AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Del Skrevet 23. januar 2023 Og hva gjorde du for å spare mest mulig? Anonymkode: 5f15e...c21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 23. januar 2023 #2 Del Skrevet 23. januar 2023 (endret) Jeg slapp å spare noe på konto. Jeg skilte meg fra mannen, og vi solgte vår felles bolig som vi hadde hatt noen år, og dermed også verdistigning. Vi endte opp med å få omtrent en million hver i egenkapital. Boligen vi hadde sammen, ble kjøpt med hans foreldre som kausjonister/sikkerhet. Vi hadde ingen egenkapital å skyte inn første gangen vi kjøpte bolig sammen, det var ikke et krav da. Den neste boligen vi kjøpte hadde vi egenkapital til pga verdistigningen i den første. Egenkapitalen jeg hadde (ca en mill.) gikk med til å kjøpe den leiligheten jeg bor i nå (blokkleilighet i Oslo). Jeg eier den alene. Endret 23. januar 2023 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Del Skrevet 23. januar 2023 Fortsatte å leve som student i 2 år etter endt studium. Og var sammen med en mann som gjorde det samme. Kollektiv, null abonnement, null utenlandsturer, null drikke på byen, ingen bil. Eneste "estravagante" utgiftene var klær til jobb. Vi følte ikke vi ofret noe som helst, det var jo slik vi hadde hatt det i fem år. Anonymkode: fe1f4...a0a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 23. januar 2023 #4 Del Skrevet 23. januar 2023 Mesteparten av EK fikk vi egentlig ved å kjøpe en veldig billig bolig, som vi solgte med god profitt. Men starter man fra null så er det egentlig bare å leve som student i noen år så fyller kontoen seg opp om man har inntekt. Da handler det egentlig om hvor stor viljen er. Er man heldig og kan bo gratis i ett år, så kan man holde av nesten hele årslønn. Eller så er tid og sparing trikset, men det kan være vanskelig å spare seg opp til første bolig om man ikke har så mye til overs. Da er kanskje husbanken en mulighet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Del Skrevet 23. januar 2023 Begynte å spare på BSU siden jeg var 19, om jeg husker riktig. Kjøpte første bolig når jeg var 30 eller 31. Da hadde jeg kanskje 250K på BSU. Sparte 20-25K pr år. Hadde to friår etter videregående og så sommerjobb mens jeg studerte. Takk Gud for BSU! Anonymkode: 3dc76...cce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Del Skrevet 23. januar 2023 Hadde null kroner i EK. Mamma og pappa stilte som kausjonist. Etter 3 år trengte vi ikke de lengre. Anonymkode: 2036a...eb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Del Skrevet 23. januar 2023 Jeg har jo alltid spart. Startet å jobbe når jeg var 15, og ble ikke aktuelt å kjøpe leilighet før jeg var 30, så sparte i 15 år. Anonymkode: e142a...a28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Del Skrevet 24. januar 2023 Begynte å jobbe og dermed spare som 16-åring. Kjøpte bolig med mannen da jeg var 25 og fortsatt student, brukte ca 600k av sparepengene mine som ek. Anonymkode: c161a...190 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Del Skrevet 24. januar 2023 Én bonus, så var ENK i boks! 😃 Anonymkode: 2f568...cb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaffebjørn Skrevet 24. januar 2023 #10 Del Skrevet 24. januar 2023 Spart opp egenkapital to ganger fra 0kr. Første gang leide jeg et billig sted rett ved jobben til 6000kr inkludert internett og fullt møblert. Standarden på leiligheten var veldig lav, dårlig isolert, "hybel kjøkken" med ingen benkeplass og ovn, knøttlite bad osv. Levde som en student, hadde ikke bil, gikk ikke ut på byen på fest eller shopping/cafe/restaurant. Sparte 20 000kr i måneden. Andre gang var jeg så heldig å få bo hos foreldre gratis. De ville ikke ha husleie av meg. Men pga økte strøm-og matpriser så har jeg hjulpet dem med litt penger der som "takk". Fikk jobb i annen by, 2 timer unna med kollektiv hver vei. Kunne investert i bil for å redusere pendling, men ønsket å spare pengene. Har kun utgifter til busskort nå, koster ca. 1200kr i måneden. Sparere nå 25 000kr i måneden, men dette vil øke etter hvert. Synes ikke det er særlig kjekt å bo sinnsykt dårlig eller være 16 igjen hos mor og far. Men det er ting jeg er villig til å ofre for å spare mest mulig effektivt og fort. Da holder jeg ut den perioden når jeg ser sparekonto vokse for hver måned som går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Del Skrevet 24. januar 2023 Vi bor i Oslo, og måtte i voksen alder starte på 0 etter å ha tapt all EK pga enorm nedgang i boligpriser i annen by under oljekrisa. Vi har bodd her i 12 år nå, og spart alle årene. Vi har hele veien fint klart å betjene boliglån, men bankene nekter lån selv med god inntekt om man ikke har 15% EK. Og siden vi flyttet hit når prisene eksploderte og økte voldsomt årlig, så rakk vi akkurat ikke spare like fort som prisene økte. Leieprisene har jo også økt samtidig. Så nå, 12 år etter vi flyttet hit - så har vi endelig spart nok til en liten 3roms i en rimeligere bydel. Vi må ta opp ca 4,5-5,2 mill i lån selv. Vi kan teoretisk flytte tilbake til hjembyen og ha det ganske romslig økonomisk og kjøpe tredobbelt størrelse bolig, men der er jo jobbmarkedet ikke som i Oslo da. Anonymkode: 05bba...b38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Del Skrevet 24. januar 2023 Startet å studere ved siden av fulltidsjobb og tok opp studielån. Solgte en god del ting og tang som jeg ikke bruker lenger og etter 5måneder hadde jeg nok EK. Anonymkode: 10546...e94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Del Skrevet 24. januar 2023 Levde på studentbudsjett både jeg og mannen, og sparte alt vi kunne. Ikke øke livsstilen etter lønnsøkning, bare fortsett til du har nok. Anonymkode: 0ec5d...d29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi bor i Oslo, og måtte i voksen alder starte på 0 etter å ha tapt all EK pga enorm nedgang i boligpriser i annen by under oljekrisa. Vi har bodd her i 12 år nå, og spart alle årene. Vi har hele veien fint klart å betjene boliglån, men bankene nekter lån selv med god inntekt om man ikke har 15% EK. Og siden vi flyttet hit når prisene eksploderte og økte voldsomt årlig, så rakk vi akkurat ikke spare like fort som prisene økte. Leieprisene har jo også økt samtidig. Så nå, 12 år etter vi flyttet hit - så har vi endelig spart nok til en liten 3roms i en rimeligere bydel. Vi må ta opp ca 4,5-5,2 mill i lån selv. Vi kan teoretisk flytte tilbake til hjembyen og ha det ganske romslig økonomisk og kjøpe tredobbelt størrelse bolig, men der er jo jobbmarkedet ikke som i Oslo da. Anonymkode: 05bba...b38 Lurer på hvilken by Anonymkode: e142a...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 24. januar 2023 #15 Del Skrevet 24. januar 2023 Tok meg 5 år etter endte studier å spare opp EK. Flytta til Nord-Norge og jobbet masse (tok ekstravakter når jeg kunne + hadde helgejobb). Så flytta jeg sørover og kjøpte leilighet i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Del Skrevet 24. januar 2023 Ble sammen med en godt etablert mann, så jeg har vært veldig heldig!❤️ Elsker han for alt han har gjort for meg, og har gitt han de to flotteste barna som takk!😂 Anonymkode: a4834...f85 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Btw Skrevet 27. januar 2023 #17 Del Skrevet 27. januar 2023 (endret) Jobbet i 4,5år etter studiet med utbetalt lønn på18000kr per måned. Bodde svært billig, dro på billig ferie en gang i året og sparte halvparten av lønnen. Endret 27. januar 2023 av Btw Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 27. januar 2023 #18 Del Skrevet 27. januar 2023 (endret) Jeg sparte i bsu fra jeg var 20. Mannen hadde ikke spart en dritt men fikk seg godt betalt jobb og sparte opp det samme beløpet på 1 år. Vi levde veldig sparsomt. Og kom ikke inn på boligmarkedet før jeg var 28 Endret 27. januar 2023 av Rucula 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #19 Del Skrevet 28. januar 2023 Rucula skrev (15 timer siden): Jeg sparte i bsu fra jeg var 20. Mannen hadde ikke spart en dritt men fikk seg godt betalt jobb og sparte opp det samme beløpet på 1 år. Vi levde veldig sparsomt. Og kom ikke inn på boligmarkedet før jeg var 28 Hvor mye sparte dere i måneden hver for dere? 8 år var lenge å spare til EK når dere var 2 stk Anonymkode: 3d17b...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 28. januar 2023 #20 Del Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor mye sparte dere i måneden hver for dere? 8 år var lenge å spare til EK når dere var 2 stk Anonymkode: 3d17b...bed Vi sparte hvor for oss. Jeg sparte i bsu, husker ikke eksagt hvor lenge, men sparte opp ca 250 000 Mannen sparte opp samme beløpet på 1 år da han fikk ny jobb. Vi har ikke fått noe støtte hjemmefra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå