Gå til innhold

jeg blir gal av min 1,5 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en 1,5 åring som BARE gjør timg han ikke har lov til. Jeg har prøvd ALT!! å ignorere, å kjefte, å avlede..

ingenting hjelper. i tillegg ler han når han får kjeft, eller jeg blir oppgitt.

Noen tips?

han har mange leker, der er ikke av innteresse. 

Anonymkode: 7495b...e6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mulig å unngå situasjoner hvor han gjør noe ulovlig? Feks fjerne alle pyntegjenstander, dorull i høyden, fat med sugekopp under slik at han ikke kan pælme i bakken, ta bort alle klær han ikke kan bruke i bhg osv osv

Anonymkode: 8df7f...2e7

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei, jeg har en 1,5 åring som BARE gjør timg han ikke har lov til. Jeg har prøvd ALT!! å ignorere, å kjefte, å avlede..

ingenting hjelper. i tillegg ler han når han får kjeft, eller jeg blir oppgitt.

Noen tips?

han har mange leker, der er ikke av innteresse. 

Silent treatment fungerer.

Anonymkode: 615fd...d35

Skrevet

Haha, kjenner meg igjen og det går over! Men sjukt tungt når man står i det. Her hjelper det å komme seg ut og tilrettelegge et miljø der det ikke er så mye "nei". Invitere med i aktivitetene du gjør - lage mat, husarbeid o.l. Male med fingermaling i dusjen og spyle det bort selv var veldig stas i den alderen her. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Silent treatment er skadelig for små barn og anbefales IKKE.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Samme situasjon og alder. Søkte barnehageplass, starter neste uke. Håper det hjelper 🫠 kjedelig hjemme med mamma tydeligvis

Skrevet

Finn på noe sammen med barnet. En på 1,5 år skal teste alt. Tilrettelegging for positive og konstruktive opplevelser fremfor avbrytelser og avslag. Tegn, mal, bygg, lek, pusle, være masse ute, ta et bad, lek med leker i vann, bak en kake, mal, les bøker, syng og dans

Anonymkode: 7e5fb...494

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Du skal verken ignorere, kjefte eller avlede. Alt du har gjort så langt er feil. 

Anonymkode: f6452...afc

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skal verken ignorere, kjefte eller avlede. Alt du har gjort så langt er feil. 

Anonymkode: f6452...afc

Kan du forklare meg hva jeg skal gjøre da? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Okidokisjokioki skrev (29 minutter siden):

Haha, kjenner meg igjen og det går over! Men sjukt tungt når man står i det. Her hjelper det å komme seg ut og tilrettelegge et miljø der det ikke er så mye "nei". Invitere med i aktivitetene du gjør - lage mat, husarbeid o.l. Male med fingermaling i dusjen og spyle det bort selv var veldig stas i den alderen her. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Finn på noe sammen med barnet. En på 1,5 år skal teste alt. Tilrettelegging for positive og konstruktive opplevelser fremfor avbrytelser og avslag. Tegn, mal, bygg, lek, pusle, være masse ute, ta et bad, lek med leker i vann, bak en kake, mal, les bøker, syng og dans

Anonymkode: 7e5fb...494

Hjemmet vårt er så tilrettelagt som det går🙈 Og jeg inkluderer han i alt, er mellom slagene eller faktisk også mens jeg leker han at det er kjekkere å være en ramp. Men takk for tipps, skal prøve å male med han i morgen.

Skrevet

Kva gjer du i forkant da? 

Gi han positive handlingsalternativ. 

Hjelp han få ut energi. 

Anonymkode: 88283...084

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

At barnet ler er tegn på usikkerhet. Det vet ikke hvordan det skal respondere på kjeft og ler. Finnes voksne som reagerer på samme måte. 

At en 1 1/2 åring tester grenser er helt normalt. De begynner å forstå at de kan påvirke omgivelsene, men det har fremdeles ikke nok språk eller kontroll på følelsene sine til å uttrykke seg godt. 

Dette vik skje med jevne mellomrom frem til de er 25ish😬😅

Beste måten å håndtere det på er å holde hodet kaldt, ikke respondere på uønsket atferd med oppmerksomhet, veilede og være konsekvent. 

Det går over. Inntil neste omgang 😜

Skrevet

Det er da helt normalt at de tester grenser i den alderen. Men, det kan også være en måte å søke oppmerksomheten din på, og at han rett å slett har behov for at du ser han og møter han på det 

Anonymkode: 694a1...f19

• Liker 3
Skrevet
WhisperingWind skrev (8 timer siden):

At barnet ler er tegn på usikkerhet. Det vet ikke hvordan det skal respondere på kjeft og ler. Finnes voksne som reagerer på samme måte. 

At en 1 1/2 åring tester grenser er helt normalt. De begynner å forstå at de kan påvirke omgivelsene, men det har fremdeles ikke nok språk eller kontroll på følelsene sine til å uttrykke seg godt. 

Dette vik skje med jevne mellomrom frem til de er 25ish😬😅

Beste måten å håndtere det på er å holde hodet kaldt, ikke respondere på uønsket atferd med oppmerksomhet, veilede og være konsekvent. 

Det går over. Inntil neste omgang 😜

Kan det ikke like gjerne være at de ler fordi det kommer artige ansiktsuttrykk og "morsom" stemmebruk etc? Mener jeg leste det en gang. 

Anonymkode: 725fa...ace

• Liker 1
Skrevet

All oppmerksomhet er god oppmerksomhet.

Sjekk ut godt samspill på instagram. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Silent treatment regnes som psykisk vold og er svært skadelig. Tror du som foreslo dette bør lese deg opp på det (hvis du ikke allerede vet det men gjør det likevel fordi du er syk da). 

TS kan det være mulig at du overvurderer hva en 1,5 åring forstår av hva han har lov til og ikke? Eller i det hele tatt konseptet med å ha lov eller ikke ha lov.

Med et så lite barn er det ikke så enkelt som at «man har jo sagt det til dem», og da skal de liksom huske det og vite det. Og om de så husker hva de ikke har lov til (eller hva det var som framkalte at du sa nei) så betyr det ikke at de egentlig forstår det å ikke ha lov. Det er det de driver og finner ut av nå. Hva alt betyr og hvordan verden fungerer. 

Du kan ikke tenke på en 1,5-åring som en voksen, som forstår det samme som deg og tenker like komplekst som deg selv. 
Det er selvfølgelig vanskelig å sette seg inn i hvordan det er å være helt ny i verden når det gjelder absolutt ALT, men prøv likevel. Det kan være svært skadelig på sikt hvis du fortsetter å ikke gjøre det.

Ikke tro at barnet har lært en ting eller fullt ut forstår en ting  bare fordi «du har sagt det hundre ganger» eller fordi barnet har litt språk (at barnet har litt språk betyr IKKE at du kan se på det som at barnet forstår alt som blir sagt, og konseptene ved det som blir sagt)  

Lykke til! 

Anonymkode: 53608...e3a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Sjekk også ut foreldremestring på instagram. Og jeg har mange varme anbefalinger om å ta et cos-kurs. Fikk det gjennom helsestasjon. Cos står for Circle of Safety. Les litt om det.

Kort sagt, så er det ikke barnet som trenger å endres, men vår instilling til barnet. Barnet trenger at vi et en trygg havn når de kommer tilbake etter å ha utforsket verden. Jeg har et barn på akkurat samme alder, og jeg tenker på det som at akkurat nå, så er han verdens beste utforsker! Barnet er i fasen hvor de finner ut "hva skjer når jeg åpner og lukker denne? Hva er bak denne? Jeg får reaksjoner når jeg gjør sånn, hvorfor det? Hvordan kan jeg få reaksjoner på andre ting?" Osv osv. Her hjemme lar jeg han utforske i stor grad, men har fjernet alt som kan være farlig, eller søler. Men sånn generelt så er det VELDIG rotete her om dagen, for så fort vi rydder, så roter han det ut igjen. 

Dette er en periode, det går over. Så kommer det nye perioder med andre typer utfordringer. Jeg tenker at barn må få være barn. Stille barn som ikke gjør noe ut av seg er jo utrygge barn, og det vil vi vel ikke ha? :)

Anbefaler virkelig å kontakte helsestasjon om et COS-kurs. Det endret meg som mamma, og jeg har mye mer harmoniske og fornøyde barn. Jeg føler meg også mye tryggere i måten jeg møter barna mine på. Jeg er veldig opptatt av å oppdra trygge barn, etter å selv ha hatt en vanskelig barndom med kjefting og vold.

Masse lykke til med den lille. Husk at han et fremdeles veldig liten. Han forstår ikke at han gjør noe galt. Kjefting eller å bli oppgitt vil ikke hjelpe. Ikke nå, ikke noengang. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

At barnet ler, handler gjerne om at det syns det er gøy at det kan få deg til å reagere. Det har ikke noe forutsetning for å forstå at det lager mye jobb for deg.

Og det som hjelper, er nok tålmodighet og tid, dessverre. Kjeft er meningsløst. Å fjerne farer, tilrettelegge og forebygge er lurt. Og å vise hva barnet kan gjøre i stedet, forsøke å finne aktiviteter som fenger. Hva det er varierer fra barn til barn. Noen elsker å hoppe, klatre og løpe og kanskje er det fint å være mye ute? Noen elsker å få drive med småting under oppsyn, så de ikke putter det i munnen (og andre putter det bare i munnen likevel, sånn at akkurat det er nytteløst). Noen liker å "hjelpe til", og få leke litt med f.eks. ingrediensene på kjøkkenet (kjenne på litt mel og smør, leke med hvitløkspressa osv.).

Men dette er vanskeligere med noen barn enn andre. Det bør vi alle huske på før vi gir råd, og tenker at det som funket hjemme for oss funker hos andre. Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage, og kan fortelle at noen små er helt utrolige. De finner ting de ikke bør gjøre og røre virkelig over alt, selv et så tilrettelagt sted som det. Men om det er slitsomt når de er små, så kan det godt hende dette er gode egenskaper å ha med seg videre i livet, nysgjerrighet og drive til å utforske. 

Anonymkode: 3e3d5...383

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du eksempler på ting han gjør som han ikke har lov til så er det kanskje lettere å komme med tips?

Anonymkode: e6d2c...6a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan du forklare meg hva jeg skal gjøre da? 

Kan ikke skjønne at posteren du svarte på her fikk noe positive tilbakemeldinger i det hele tatt.

'Alt du gjør er feil.' 
OK takk skal du ha, veldig hjelpsomt.. liksom??

Har du lest how to talk so little kids will listen and listen so little kids will talk? Den serien er veldig god og gir mange gode ideer til hva man kan gjøre, uten at jeg nødvendigvis klarer å svare deg på hva du bør gjøre.
Jeg ser for meg noe som at du stopper barnet og sier det lar jeg deg ikke gjøre. Eventuelt legge opp huset slik at han ikke får mulighet til å gjøre ting han ikke får lov til? Typ legge ting høyt, sette grind foran der han ikke kan gå, 
Om det er ute også han gjør mye han ikke får lov til, så må du kanskje bare være på han som en hauk, og ta han vekk fra de situasjonene der han gjør ting han ikke skal. 

Og er du sikker på at alt han ikke får lov til, egentlig burde være ugreit? Kanskje han burde fått lov til noe av det?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...