Gå til innhold

Kan en person med periodontitt kysse andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ok for folk med perio å kysse andre uten å fortelle at de har det, eller skal man fortelle det, sånn at den de kysser kan ta risikoen frivillig? 

Anonymkode: 8337d...dfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du det er smittsomt? Troller du bare?

Anonymkode: adf86...1ee

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du det er smittsomt? Troller du bare?

Anonymkode: adf86...1ee

Har lest på nettet at det er smittsomt. 

• Liker 2
Skrevet

Har lest på nettet at det er smittsomt. 

Da bør du nesten linke til det 🙄🤣🤣🤣🤣

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke? Trodde det jeg og

Anonymkode: 856d9...868

• Liker 1
Skrevet

Kjapt googlesøk sier at det kan være smittsomt.

• Liker 1
Skrevet

Min mann har det, vi kliner hver dag. Jeg har det ikke. Det har ikke falt meg inn at det kan være smittsomt! 

Anonymkode: 7cbe4...75d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min mann har det, vi kliner hver dag. Jeg har det ikke. Det har ikke falt meg inn at det kan være smittsomt! 

Vet om et par som har det, mannen hadde det først, kona fikk flere år senere. Kona røyket, mannen har aldri. Kan jo være tilfeldig men de kommer fra ulike land....

• Liker 2
Skrevet

Det er smittsomt. Man overfører bakterier via munnen når man kysser, og de med periodontitt har ofte aggressive og ugunstige bakterier i munnen. Jeg hadde aldri kysset noen med tannkjøttsykdom eller dårlig munnhygiene. 

Anonymkode: ce9a5...fcf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Den sjansen må jeg bare ta. Min mann har arvet det fra sin far. Han går til tannlege hver tredje mnd, og har svært god tannhygiene. Ikke røyker han heller. Det er arvelig, dessverre. Min manns kjederøykende far fikk gebiss i 40-årene. Heldigvis er det ikke like ille hos min mann. 

Skrevet

Jeg har periodontitt fordi jeg har redusert immunforsvar (altså en ekte sykdom; ikke sånn som de folka som sier de har det bare fordi de blir forkjøla ofte) og jeg har nok mindre bakterier i munnen enn folk flest siden jeg har et ekstremt regime på tannpuss. Sånn at normalfloraen min er nok ikke farligere enn den andre mennesker har, og det overføres nok ingen farlige bakterier :)

Samboer har betraktelig dårligere tannhygiene enn meg da han ikke bruker tanntråd og pusser kun en gang om dagen og han har ikke periodontitt.

Anonymkode: 5ec86...b26

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er smittsomt. Man overfører bakterier via munnen når man kysser, og de med periodontitt har ofte aggressive og ugunstige bakterier i munnen. Jeg hadde aldri kysset noen med tannkjøttsykdom eller dårlig munnhygiene. 

Du må gjerne søke opp litteraturstudien til Aprieto og Elvestad med tittel "kan periodontitt være smittsomt?" Der konkluderes det med at det ikke er smittsomt. 

Du må gjerne vise kilder på det motsatte siden du mener bastant at det er smittsomt, samt begrunne hvordan en uspesifikk infeksiøs tilstand kan være smittsom hvis man ikke har kartlagt spesifikke smittsomme bakterier hos alle som har periodontitt?

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den sjansen må jeg bare ta. Min mann har arvet det fra sin far. Han går til tannlege hver tredje mnd, og har svært god tannhygiene. Ikke røyker han heller. Det er arvelig, dessverre. Min manns kjederøykende far fikk gebiss i 40-årene. Heldigvis er det ikke like ille hos min mann. 

Arvelig er det ikke, der er det store livsstilsvaner som er årsaken. 

Anonymkode: bc54b...6f3

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen som har endelig svar på kyssing? Veldig redd for å kysse noen og bli smittet. 

Periodontitt kan vel være arvelig også eller ikke arvelig livsstilssykdom. 

Kan være smittsomt eller ikke? Virker som ingen vet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En fyr jeg kjenner som har perio har alltid hatt god munnhygiene, aldri hatt et eneste hull, slank, spiser sunt, aldri røkt én sigarett, drikker alkohol veldig moderat. Hvorfor fikk han det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det er arvelig på den måten at bakterier overføres fra foreldre til barn, for eksempel ved at de spiser av samme skje. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er arvelig på den måten at bakterier overføres fra foreldre til barn, for eksempel ved at de spiser av samme skje. 

Vet du hva arvelig betyr? 

Anonymkode: b5bd8...d55

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du må gjerne søke opp litteraturstudien til Aprieto og Elvestad med tittel "kan periodontitt være smittsomt?" Der konkluderes det med at det ikke er smittsomt. 

Du må gjerne vise kilder på det motsatte siden du mener bastant at det er smittsomt, samt begrunne hvordan en uspesifikk infeksiøs tilstand kan være smittsom hvis man ikke har kartlagt spesifikke smittsomme bakterier hos alle som har periodontitt?

Her stoler jeg på tannlegen min. Det synes å være ganske stor enighet om at bakterier er medvirkende til å utvikle periodontitt. Hvorfor skulle akkurat disse bakteriene ikke være smittsomme?

• Liker 1
Skrevet

Vet du hva arvelig betyr? 

Anonymkode: b5bd8...d55

Selvsagt. Jeg forsøkte bare å forklare hvorfor man betegner det som arvelig når det ikke er det. 

Skrevet

Screenshot_20230124_105332_Chrome.jpg

Anonymkode: 90b58...f88

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...