Gå til innhold

Å holde en stabil vekt - hva gjør du konkret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk ned en del kilo for 3 år siden, og er veldig opptatt av å holde meg på trivselsvekten, og aldri la det skli ut igjen. Overvekt og slanking tar bare så mye negativ energi. 

Har klart å være ganske stabil i vekt disse årene +/- noen syklus/ferie/stress-kilo. Men alltid nyttig å høre hva andre gjør. Enten du alltid har vært slank eller har gått ned i vekt og er på vedlikehold. Hvilke hverdagsgrep gjør du? Teller du fremdeles kalorier?

Anonymkode: 1c2b5...e0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser passe, rører meg passe, sover passe.

Anonymkode: 10ff3...3e4

Skrevet

Veier meg hver dag, så kan jeg ta grep med en gang dersom det skulle skli ut litt. 

Anonymkode: 22808...f71

• Liker 7
Skrevet

Spiser etter sultfølelsen, spiser meg passe mett, på passe sunn og for det meste ren mat.

Anonymkode: 6df88...12b

Skrevet

Spiser ikke mer enn kroppen trenger

Anonymkode: f50d5...f8c

Skrevet

Alltid hatt normal bmi, men slanket meg til nedre halvdel. Mitt triks er å veie seg minst en gang i uken. Ikke begynne å unngå vekten. Få det tallet klart og tydelig, så man kan ta grep tidlig. 

Anonymkode: 67ec7...9de

• Liker 6
Skrevet

Jeg tar grep så fort jeg ser at vekten går opp. Har typ 3-4 kg opp/ned, men en viss grense på hvor jeg må gå hardere til verks/stramme inn. 

Teller kalorier jevnlig i perioder Ila året. 

Anonymkode: 0b1dc...e27

• Liker 1
Skrevet

Veier meg ca én gang i uken, og justerer litt hvis jeg har gått ned eller opp over 2 kg. Noen kg fra eller til er som regel bare hormonelle endringer og ikke reell vektendring. 

Anonymkode: ac077...520

Skrevet (endret)

Er vanedyr så spiser ganske likt hver dag, men telle ca. Kaloriinnhold på middagen noen gang om jeg lager noe nytt.

Endret av Lisanna
  • Liker 1
Skrevet

Periodisk faste og karbohydratredusert kosthold :) 

• Liker 2
Skrevet

Akkurat det samme som gjorde at jeg endelig "knakk koden" for en god del år siden.

Spiser faste måltider, men med stor variasjon, også usunne ting innimellom. Aldri mellommåltid eller snacking. Det slutter ganske raskt å bli et savn, noe som er veldig befriende. 

Trener 4 ganger i uka, mest løp, noe styrke med kroppsvekt. Også dette er en vane, slik er det bare, også på ferie. 

Tror trikset er å unngå alt av kurer og strenge regimer, ta enkle grep, og la det bli en vane. Da slutter du rett og slett å tenke på mat, trening, og alt som gjør at viljestyrken til slutt tar slutt. 

Anonymkode: 22b19...f9c

• Liker 5
Skrevet

Veier meg 2-3 dager i uken (aldri dager etter jeg har gjort/spist noe jeg VET kommer til å slå ut på vekten ene eller andre veien, som å spise mye salt, o.l.). Om jeg har gått opp litt, passer jeg på å stramme inn litt på kaloriene til vekten er tilbake til normalen. 

Mye lettere å ta det før det baller på seg. Mye lettere å holde vekten nede om jeg aldri lar det skli ut i utgangspunktet. 

Anonymkode: eb2a3...a65

Skrevet

Regelmessig styrketrening.

Anonymkode: ec540...9e9

Skrevet

Alltid vært veldig aktiv, og måtte jobbet mye for å få i meg nok mat til å holde oppe vekt.

Etter kronisk skade derimot så kom noen kilo snikende siden jeg måtte kutte en svært aktiv hobby. Har endret til mer kalorifattig kosthold, har ikke fløte eller rømme i 1-2 måltider om dagen lengre, og ikke sjokolade hver dag. Og prøver finne en balanse hvor jeg klarer trene litt forsiktig uten å utslag i kronisk skade.

Anonymkode: 401e5...70d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 22.35):

Jeg gikk ned en del kilo for 3 år siden, og er veldig opptatt av å holde meg på trivselsvekten, og aldri la det skli ut igjen. Overvekt og slanking tar bare så mye negativ energi. 

Har klart å være ganske stabil i vekt disse årene +/- noen syklus/ferie/stress-kilo. Men alltid nyttig å høre hva andre gjør. Enten du alltid har vært slank eller har gått ned i vekt og er på vedlikehold. Hvilke hverdagsgrep gjør du? Teller du fremdeles kalorier?

Anonymkode: 1c2b5...e0e

Spiser all den gode maten som før, dvs normale sunne middagee, minus fredag og lørdag. Spise meg aldri stappmett lenger. Godteri og brus er forbeholdt lørdag og kun lørdag. Alltid i moderate mengder, kjøper ikke mer enn jeg tenker er greit å fortære, sånn sett er det aldri rester som ligger i skapet og frister utover i ny uke. 

Anonymkode: ddd93...753

Skrevet

Sover nok. Dette er så viktig! Med lite søvn blir man fortere fysen, får mer sultfølelse, og forbrenningen går ned. For å sove nok er det viktig med bevegelse i frisk luft, og få mest mulig dagslys. 

Anonymkode: f22ca...e3d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 22.37):

Veier meg hver dag, så kan jeg ta grep med en gang dersom det skulle skli ut litt. 

Anonymkode: 22808...f71

Dette, samt daglig aktivitet i form av minst 1, gjerne 2 timer tur, og periodisk faste, men ikke like strengt som da jeg skulle ned i vekt.

Jeg gikk ned nesten halve vekten min ved hjelp av periodisk faste og økt aktivitet, nå har jeg begynt å trene litt styrke et par ganger i uken, og vekten ser ut til å holde seg stabil, nå på fjerde året.

Jeg koser meg også litt ekstra i helgene, men prøver å ikke overdrive. 

Anonymkode: 03aab...259

Skrevet

Det som funker best for meg er rutiner og vaner. Jeg er av typen som lett kan havne i et mønster av faste/overspising eller generelt dårlige matvalg dersom jeg lar dagsformen bestemme. 

I hverdagen har jeg helt faste måltider der jeg spiser omtrent samme mengde til faste tider. Det hjelper også enormt mot eventuelt søtsug fordi jeg har lært meg å stole på at disse mengdene er nok. Kan f.eks. få cravings når jeg har pms, men dette har blitt myye bedre av å følge en rytme.

Følger ikke en spesiell diett med «ja-mat/nei-mat», men prøver å styre unna veldig salt og prosessert middag i hverdagene og har et fast utvalg av ting jeg rullerer på å spise til andre måltider. Ingen spesialkost, men pleier typisk å rullere mellom enkle omeletter, grovt brød, speltlompe, cottage cheese osv. til lunsj/frokost/kvelds. Prøver bevisst å holde andre måltider så enkle som mulig, slik at jeg heller bruker energi på å planlegge middagene mest mulig variert.

Jeg spiser ikke for å gå ned i vekt, men pleier bevisst å legge inn litt rom for mer mat i helgene, mest fordi det er da vi oftest er sosiale, og det er fint å ha rom for å vike fra disse rutinene uten at det velter lasset. 

Anonymkode: 4333e...fdc

• Liker 1
Skrevet

Trening, nok søvn, nok vann og sunn mat. Dvs ikke godteri, kaker, boller, brus etc i hverdagen og ikke voldsomme mengder i helgen heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...