Gå til innhold

Godta svindel av nav for å hjelpe far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar kjører hodet mitt helt i grøfta nå. I 2019 mistet jeg omsorgen for sønnen min, han og faren flyttet ut noen måneder etterpå. I 2020 gjorde barnevernet om på dette(jeg så sønnen daglig da jeg måtte hente i BHG grunnet jobb for far), vi kunne ha han 50/50. Jeg var så glad, men det varte ikke lenge. Far nektet å endre dette på papiret, fordi han hadde sluttet i jobben og levde på omsorgspengene. Vi kunne ha 50/50 da, bare ikke juridisk sett eller hva jeg skal si. Altså - han lurer nav. Jeg har bare måtte stå i dette, godta alle truslene jeg fikk om å ikke få se sønnen min om jeg gjør noe. Han begynte også å studere underveis. Aner ikke hvor mye dritt jeg har måtte stå i grunnet han der. Fikk ikke endret på noe før han var ferdig studert, men selv da skjedde intet. Han sa fortsatt til nav at han hadde sønnen mest, og får 17 tusen av nav i måneden+lærlinglønn. Så sa jeg nå for ikke lenge siden at nå må jeg få barnetrygd og all ekstra penger jeg kan få, står i fare for å miste huset mitt hvis ikke jeg får det jeg kan få. Javel, svarte han da, hvorfor det. Jeg forklarer, og da sier han; nav tror fortsatt jeg har han mest. Men, tro det eller ei, han har signert på delt bosted nå. Så ringer han meg på fredag. "Jeg må tilbakebetale nav 255 000 kroner." Først ble jeg litt oida 🤷🏻‍♀️ Men så sier han at jeg må signere ett ark hvor vi skriver at han har hatt han mest, så slipper han unna. Nei. Nei. Nei. Ikke mer tull og lureri av nav nå. Jeg tok han med til pappa, han forklarte det litt enklere enn hva jeg gjorde. Så spør jeg i bilen i stad; har det løst seg mer nå? "Nei, men det vil det hvis du signerer. Det går utover barnet hvis du ikke gjør det." "Kan vi vær så snill holde barnet utenfor dette, han trenger ikke vite noe nå", spør jeg. Nei, selvfølgelig skulle han få vite dette, jeg kom jo til å ødelegge livene deres, det eneste jeg måtte gjøre var jo å signere, så løser det seg.
Og nå blir jeg gal 🤯 Jeg har bare rablet ned det jeg kom på i farten her, still gjerne spørsmål om du trenger noe mer.
Verdt å vite; denne fyren har vært økonomisk avhengig av meg fra vi møttes.

Hva hadde du gjort her?

Anonymkode: b433d...8e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For et rot og kaos, stakkars barn som skal oppdras midt i det hele. Hvordan i alle dager mister du omsorgen for barnet og dere steller istand dette rotet og kaoset, svindler Nav og dette vil slå tilbake på dere begge. 

Anonymkode: 20903...371

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor gammel er barnet?

Anonymkode: 326a5...f78

Skrevet

Hvis barnet er 12 eller eldre ville jeg ikke hjulpet far mer!

Forstår angsten for å miste barnet hvis hen er under 12. 

Anonymkode: 326a5...f78

• Liker 2
Skrevet

Det første du bør tenke på - hvem eller hvilken instans har meldt inn at dere har praktisert 50-50? For det er vel neppe han selv.

Vil det kunne gi konsekvenser for deg, om du skriver under på at far har hatt ham mest? Barnevernet?

Hva om du må i rettsak om barnefordeling? Har du skrevet under på at far har hatt barnet mest vil det kunne brukes mot deg - barnet har minst tilknytning til deg.

Du vil ikke ha mulighet til å argumenter for det motsatte, at du har like sterk tilknytning til barnet og vært omsorgsgiver i minst like stor grad som far, uten at du samtidig innrømmer å ha vært involvert i trygdesvindel.

Anonymkode: 4a1af...d60

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er vel strengt talt deg han svindler, ikke NAV. 
Men jeg forstår ikke helt hvorfor far skulle måtte tilbakebetale noe med mindre du hevder dere har hatt 50/50 en stund.
Han har jo signert på at dette skal gjelde nå og fremover antar jeg, da får du det du skal ha fra nå av og han slipper å betale tilbake.

Anonymkode: c883b...d20

• Liker 3
Skrevet

Det du skriver gir ikke mening.

Hvorfor har far fått et krav på å tilbakebetale flere hundre tusen?

Anonymkode: bf413...301

• Liker 1
Skrevet

Ikke signer. Svindel av nav kan føre til at du ikke får penger/hjelp ved senere anledning når du trenger det!

Anonymkode: 4a9be...30b

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Ikke signer. 

Anonymkode: ecffa...2a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det du skriver gir ikke mening.

Hvorfor har far fått et krav på å tilbakebetale flere hundre tusen?

Fordi han urettmessig har mottatt 17k/mnd i over et år fra NAV, det står klart og tydelg i HI.

Anonymkode: 31e26...5ff

• Liker 9
Skrevet

Har du snakker med din far om hva som er lurt å gjøre? 

Anonymkode: 2ab5b...4a8

Skrevet

Jeg ville ikke løyet til myndighetene. Det kan føre til uheldige konsekvenser for deg som du ikke klarer å forutse nå. Tap av rettigheter i fremtiden, kanskje de kan komme etter deg økonomisk eller annen straff. 

Du bor ikke sammen med far. Han har ansvar for sin økonomi, du for din. Når han kommer med beskyldningene sine, så tar du avstand og sier at dette er ditt rot, du får rydde opp i det selv, hold meg utenfor.

Ærlighet varer lengst.

Anonymkode: 6fb80...766

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis han har et så høyt krav på seg, har trolig nav mer bevis. Så høye krav blir vanligvis også politianmeldt, vil du stå inne for signaturen i en rettssal?

En signatur fra deg vil trolig ikke hjelpe, det drar bare deg inn i svindelen. Far er desperat, men ikke la ham ta deg med i dragsuget.

Anonymkode: 7f26c...e32

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For et rot og kaos, stakkars barn som skal oppdras midt i det hele. Hvordan i alle dager mister du omsorgen for barnet og dere steller istand dette rotet og kaoset, svindler Nav og dette vil slå tilbake på dere begge. 

Anonymkode: 20903...371

Så utrolig unødvendig å legge sten til byrden på denne måten. Var det noen nytte for ts i dette svaret?

Anonymkode: e027d...5bb

• Liker 3
Skrevet

Nei. En nav-svindel vil du ikke bli innblandet i. Hva om han anmeldes? Da kan du innblandes i en straffesak. Du kan titulere en dom for medvirking. 

hold deg unna!

Anonymkode: d4dea...ad5

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

*tiltales

Anonymkode: d4dea...ad5

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fordi han urettmessig har mottatt 17k/mnd i over et år fra NAV, det står klart og tydelg i HI.

Anonymkode: 31e26...5ff

Det er faktisk ingenting i HI som er klart og tydelig.

Hvilke stønader har gitt så mye utbetalt og hvordan har disse blitt innvilget dersom det ikke forelå en samværsordning som tilsa det? Eller har en av dere gitt nye opplysninger til Nav om tidligere forhold?

• Liker 5
Skrevet

Om dette er en reel situasjon så må du bare ta vare på all kommunikasjon ang barnefordeling og mas om underskrift, men for all del ikke skrive under på noe papir som gjør at du er med på å svindle nav. Det vil bare gjøre situasjonen værre for deg i det lange løp.

Det er hans problem og hans skyld helt og holdent om han har unndratt nav opplysninger om endringer rundt omsorgen for barnet, eller rundt sin egen inntekt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du signerer IKKE på dette. Da gjør du deg til medskyldig i svindel. 

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...