et speil i gangen. Og et skilt på ev vegg mellom soverom og badet. 

Aldri tidligere tenkt over at dette skulle være et problem.

Men nå stresser jeg litt. Er jo tilbøyelig til å være enig med kameraten mim ar det ser jo litt shabby ut med noen skruer i hver rom og noen merker på veggene...

Anonymkode: c0201...5e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver er normal slitasje :) 

Anonymkode: 3ac89...48f

• Liker 2
Skrevet

Mulig det hjelper å bare vaske veggene godt , det kan være møkkete også ser det verre ut enn det er. Men med tanke på å henge opp ting, mange huseiere ønsker ikke at ting skal henges opp. Jeg har venninner som har måttet bruke Teip og lignende for å henge opp bilder på veggene fordi de ikke får lov av huseier. Men dette burde du fått beskjed om kanskje 🤔

Anonymkode: a89ec...7d5

Skrevet

Mener du at veggene har riper, eller er det streker (tusj?). Er det bare farge, så kan du kjøpe hvit magisk svamp og vaske, det tar de fleste flekker. 
Ellers så har vi hvite matte vegger selv og har bodd her med barn i 10 år, veggene ser helt fine ut. Så at dine vegger ser «shabby og grusomme ut» etter 2 år får meg til å lure på hva du har gjort på, det er i alle fall ikke normalt…

Anonymkode: 1228d...3b3

• Liker 3
Skrevet

Jeg er litt usikker hva jeg mener.. Ett sted åpnet jeg lokket til verktøy kofferten litt kjapt og gikk i veggen. Så der ble det en skrape/ripe. De er så ufattelig skjøre disse gipsveggene. Jeg kan jo trykke de inn nesten 😅 

Resten er mye sorte striper og merker rundt forbi. Jeg kan ikke fatte hvor de kommer fra. På merkelige plasser også. Midt på veggen f.eks. 

Jeg har forsøkt med såpe, vann, skurekrem og vanlig svamp. Må kanskje teste magisk svamp ja. 

Forstår virkelig at dette høres merkelig og unormalt ut. Jeg hadde også tenkt det og aldri opplevd lignende. 

Ts.

Skrevet

Jeg anser ikke merker på veggene som veldig normal slitasje. 
Mulig fordi jeg har bodd i ulike leiligheter i 15 år og aldri hatt merker på veggene. 
Men hadde jeg leid ut, så ville jeg vurdert hvor ille det ser ut, og eventuelt forventet maling. 
Hvis du ikke får av merkene med magisk svamp, så kontakt utleier og spør de. 

Dersom det ikke har vært spesifisert i kontrakt eller annen måte at det ikke er tillatt henge opp noe, så vil det gå under normal slitasje. Jeg har bodd steder hvor utleier ikke så noe som helst problem med å henge opp ting, ett sted det ikke var lov, og noen steder hvor utleier har sagt at det er greit henge opp litt, men at det er ønskelig bruke tynne stifter for bilder og lignende. 

Anonymkode: ecf44...678

Skrevet

Hvs gjør man egentlig for å få alle disse merkene på veggen?

Har leid mange hybler og leiligheter. Eneste gang jeg fikk et merke på veggen vasket jeg det bort.

Anonymkode: 4ccf3...9d6

Skrevet

Jeg bor i en leilighet med malte gipsvegger, eid, bare meg og mannen. Er ca 5 år siden oppussing og maling. 

1-2 merker i gangen, ser jeg. Ingenting i stue eller soverommene såvidt jeg vet, med unntak av et sted der en juleblomst satt et merke jeg ikke har forsøkt å få bort ennå. Vet det er noen merker/skjolder på kjøkkenveggen, da det er håpløst å vaske gipsvegger. 

Så må nok si meg enig i at dette hørtes i overkant ut. 

Å henge opp bilder og slikt er ok. Men gardinstenger, skruer og lignende, da burde du hørt med utleier. Imidlertid, om dette passer stilen og du lar det henge må det jo bare være en fordel for utleier. 

Anonymkode: f0345...014

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mulig det hjelper å bare vaske veggene godt , det kan være møkkete også ser det verre ut enn det er. Men med tanke på å henge opp ting, mange huseiere ønsker ikke at ting skal henges opp. Jeg har venninner som har måttet bruke Teip og lignende for å henge opp bilder på veggene fordi de ikke får lov av huseier. Men dette burde du fått beskjed om kanskje 🤔

Anonymkode: a89ec...7d5

Nei, det må man ikke finne på med malt gips. Det tåler ikke vann. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som 18 åring gjorde jeg noen FRYKTELIG dumme valg økonomisk og har dermed i alle år leid bolig. 

Jeg har leid bolig de siste 14 år, og er i dag 32. Jeg har aldri opplevd klage på slitasje eller noe trøbbel med depositum. Aldri vært noe trøbbel i noe leieforhold. 

Forrige bolig leide jeg i 6 år, men ville ja noe større etterhvert. Så for to år siden leide jeg meg en flott, nyoppusset leilighet på 70kvm. Den er virkelig nydelig.

Etter å ha bodd her nå i to år, har jeg endelig mulighet til å kjøpe eget. Men jeg stresser litt av veggene i leiligheten her. Den var helt nyoppusset når jeg flyttet inn, og nå ser det ganske shabby ut. Alle veggene har merket og streker. Det er helt grusomt. 

Jeg har diskutert det med en kamerat av meg som mener at fordi veggen er malt rett på, i matt hvit så blir det slik. 

Jeg er skikkelig stressa.. Aldri opplevd sånn slitasje noe annet sted, men jeg ser også at veggene tar veldig lett til seg merker og farge. Jeg har ikke gjort noe som ikke regnes som normalt, men må samtidig innrømme at det ser jo ganske kjipt ut noen steder. 

Par av veggene er glatt hvit eller grønn, og de ser helt ok ut.. 

Noen som har opplevd lignende ?

Noe annet som min kamerat spurte om, var om jeg hadde lov til å henge opp alt mulig. Og det slo meg virkelig Aldri å måtte be om lov. Må man virkelig det? Er det ikke normalt å kunne henge opp ting? 

Ikke i noen rom var det gardinstang eller persienner/rullegardin. Dette har jeg fått på soverom, kjøkken og stue. I gangen hang jeg opp en hylle, på kjøkkenet hang jeg opp en hylle, på stua hang jeg opp 3 bilder og på soverommet to bilder. Jeg har også hengt opp et speil i gangen. Og et skilt på ev vegg mellom soverom og badet. 

Aldri tidligere tenkt over at dette skulle være et problem.

Men nå stresser jeg litt. Er jo tilbøyelig til å være enig med kameraten mim ar det ser jo litt shabby ut med noen skruer i hver rom og noen merker på veggene...

Det skal stå i kontrakten hvis du ikke har lov å henge ting på veggene. Men du bør vel kanskje sparkle og male igjen skruehull før du flytter ut 🙂

Anonymkode: 018ac...18d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har leid mange hybler og leiligheter. Eneste gang jeg fikk et merke på veggen vasket jeg det bort.

Det kan f.eks være møbler (sånn typisk en sofa) som har stått inntil veggen. Det var merker bak sofaen da jeg flyttet ut fra forrige sted, men sofaen står jo foran der så det vises ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg anser ikke merker på veggene som veldig normal slitasje. 
Mulig fordi jeg har bodd i ulike leiligheter i 15 år og aldri hatt merker på veggene. 
Men hadde jeg leid ut, så ville jeg vurdert hvor ille det ser ut, og eventuelt forventet maling. 
Hvis du ikke får av merkene med magisk svamp, så kontakt utleier og spør de. 

Jeg har bodd i ulike leiligheter de siste 14 år, og heller aldri opplevd lignende. Likevel, her står man.. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei si det da. Jeg er jo veldig usikker. Men etter å ha lest om andre med samme problem så ser jeg at billige løsninger kan være veldig skjøre og dermed kan det ta merker etter at sofaen sto inntil veggen eller lignende. Ei annen skrev om en handleposer eller eske (det var litt uklart) som hun bar inn og kom litt borti vegg. Det hadde laget merker. 

Slike ting kan jo skje hele tiden. Lignende scenarioer. Spesielt når man flytter inn med egne møbler. 

Har fått disse merkene på veggen over en krakk jeg har. Der pleier jeg å stillw treningsbag når jeg pakker den, pakker ut. Så kanskje treningsbag har avgitt noe. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor i en leilighet med malte gipsvegger, eid, bare meg og mannen. Er ca 5 år siden oppussing og maling. 

1-2 merker i gangen, ser jeg. Ingenting i stue eller soverommene såvidt jeg vet, med unntak av et sted der en juleblomst satt et merke jeg ikke har forsøkt å få bort ennå. Vet det er noen merker/skjolder på kjøkkenveggen, da det er håpløst å vaske gipsvegger. 

Så må nok si meg enig i at dette hørtes i overkant ut.

Da har jo dere også noen merker? Hvordan kan min situasjon høres i overkant ut da? 

Uansett. Jeg forstår ingen her hadde hørt om dette før og kanskje tenker jeg nærmest har rasert stedet. Men jeg kan forsikre dere alle at hvis dere tar et søk på kvinneguiden, eller annet forum, så finnes det flere tråder hvor dette diskuteres. Det er ikke unormalt. Bare fordi det ikke har skjedd deg betyr ikke at det er unormalt. 🤦‍♀️

Jeg er helt sikker på at dette skjer igjen og igjen med disse veggene. Jeg har ikke være uvøren eller gjort noe for at det skal anses som særlig skade. Utover kanskje en gang jeg åpnet verktøykassa og lokket sveisa litt i veggen. 

Men jeg er mer skeptisk til at utleier skal reagere.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan f.eks være møbler (sånn typisk en sofa) som har stått inntil veggen. Det var merker bak sofaen da jeg flyttet ut fra forrige sted, men sofaen står jo foran der så det vises ikke.

Ja det er det jeg også ser. Utfordringen er at boligen er umøblert. Så når jeg flytter står det ingenting igjen. Kun hvite vegger med merker av at noe har vært borti... Og det ser litt shabby ut 😬

Skrevet

Hør med utleier om du kan male over før du flytter? Det koster ikke så mye og tar ikke så lang tid 

Anonymkode: fe349...895

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da har jo dere også noen merker? Hvordan kan min situasjon høres i overkant ut da? 

.....

Vel.. du skriver det jo selv "ganske shabby", da er det ille.

Og utleier vil vel reagere deretter, og som flertallet her som sier at det er unormalt mye. 

Skrevet

Kan ikke leve i en leilighet uten mulighet for å dekke vinduene. Så gardiner å slikt må være greit å henge opp. Men gardinstengene og ev. rullgardiner går nå som fast instalasjon og skal bli hengende ved utflytting.

Hvite gipsvegger tar dessverre lett merker. Om ditt tilfelle går som normal slitasje eller ikke er umulig å si uten å ha sett omfanget av det.

Anonymkode: 22d4f...9ef

Skrevet

Det er ikke normalt å få masse merker på veggene, jeg flyttet inn i en helt ny leilighet i 2010 og her er ikke et merke på noen av veggene. Vanligvis må man be om tillatelse til å sku opp hyller o.l., det er også  normalt å spørre hvilke type gardinfester huseier syns er greit. Når du i tillegg beskriver den flotte, nye leiligheten som "ganske shabby", så kan du nok måtte regne med å betale en del når du flytter ja, 

Anonymkode: 29d84...98e

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har bodd i ulike leiligheter de siste 14 år, og heller aldri opplevd lignende. Likevel, her står man.. 

Nei si det da. Jeg er jo veldig usikker. Men etter å ha lest om andre med samme problem så ser jeg at billige løsninger kan være veldig skjøre og dermed kan det ta merker etter at sofaen sto inntil veggen eller lignende. Ei annen skrev om en handleposer eller eske (det var litt uklart) som hun bar inn og kom litt borti vegg. Det hadde laget merker. 

Slike ting kan jo skje hele tiden. Lignende scenarioer. Spesielt når man flytter inn med egne møbler. 

Har fått disse merkene på veggen over en krakk jeg har. Der pleier jeg å stillw treningsbag når jeg pakker den, pakker ut. Så kanskje treningsbag har avgitt noe. 

Uansett. Jeg forstår ingen her hadde hørt om dette før og kanskje tenker jeg nærmest har rasert stedet. Men jeg kan forsikre dere alle at hvis dere tar et søk på kvinneguiden, eller annet forum, så finnes det flere tråder hvor dette diskuteres. Det er ikke unormalt. Bare fordi det ikke har skjedd deg betyr ikke at det er unormalt. 🤦‍♀️

Jeg er helt sikker på at dette skjer igjen og igjen med disse veggene. Jeg har ikke være uvøren eller gjort noe for at det skal anses som særlig skade. Utover kanskje en gang jeg åpnet verktøykassa og lokket sveisa litt i veggen. 

Jeg har flyttet mye på møbler, mye fordi jeg elsker ommøbelere. Sofa står alltid inntil vegg. 
Har fått noen små hakk i dørkarmer, fordi jeg er sta nok til å prøve bære bokhyller som er en halvmeter lengre enn meg inn/ut av rom, og tyngre kommoder som jeg ikke orker tømme for ting. 
Jeg har alltid flyttet inn/ut med egne møbler, utenom en leilighet hvor det var møblert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke normalt å få masse merker på veggene, jeg flyttet inn i en helt ny leilighet i 2010 og her er ikke et merke på noen av veggene. Vanligvis må man be om tillatelse til å sku opp hyller o.l., det er også  normalt å spørre hvilke type gardinfester huseier syns er greit. Når du i tillegg beskriver den flotte, nye leiligheten som "ganske shabby", så kan du nok måtte regne med å betale en del når du flytter ja, 

Anonymkode: 29d84...98e

Har du matt maling på veggene da?

Det har mye å si, og mye matt maling har dårlig kvalitet. 

Matt maling skal heller ikke vaskes med varmt vann, da blir det flekker.

Anonymkode: 56e33...cc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...