AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 Vi har greid å få mugg i vaskemaskinen etter at våte håndduker ble liggende.. Jeg har brukt vaskemaskinens renseprogram, jeg har skrubbet der jeg har kommet til av lister og kriker, jeg har vasket og tømt filteret, vasket med eddik og sitron og kjørt både 60 og 90 graders program uten hell. Synes at eddik og sitron fjernet lukten i et par vask, men virker som lukta for det meste sitter i hånddukene som forårsaket det hele og kanskje fører til lukt i maskina etter de blir vasket? Uansett, det siste trikset jeg kommer på er maskinrens, som jeg skal forsøke i morgen. Er det noen andre smarte tips og råd? Eller må hele den svindyre greia byttes ut? Anonymkode: a63ca...646
Badebuksa2.0 Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Kan du ikke bare kaste håndklærne? Muggen setter seg ikke inni maskina. Har du kjørt 90, er det ikke mugg inni maskina. Er nok håndklærne som er problemet 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 Kan legge til at alt av håndklær skal byttes ut nå, men vil ikke risikere å vaske på dem mugg/lukt hvis det er maskina som er problemet. Skal sies at klær som ikke vaskes med håndklær ikke lukter mugg! Så derfor jeg tror at lukta kan komme fra hånddukene og ikke maskina, men etter de er vasket så lukter vaskemaskina soleklart mugg! Anonymkode: a63ca...646
Badebuksa2.0 Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan legge til at alt av håndklær skal byttes ut nå, men vil ikke risikere å vaske på dem mugg/lukt hvis det er maskina som er problemet. Skal sies at klær som ikke vaskes med håndklær ikke lukter mugg! Så derfor jeg tror at lukta kan komme fra hånddukene og ikke maskina, men etter de er vasket så lukter vaskemaskina soleklart mugg! Anonymkode: a63ca...646 Det er de hånddukene. Bare hiv dem du. De har billige på Jysk.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 Jeg har lært at en skal tørke klær som lukter slag skikkelig før man vasker dem igjen. Prøv det før du kaster dem. Anonymkode: 79336...02a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 I alle dager... Hvor lenge lå de i maskinen? Anonymkode: 51402...2ca
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): I alle dager... Hvor lenge lå de i maskinen? Anonymkode: 51402...2ca Kun 3-4 dager.. det er ikke så lenge men når tøyet var vått så var det sikkert lenge nok. Døren på vaskemaskina var lukket i tillegg, så det gjorde ting sikkert enda verre. Anonymkode: a63ca...646
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har lært at en skal tørke klær som lukter slag skikkelig før man vasker dem igjen. Prøv det før du kaster dem. Anonymkode: 79336...02a De har fått tørke ja, både i og utenfor trommel. Anonymkode: a63ca...646
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Badebuksa2.0 skrev (9 timer siden): Det er de hånddukene. Bare hiv dem du. De har billige på Jysk. Da blir det nye håndduker 👍🏽 endelig en god unnskyldning til å fylle opp med helt like håndklær og ikke 4-5 ulike farger og typer 😂 Anonymkode: a63ca...646 1
Taluno Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 Du har vasket på 90 garder uten mugg-hånddukene? Har klart glemme ting flere ganger i vaskemaskinen, siden den står i kjeller, og jeg vasker av mugg først, så vasker jeg ett lengre program med 90 grader da, og har aldri opplevd at lukten sitter igjen etterpå. Med tom maskin selvfølgelig. Men mugg kan trekke inn i pakningene. Tøy med mugg går ALLTID i søpla.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 Bunadsskjorte fikk mugg og jordslag etter å ha blitt liggende i bilen i en fuktig pose. La den i vann med klor 50/50 i 10min og da forsvant alle flekkene. Det er 15 år siden, kom heldigvis aldri tilbake - så om det er tøy av bomull, lin, ull o.l. så går det hvertfall vekk. Anonymkode: 7a99c...5f1
Mokkilokki Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 Muligens muggen er inni maskinen da må du ha reparatør som kan åpne maskinen og ta service på den. Dette kan du ikke gjøre selv.
Reign Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 Badebuksa2.0 skrev (På 23.1.2023 den 21.45): Det er de hånddukene. Bare hiv dem du. De har billige på Jysk. Billgdrit, ja.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 21.40): Vi har greid å få mugg i vaskemaskinen etter at våte håndduker ble liggende.. Jeg har brukt vaskemaskinens renseprogram, jeg har skrubbet der jeg har kommet til av lister og kriker, jeg har vasket og tømt filteret, vasket med eddik og sitron og kjørt både 60 og 90 graders program uten hell. Synes at eddik og sitron fjernet lukten i et par vask, men virker som lukta for det meste sitter i hånddukene som forårsaket det hele og kanskje fører til lukt i maskina etter de blir vasket? Uansett, det siste trikset jeg kommer på er maskinrens, som jeg skal forsøke i morgen. Er det noen andre smarte tips og råd? Eller må hele den svindyre greia byttes ut? Anonymkode: a63ca...646 Her ville jeg satt på en vask med eddik. Ta eddik oppi vaskerommet, og rommet for skyllemiddel og for-vask. Så tar du på 95 graders vask med for-vask. Ikke vær sparsom med eddiken. Verdt et forsøk, da eddik renser maskinen godt. Anonymkode: fbfbe...b9b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 6.45): Kun 3-4 dager.. det er ikke så lenge men når tøyet var vått så var det sikkert lenge nok. Døren på vaskemaskina var lukket i tillegg, så det gjorde ting sikkert enda verre. Anonymkode: a63ca...646 Hvordan ser muggen ut? Tenker det er lenge siden maskinen din fikk seg en god rens. Man kan rense med eddik, og man kan bruke eddik som skyllemiddel (det gjør jeg). Det har nok vært en bakterieflora i maskinen fra før, siden det altså vokste mugg så fort. Har aldri opplevd dette selv. Anonymkode: fbfbe...b9b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #16 Skrevet 25. januar 2023 Skuffen hvor du putter vaskemiddel/tøymykner må også gjøres ren jevnlig, og hulrommet den sitter i, det er mange som glemmer dette. Husker da jeg flyttet inn i leilighet som student og oppdaget at de som leide før meg ikke hadde vasket maskinen på hvertfall tre år. Var et tykt lag av mugg på og rundt skuffen, luktet helt grusomt 🤢 Skuffen og området rundt har ikke noe eget vaskeprogram, og påvirkes ikke av maskinrens, så det må gjøres manuelt. Dette er jo uavhengig av hånddukene du var uheldig med, men uansett et nyttig råd i tilfelle lukten egentlig stammer fra en annen del av maskinen. Jeg pleier å gjøre ren hele maskinen grundig ca hvert halvår, og tømmer filteret annenhver måned Sjekk bruksanvisning først for å se hvordan de forskjellige delene åpnes og tas ut, slik at ingenting går i stykker. Det finnes mange gode demonstrasjonsvideoer på youtube også for å rengjøre vaskemaskiner av forskjellige merker og modeller. Anonymkode: 63ad6...79d
Badebuksa2.0 Skrevet 25. januar 2023 #17 Skrevet 25. januar 2023 Reign skrev (51 minutter siden): Billgdrit, ja. Dritt og dritt. Det har holdt i flere år her. Hva er kriteriene dine for håndklær? Mitt kriterium er at de ikke går i oppløsning det første året, og det har de ikke gjort.
Reign Skrevet 25. januar 2023 #18 Skrevet 25. januar 2023 Badebuksa2.0 skrev (1 time siden): Dritt og dritt. Det har holdt i flere år her. Hva er kriteriene dine for håndklær? Mitt kriterium er at de ikke går i oppløsning det første året, og det har de ikke gjort. Store, tykke, myke og holdbare. De jeg prøvd fra Jysk på jobb oppfylte ikke de kriteriene.
Badebuksa2.0 Skrevet 25. januar 2023 #19 Skrevet 25. januar 2023 Reign skrev (1 time siden): Store, tykke, myke og holdbare. De jeg prøvd fra Jysk på jobb oppfylte ikke de kriteriene. Aha.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #20 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her ville jeg satt på en vask med eddik. Ta eddik oppi vaskerommet, og rommet for skyllemiddel og for-vask. Så tar du på 95 graders vask med for-vask. Ikke vær sparsom med eddiken. Verdt et forsøk, da eddik renser maskinen godt. Anonymkode: fbfbe...b9b Eventuelt bare ta å bruke maskinrens som faktisk er laget til formålet? Uansett er det nok tekstilene som er problemet, har man først fått mugglukt i klær er det bare til å kaste. Anonymkode: 0e531...1ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå