AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #21 Skrevet 24. januar 2023 Tabris skrev (1 time siden): Det er ikke mosjon hver dag som er det viktigste, det er aktivisering. Hvis hunden får aktivisering en halvtime om dagen så er det mange lange timer å sove bort i sofaen. Viktig med aktivisering! En tur med hund trenger ikke være å gå flere kilometer, men at hunden får stimuli. Det får de av både lek, å snuse, hjernetrim osv. En hund som bare slippes ut i en hage eller terrasse alene som nevnt her i tråden får ikke noe aktivisering. I en hage den oppholder seg i flere ganger for dagen gir ikke hunden noe. Det er de samme luktene og den kjeder seg, med mindre en legger opp til aktivisering som lek eller søk o.l. Husk at dagens tur er hundens store høydepunkt! Er en selv ikke motivert for tur, så tenk på dette og hvor mye glede det gir hunden din. Vis hunden kjærlighet! Anonymkode: 5ae1f...d03 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #22 Skrevet 24. januar 2023 Som noen her over skriver, viktig med aktivisering! Tur for hunden er ikke bare fysisk aktivitet, det er også psykisk. På tur for de snuse seg rundt, oppleve nye lukter og omgivelser som jeg mener er kjempe viktig for alle hunder! Blir så sint på folk som kjøper seg hunder og ikke klarer å gi dem i det minste en tur om dagen. Har ingenting å si om du har stor eller liten hund, alle hunder trenger aktivisering og komme seg ut. Er blitt så stereotypisk å tro at mindre hunder ikke trenger mye mosjon osv, men som jeg sier er det ikke tur bare fysisk mosjon for hunden. Høres ut som denne hunden har et ganske trasig liv om jeg får si det rett ut. Anonymkode: 479e0...2df 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #23 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Synes også det høres litt stusselig ut, men har ikke erfaring med hund selv, derfor jeg spør her. Er det på grensen til dyreplageri, eller er det innafor? Ts Anonymkode: af5b3...47b Synes det er dyreplageri rett og slett. Kan se for meg at personen som har denne hunden neppe bruker mye tid på den inne heller. Anonymkode: 479e0...2df 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #24 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Eieren til denne hunden, sier at hunden ikke trenger mer mosjon og er rolig inne. Har selv møtt hunden et par ganger; den virker rolig, men er litt «sutrete» av seg. Er dette noe jeg som utenforstående skal gidde å blande meg inn i? Ts Anonymkode: af5b3...47b Ikke trenger mer mosjon? Basert på hva sier eieren det? Basert på sine egne ønsker og timeplan? Jesus, jeg blir så provosert. Ser noen skriver at alderen er relevant her. Og ja, er det en gammel hund med masse helseproblemer, klart da trenger den kanskje ikke så mye turer. Men er det en frisk hund, da får dem faen meg omplassere hunden om de ikke klarer å ta vare på den! Anonymkode: 479e0...2df 1
Mardina Skrevet 24. januar 2023 #25 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke snakk om en hage, men en liten terrasse som den gjør fra seg på. Ts Anonymkode: af5b3...47b Og det er enda verre, hvis hunden kun får gjøre fra seg på terassen og i hagen 😳 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Synes også det høres litt stusselig ut, men har ikke erfaring med hund selv, derfor jeg spør her. Er det på grensen til dyreplageri, eller er det innafor? Ts Anonymkode: af5b3...47b Det er ikke på grensen, i mine øyne er det dyreplageri.... Denne eieren bør lese seg på hundehold, for det er tydelig at h*n ikke har peiling på hundehold.... 🤬 Jeg kjenner at jeg blir litt provosert...Håper du setter denne eieren på plass, for det trenger vedkommende 😳 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #26 Skrevet 24. januar 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Synes også det høres litt stusselig ut, men har ikke erfaring med hund selv, derfor jeg spør her. Er det på grensen til dyreplageri, eller er det innafor? Ts Anonymkode: af5b3...47b Mishandling! Anonymkode: c33f9...552
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #27 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det høres ut som alt for lite mosjon. Skjønner helt ærlig ikke hvorfor noen kjøper seg hund når de ikke klarer å gå så lite med hunden; da kan man kjøpe seg en katt eller et annet dyr i stedet. Anonymkode: ab4a2...bad Ja, folk er så egoistiske. Så på Tripadvisor at en person anmeldte et hotell og ga det god anmeldelse fordi de ansatte luftet hunden hennes, fordi hun ikke var i stand til å gå tur med hunden selv. Det første jeg tenkte på var hvorfor i alle dager hun har hund hvis hun ikke klarer å lufte den selv, det andre var at det burde hun ha sjekket før hun reiste på ferie, ikke bare overlate det til tilfeldighetene om noen kom til å gå tur med den eller ikke. Anonymkode: 1d472...6c4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #28 Skrevet 24. januar 2023 Men hvordan vet du at hunden ikke går ut hver dag hvis det ikke er din hund? Jeg går ut med hunden min hver dag. Jeg ble stoppet en gang av naboen min(veldig kontrollerende mann som skal vite absolutt alt!) som lurte på hvorfor jeg ikke går tur med hunden hver dag. Jeg sa til han at jo, jeg går jo ut tre ganger daglig i tillegg til at han får løpe ut i hagen. Anonymkode: 80983...a07
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #29 Skrevet 24. januar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, folk er så egoistiske. Så på Tripadvisor at en person anmeldte et hotell og ga det god anmeldelse fordi de ansatte luftet hunden hennes, fordi hun ikke var i stand til å gå tur med hunden selv. Det første jeg tenkte på var hvorfor i alle dager hun har hund hvis hun ikke klarer å lufte den selv, det andre var at det burde hun ha sjekket før hun reiste på ferie, ikke bare overlate det til tilfeldighetene om noen kom til å gå tur med den eller ikke. Anonymkode: 1d472...6c4 Det kan være hundrevis av midlertidige grunner til at man ikke kan lufte hunden sin på ferie. Kanskje hun var skadet Anonymkode: 9b227...810
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #30 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke trenger mer mosjon? Basert på hva sier eieren det? Basert på sine egne ønsker og timeplan? Jesus, jeg blir så provosert. Ser noen skriver at alderen er relevant her. Og ja, er det en gammel hund med masse helseproblemer, klart da trenger den kanskje ikke så mye turer. Men er det en frisk hund, da får dem faen meg omplassere hunden om de ikke klarer å ta vare på den! Anonymkode: 479e0...2df Den er rolig og fornøyd inne, viser ikke tegn til stress osv, derfor mener eieren at hunden ikke trenger mosjon daglig. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men hvordan vet du at hunden ikke går ut hver dag hvis det ikke er din hund? Jeg går ut med hunden min hver dag. Jeg ble stoppet en gang av naboen min(veldig kontrollerende mann som skal vite absolutt alt!) som lurte på hvorfor jeg ikke går tur med hunden hver dag. Jeg sa til han at jo, jeg går jo ut tre ganger daglig i tillegg til at han får løpe ut i hagen. Anonymkode: 80983...a07 Eieren har selv sagt det. Kjenner vedkommende ganske godt, og skal ta meg en prat med henne. Takk for alle svar. Ts Anonymkode: af5b3...47b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #31 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke trenger mer mosjon? Basert på hva sier eieren det? Basert på sine egne ønsker og timeplan? Jesus, jeg blir så provosert. Ser noen skriver at alderen er relevant her. Og ja, er det en gammel hund med masse helseproblemer, klart da trenger den kanskje ikke så mye turer. Men er det en frisk hund, da får dem faen meg omplassere hunden om de ikke klarer å ta vare på den! Anonymkode: 479e0...2df Hunden er forresten ikke gammel. 4 år, om jeg husker riktig. Ts Anonymkode: af5b3...47b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #32 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hunden er forresten ikke gammel. 4 år, om jeg husker riktig. Ts Anonymkode: af5b3...47b Vet ikke om du har nevnt det her, men hvilken rase er det? Eller om du ikke vet rasen, størrelsen? Hunder kan være rolige og sove mye inne, men hunder kan på samme måte som mennesker bli deprimerte. Blant noen symptomer på en deprimert hund er at den sover mye, ligger stille hele dagen og har ingen interesse i å leke og at den ikke vil gå tur. Så mulig det eieren ser på som en fornøyd og rolig hund inne faktisk bare er en deprimert hund. Bare en tanke. Er vanskelig å si noe når man egentlig ikke kjenner så mye til saken. Men basert på det du sier høres det ikke bra ut. God å høre at du tar en prat med vedkomende! ☺️ Anonymkode: 479e0...2df
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #33 Skrevet 24. januar 2023 JA alle hunder må ha mosjon hver dag. Tenk om det var höydepunktene dine i löpet av en dag. Anonymkode: 5f693...52a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #34 Skrevet 24. januar 2023 Ikke leser de bøker,ikke ser de på TV. Ligge inne til pynt er IKKE noe liv! Hva er vitsen med å skaffe seg levende kjæledyr om man ikke skal ta vare på de? Anonymkode: 7ed22...71e 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #35 Skrevet 24. januar 2023 Fysisk mosjon er én ting. En hund trenger stimuli og inntrykk hver dag. Isolasjon er ikke bra for mennesker, hva får deg til å tro at det er noe bedre for hunder? Hunder fortjener og trenger å komme seg ut hver dag. Hvor mye fysisk og psykisk aktivitet og mosjon de trenger er avhengig av rase. Min gamle hund ble stresset på langturer og ble fort overbelastet. Det meste av fysisk aktivitet besto av ball inne og i hagen. Han fikk rast av seg energien på den måten, men måtte ut og oppleve nye steder og folk hver dag. AnonymBruker skrev (23 timer siden): Synes også det høres litt stusselig ut, men har ikke erfaring med hund selv, derfor jeg spør her. Er det på grensen til dyreplageri, eller er det innafor? Ts Anonymkode: af5b3...47b Dyreplageri og ikke nok for en hund til å ha det bra fysisk eller psykisk. Anonymkode: 6e61f...62b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #36 Skrevet 27. januar 2023 Lurt å ha dette med skader i tankene også. Hadde en new foundlander som i utgangspunktet trengte mye trim, men da skuldrene hans begynte å svikte kunne han ikke gå så mye tur. Han ble satt ute i kjetting om morgenen, sa i fra når han ville inn igjen og sa ifra inne når han ville ut igjen. Fikk noen rolige, korte turer i løpet av uka. Antall og lengde varierte etter vær og temperatur. Ved å være ute i kjettingen fikk han være ute selv om han ikke kunne gå noe særlig. Anonymkode: a0c72...51f
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #37 Skrevet 27. januar 2023 ja selvfølgelig! Ser en del med små hunder som toppen går 3-4oo meter om dagen. Burde vært meldt til mattilsynet. Anonymkode: 303a7...e6c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #38 Skrevet 28. januar 2023 Er det virkelig noe verre å ha en innehund enn å ha en innekatt da? 🤷♀️ Anonymkode: 4a529...0b4
MyMichelle Skrevet 29. januar 2023 #39 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 23.46): Først og fremst, det er ikke min hund. Men ja, den gjør fra seg på terrassen. Dette med mosjon jeg lurte på. Ts Anonymkode: af5b3...47b Jeg tenker at det har med hundens livskvalitet å gjøre. Så jeg tenker tur, men ikke nødvendigvis for mosjonen sin del. Men for gleden av å bevege seg og snuse på spennende lukter. Hunden kan aktiviseres innendørs også. Er det ille vær så nøyer min hund seg med å være i hagen. Løper til verandadøren når han er ferdig med sitt. Men terrassen synes jeg blir for lite, ihvertfall om det er snakk om flere dager på rad.
17.11 Skrevet 29. januar 2023 #40 Skrevet 29. januar 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Er det virkelig noe verre å ha en innehund enn å ha en innekatt da? 🤷♀️ Anonymkode: 4a529...0b4 Nei, jeg syns begge deler er forkastelig. Bor man et sted man ikke trygt kan slippe ut katten, så burde man ikke ha katt. Det er ikke en menneskerett. Har ei på jobben som vil skaffe seg hund, og som sier rett ut at hun vil ha en sofasliter som er taknemlig for de turene han får. HUN burde være taknemlig om hun er så heldig at hun får hund spør du meg, og jeg håper det aldri skjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå