Gå til innhold

Bytte jobb mens jeg er utbrent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt: Har jobbet i en bedrift i tre år hvor det er veldig høyt tempo og høye krav, og jeg tålte det ikke. Ble utbrent i september og har nå jobbet meg tilbake i 70% jobb (og resten sykemeldt). Jeg tror jeg er på vei til å bli frisk igjen, selv om ting går sakte. Jeg elsker kollegaene mine og fagfeltet mitt, men er redd jeg aldri blir helt frisk her. Jeg tåler ikke tempoet, perfeksjonismen, kravene, følelsen av at kompetansen min ikke strekker til. 

Nå har jeg fått tilbud om en ny jobb, som er spot on på de arbeidsoppgavene jeg liker best og mestrer godt. Det er også en mye roligere bedrift, men tryggere rammer. Men jeg sitter med en klump i magen og mange spørsmål..

- Er det å bytte jobb løsningen ut av utbrentheten? 
- Når er det riktig å bytte jobb?
- Bør jeg gi nåværende jobb en sjanse før jeg gir opp?

- Hvordan er der å jobbe oppsigelsestiden som delvis sykemeldt? Dårlig stemning?

Har dere noen gode råd eller erfaringer å dele med meg?

Anonymkode: 78497...e2d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt jobb! De vet vel hva du sliter med? Helsa di er viktig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Er du sikker på at ikke utfordringene er hos deg (du føler deg- sikkert feilaktig - treg og lite kompetent), så det er fare for å bli utbrent i ny jobb også? At du vil oppfatte tempoet, perfeksjonismen osv som lik der? Da hjelper det lite å bytte jobb. Er du sikker på at det er der du jobber nå som er spesielt, og du er sikker på at det ikke passer deg, synes jeg det høres lurt ut med jobbbytte. Hvis det er dårlig stemning når du er delvis syk i oppsigelsestiden har vel lite å si - du er jo på vei bort uansett (og litt brutalt sagt, men siden du har vært sykemeldt kan det hende arbeidsgiver ikke synes det er så synd at du slutter)

Anonymkode: bca22...822

• Liker 1
Skrevet

Bytt jobb. Drit i om de har noen meninger om dette, det er ditt liv og din helse. Jeg har kjent flere i din posisjon som har vært 100% sykemeldt forså å bytte jobb å jobbe 100%. 

Anonymkode: 86a86...4d4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Mye bedre å bytte jobb og ta vare på helsa di enn at du brenner deg enda mer ut og risikerer å bli mer sykemeldt og deretter ufør. Ta signalene i tide! Tenk på livet du kan ha i tillegg til jobb istedenfor å bare være sliten! Du kommer ikke til å angre.

Anonymkode: e8ebf...d6f

Skrevet

Bytt jobb og prøv deg som 100% fra første dag i ny jobb. 

Skrevet

Jeg gjorde det for mange år siden. Det var det lureste jeg har gjort noen gang!

Anonymkode: cbe77...74f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Min erfaring er at utbrenthet handler om mye mer enn bare jobb. Og for min del høres det ut som om du går litt vel fort frem.

Jeg møtte veggen august 2021. I januar 2022 begynte jeg i 20% jobb. Og det var mye. Jeg er nå tilbake i 100% jobb, men kjenner at kroppen ikke hadde gått av det og at jeg gikk for fort frem.

Men dette er individuelt. Så jeg er ikke fasiten. Men husk at du har brukt mange år på å komme dit du er nå. Å forvente at det blir bedre på 6-7 måneder er rimelig optimistisk.

Og som jeg skrev tidligere, det handler om mer enn bare jobb. Det handler i stor grad om deg som person, grensesetting, klarere skille mellom jobb og fritid, rutiner for å håndtere stress/press og kanskje til og med personlige trekk og mønster. Jeg går til psykomotorisk fysioterapeut og håndterer min vei tilbake med å jobbe med kropp og hode. Og selv om kroppen er bedre nå enn noen gang, og grensesetting er tydeligere enn den har vært på mange år, så har jeg fortsatt mønster og triggere som gjør at jeg pusher meg for langt og for lenge fortsatt. Men jeg har brukt 25 år på å havne her jeg er. Det er ikke ordnet opp i på ett år.

Føler du at det er viktig å bytte jobb så gjør du det. Men nissene blir ofte med på lasset som de sier. Og i ny jobb er det mye press bare av å være ny og nye kollegaer og rutiner. Kjenner du at det vil du klare det så vil jeg si go for it. Men husk at du er nødt til å jobbe i 26 uker nå før du har rett på sykepenger igjen. Så blir du syk i ny jobb så kan du fort stå uten sikkerhetsnett. Så her ville jeg først og fremst snakket med en rådgiver i NAV.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg gjorde dette, da jeg ikke klarte å se at jeg kunne lykkes der jeg var med å få det til å fungere og trives bra, siden ingenting ville bli bedre der.
Det har gått veldig fint på ny arbeidsplass, så det var et lurt trekk for meg å starte friskt et annet sted enn der jeg brant meg ut.

Ha tro på at det kan bli veldig bra igjen!

Anonymkode: d3b0b...cbd

• Hjerte 1
Skrevet

Er selv langtidssykmeldt pga utbrenthet. Har lyst på ny jobb, men klarer ikke å se hvilken type jobb det skulle ha vært. Misunner deg som har tilbud om noe mer passende for deg. Kjør på! Tenk på helsa. Jobb (status?) er ikke alt! 

Anonymkode: 61570...153

• 3 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 9.27):

Bytt jobb. Drit i om de har noen meninger om dette, det er ditt liv og din helse. Jeg har kjent flere i din posisjon som har vært 100% sykemeldt forså å bytte jobb å jobbe 100%. 

Anonymkode: 86a86...4d4

Kult 🙂 Sitter akk å vurderer det samme!

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer så an på hva som er årsaken til utbrenthet. Det er faktisk en stor risiko ved å bytte jobb i en slik situasjon.

1. Du er ubrent av andre grunner
2. Du tar med deg utbrentheten inn i ny jobb, og ender med sykemelding veldig fort.

Jeg var nær ved å bytte jobb midt i en periode hvor jeg var utslitt. Denne utslittheten viste seg å være alvorlig sykdom, som gjorde at jeg ble ufør. Fordi jeg ikke byttet jobb og hadde vært i min eksisterende jobb en stund, ble det ikke noen større utfordringer i forhold til forsikringer og inntekt. Jeg har også tidligere byttet jobb pga trakassering, og gikk fra mistrivsel til depresjon. I ny jobb var det mobbing og ekskludering, og jeg ble syk av å jobbe der. Gresset ikke alltid grønnere på andre siden. 

Nå kan det så klart gå veldig bra, og ny jobb/nytt miljø er helt riktig i din situasjon. Men jeg ville likevel tenkt meg godt om, og kanskje tatt en prat med HR/sjef om hvordan du føler det?

Anonymkode: 43110...7ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...