AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 Ble dere behandlet bedre for "høystatussykdommen"? Og ja, jeg vet at disse begrepene er flåsete. Men denne typen rangering forekommer jo dessverre. Det er mer stas å behandle hjernesvulst kontra fibromyalgi fks. Anonymkode: 3cefd...203 7 1
Bålkaffe Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Når jeg opplevde å få akutte magesmerter når jeg var i tenåra, så ble jeg skyssa rett inn på overvåkninga fra legevakta fordi de mistenkte blindtarmen. Viste seg å være et kraftig nyresteinsanfall, men gud bedre så fort ting gikk og hvor godt jeg ble tatt vare på. Etter at jeg krasja etter en runde med kyssesyken og dro meg til legen på en bra dag for å fortelle at jeg aldri ble frisk igjen etter det, og sleit med energitap, smerter, kognitive problemer, mageproblemer, problemer med temperaturen i kroppen(feberfølelsen, kalde hender og føtter som om blodomløpet sleit, frøs hele tiden etc), lyd og lys sensitiv etc, måtte jeg bruke over ett år hos BUP fordi fastlegen på den tia trodde det satt i hodet. Etter at de på BUP friskmeldte meg psykologisk og en annen behandler tok tak, ble jeg utredet og endte opp hos spesialist som satte diagnosen ME. Det tok.... 3-4 år, tror jeg. Ble aldri tatt på alvor, ble ledd av, mistenkeliggjort hele veien, kalt for lat etc av folk i helsevesenet. Så joda.... Det finnes høystatussykdommer og lavstatussykdommer, og forskjellsbehandlingen er ekstremt tydelig. 11 14
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men jeg var skikkelig dårlig ca et halvt år uten å bli tatt på alvor i det hele tatt. Arytmier og ekstraslag ble forklart med angst og at jeg måtte slutte å mase så mye om helsa og heller prøve å stresse ned og innse at jeg var ung og frisk med livet foran meg. Så fant de ut at jeg hadde kreft og alle endret plutselig holdning over natten. Veldig rar opplevelse. Det å ha kreft er virkelig noe du blir møtt med respekt for altså. At jeg som livsenergisk ungdom med en arbeidskapasitet få bare kan drømme om nektet å akseptere at ting satt i hodet gjorde meg så innmari forbannet at jeg finner ikke ord. Selv ikke i nå mange år etterpå. Tenker også at om jeg ikke hadde hatt kreft og det skulle være noe psykisk eller annet som satte meg helt ut av spill er det besynderlig å tenke hvordan jeg ble møtt av systemet. Både helsevesenet og nav var fulle av mistro og uten empati. Unner ingen å bli møtt med sånne holdninger i systemet og merker jeg den dag i dag i svært kritisk til ansatte innen helsevesenet og nav. Gjelder selvsagt ikke for alle, men etter å ha vært der og vet hvordan det indoktrinerte systemet fungerer (eller rettere sagt ikke fungerer) for mange mister man dessverre litt håpet om at hjelpeapparatet faktisk er der for å hjelpe fremfor å mistenkeliggjøre. Håper aldri jeg må gjennom noe liknende igjen. Anonymkode: 47dd1...e9e 7 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 Veldig forskjell. ME - elendig mottakelse i helsevesenet og nedlatende leger. Kreft - makalause folk hele veien. Fantastisk oppfølging og ivaretakelse. Natt og dag der, altså. Anonymkode: f8789...083 11 5 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Veldig forskjell. ME - elendig mottakelse i helsevesenet og nedlatende leger. Kreft - makalause folk hele veien. Fantastisk oppfølging og ivaretakelse. Natt og dag der, altså. Anonymkode: f8789...083 Nøyaktig det samme her. Anonymkode: 782c8...910 8 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 Definitivt forskjell. I høystatussykdom ble jeg behandlet med nysgjerrighet, respekt og omsorg, samt fikk tett oppfølgning fra alle kanter både ved ønske og uoppfordret. I lavstatussykdom ble jeg møtt med arroganse, ble psykologisert (som om at det dreide seg om vilje, motivasjon og holdning) og da gaslightet, før jeg ble trenert og så etterlatt til meg selv uten "rett på oppfølgning". Anonymkode: 5db8c...624 7 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 Kanskje litt på siden, men fra innsiden av helsevesenet er det opplagt at det må være sånn. Hvis du har blindtarmbetennelse har vi en rask og god behandling, som må komme i gang raskt for å hindre sykdom og død. Nyrestein behandles ofte hjemme, men innlegges ved uholdbare smerter eller infeksjon. Man kan måtte vente lenge på steinknusing i fredelig fase. Kreft krever tidlig behandling for å bedre overlevelse. Hvis ikke det er mulig skal man gjerne dø, med alle de behovene der innebærer. Me har stor lidelse for den som er syk. Men enn så lenge vet vi ikke helt hva det skyldes, og har ingen kur. Da kan ikke sykehusene bruke mye tid og penger på enkeltpasienter. Man kan ønske seg mer forskning, men det vil ikke hjelpe "her og nå" Anonymkode: 281c1...007 11 12
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje litt på siden, men fra innsiden av helsevesenet er det opplagt at det må være sånn. Hvis du har blindtarmbetennelse har vi en rask og god behandling, som må komme i gang raskt for å hindre sykdom og død. Nyrestein behandles ofte hjemme, men innlegges ved uholdbare smerter eller infeksjon. Man kan måtte vente lenge på steinknusing i fredelig fase. Kreft krever tidlig behandling for å bedre overlevelse. Hvis ikke det er mulig skal man gjerne dø, med alle de behovene der innebærer. Me har stor lidelse for den som er syk. Men enn så lenge vet vi ikke helt hva det skyldes, og har ingen kur. Da kan ikke sykehusene bruke mye tid og penger på enkeltpasienter. Man kan ønske seg mer forskning, men det vil ikke hjelpe "her og nå" Anonymkode: 281c1...007 Det betyr likevel ikke at dere skal møte pasienter som mennesker annerledes. Grad av omsorg, empati, arroganse, holdninger osv er totalt forskjellig. Det kan dere ikke unnskylde slik som dette. Anonymkode: 5db8c...624 13 3 21
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 Vet ikke hva som regnes som" høystatus" men jeg fikk innvilget 50% uføre etter 8 mnd på AAP ( nav- ansatt som ba meg gjøre det snarest) fikk innvilget etter 2 mnd. Har multippel sklerose. Kommunen har også egne støtteapparat / hjelpemidler en kan søke om . Anonymkode: d2271...84e 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 Jeg har en sjelden type hjernesvulst og får alltid spørsmål om en eller to leger i tilegg til den faste legen kan få bli med på legetimene mine på Rikshospitalet. I starten sa jeg ja til det, nå sier jeg nei. Føler at de rett og slett bare er nyskjerrige. Anonymkode: 9d6ea...618 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #11 Skrevet 23. januar 2023 Er fotsopp en lavstatussykdom? Anonymkode: 98663...849 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #12 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Me har stor lidelse for den som er syk. Men enn så lenge vet vi ikke helt hva det skyldes, og har ingen kur. Da kan ikke sykehusene bruke mye tid og penger på enkeltpasienter. Man kan ønske seg mer forskning, men det vil ikke hjelpe "her og nå" Stor forskjell på å ikke ha en kur, og å behandle mennesker rett og slett bedritent, som mange med f.eks. ME blir. Anonymkode: 51d08...63c 13 10
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ble dere behandlet bedre for "høystatussykdommen"? Og ja, jeg vet at disse begrepene er flåsete. Men denne typen rangering forekommer jo dessverre. Det er mer stas å behandle hjernesvulst kontra fibromyalgi fks. Anonymkode: 3cefd...203 Akkurat de eksemplene lever vi med. Jeg har fibromyalgi og han har hatt svulst på hjernen og har en følgesykdom pga det. Jeg har fulgt han til leger ol og han har vert med meg til legen. Etter at han var med meg til legen (vi har samme lege) så sa han at han var sjokkert over måten legen snakket til meg på. Veldig ovenfra og ned og som om jeg var ett barn. Det var en side av legen han aldri opplevde når han var der. Anonymkode: 8509d...7d8 4 5 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har en sjelden type hjernesvulst og får alltid spørsmål om en eller to leger i tilegg til den faste legen kan få bli med på legetimene mine på Rikshospitalet. I starten sa jeg ja til det, nå sier jeg nei. Føler at de rett og slett bare er nyskjerrige. Anonymkode: 9d6ea...618 Det er vel for å lære , så de kan fortsette å hjelpe andre mennesker som også får den sykdommen… Anonymkode: e6f1c...75b 2 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en sjelden type hjernesvulst og får alltid spørsmål om en eller to leger i tilegg til den faste legen kan få bli med på legetimene mine på Rikshospitalet. I starten sa jeg ja til det, nå sier jeg nei. Føler at de rett og slett bare er nyskjerrige. Anonymkode: 9d6ea...618 Det er for å lære. Hvis du har overskudd, si ja 👍 Anonymkode: 3b345...956 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 Ja, stor forskjellsbehandling. Opplevd. Anonymkode: 3b345...956 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #17 Skrevet 24. januar 2023 Ja veldig stor forskjell Høystaussykdom veldig god Beha god informasjon og oppfølging. Lavstatus ble ikke trodd av helsepersonell fikk beskjed at jeg måtte gå ned i vekt ble ikke undersøkt skikkelig å når jeg endelig ble det så var tilstanden min forverret å fikk kjeft av legen at jeg burde oppsøkt hjelp tidligere ble behandlet dårlig helt til samboer ble med på legetime på sykehuset da tok de det alvorlig når det kom en lege i uniform med på møtet. Anonymkode: fa95d...98a 6 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja veldig stor forskjell Høystaussykdom veldig god Beha god informasjon og oppfølging. Lavstatus ble ikke trodd av helsepersonell fikk beskjed at jeg måtte gå ned i vekt ble ikke undersøkt skikkelig å når jeg endelig ble det så var tilstanden min forverret å fikk kjeft av legen at jeg burde oppsøkt hjelp tidligere ble behandlet dårlig helt til samboer ble med på legetime på sykehuset da tok de det alvorlig når det kom en lege i uniform med på møtet. Anonymkode: fa95d...98a Samboer er lege Anonymkode: fa95d...98a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 Å ja, det er et hav av forskjell. Det er skam. Anonymkode: dec0e...386 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 Ja blir helt satt ut av verden ikke harkommet lengre. Er man overvektig blir omtrent alle plager og symptomer lagt på det. Ikke selvopplevd men hva jeg har sett 20 pluss år som ansatt i helse. Anonymkode: d16b0...442 6 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå