Gå til innhold

spørsmål om diettpenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

I vår bedrift som er statlig får vi faste diet tillegg ved reise. vi skriver fratrekk fra diett penger for f.eks frokost på hotell, eller en middag på en konferanse for det har jo bedriften allerede betalt for. Nå har jeg vært på en reise med jobben og en annen kollega bodde tilfeldigvis der jeg skulle. Kollegaen var hyggelig og ba meg på middag hjemme hos seg. hun ba også sjefen siden hun bor i samme by og det er ikke ofte vi får sees. Nå vil sjefen at jeg ikke skal skrive diettpenger for middagen hos denne kollegaen. er dette riktig? det er jo ikke bedriften som har spantet den, men min kollega. syntes dette var ganske kjipt. hadde ikke sjefen vært invitert så hadde ikke dette vært en greie en gang. så mye for å være hyggelig... Jeg får jo faste diettpenger selv om jeg skulle velge å hoppe over middag når jeg reiser. Er det noen som jobber med reiseregninger og slikt som vet hva reglene sier? 

Anonymkode: 16dfd...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var vel en middag i privat regi,da er det ikke riktig å skrive av dette som dietpenger

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal trekkes fra, med mindre du betalte noe for maten eller hadde andre utgifter for måltidet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra statens reiseregulativ. 

"9.2.9 § 9 Utgifter til kost

1. Arbeidstaker får dekket utgifter til kost på reise over 15 km1 og som varer utover 6 timer. Udokumenterte utgifter til kost dekkes etter følgende satser:
a. For reiser over 12 timer med overnatting2 dekkes kost med kr 872,–
b. For reiser fra og med 6 timer og til og med 12 timer dekkes kost med kr 342,–
c. For reiser over 12 timer uten overnatting dekkes kost med kr 637,–
d. For reiser som varer ut over hele døgn dekkes kost etter b) eller c).3

Dersom enkeltmåltider er dekket av andre enn arbeidstaker selv, foretas det måltidstrekk4 tilsvarende 20% for frokost, 30% for lunsj og 50% for middag av den aktuelle satsen som tilstås. Det foretas også måltidstrekk dersom kost er inkludert i billettutgiftene."

Anonymkode: 2add1...fb0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fra statens reiseregulativ. 

"9.2.9 § 9 Utgifter til kost

1. Arbeidstaker får dekket utgifter til kost på reise over 15 km1 og som varer utover 6 timer. Udokumenterte utgifter til kost dekkes etter følgende satser:
a. For reiser over 12 timer med overnatting2 dekkes kost med kr 872,–
b. For reiser fra og med 6 timer og til og med 12 timer dekkes kost med kr 342,–
c. For reiser over 12 timer uten overnatting dekkes kost med kr 637,–
d. For reiser som varer ut over hele døgn dekkes kost etter b) eller c).3

Dersom enkeltmåltider er dekket av andre enn arbeidstaker selv, foretas det måltidstrekk4 tilsvarende 20% for frokost, 30% for lunsj og 50% for middag av den aktuelle satsen som tilstås. Det foretas også måltidstrekk dersom kost er inkludert i billettutgiftene."

Spørsmål, gjelder dette med 15 km fra arbeidssted eller bosted?

Anonymkode: 701b9...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din har rett. Måltider andre dekker for deg skal trekkes fra, også om du spiser privat. Du skal ikke ha dobbel dekning.

Anonymkode: 4864b...1e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spørsmål, gjelder dette med 15 km fra arbeidssted eller bosted?

Anonymkode: 701b9...761

Arbeidsstedet. Det står i noten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...